Sprawdźmy teraz, jak wpływa na wydajność posiadana ilość pamięci RAM i jej taktowanie. Pod ostrzał wzięliśmy pamięci GEIL Ultra DDR2 w dwóch paczkach po 2 x 1 GB każda, domyślnie taktowane zegarem 800 MHz. Wykorzystana została karta graficzna Radeon 5970, płyta główna ASUS Striker II Formula oraz procesor Q6600 taktowany 3 GHz, a ustawienia to rozdzielczość 1920x1200 (AAx4, Anizo x16) i wszelkie opcje na wartościach maksymalnych.
Jak widać na wykresie, różnice nie są aż tak radykalne, jednak gra działała znacznie płynniej przy 4 GB pamięci, natomiast na płynność nie wpływało taktowanie kości.
Ponieważ żyjemy w erze procesorów wielordzeniowych, warto sprawdzić wpływ ilości rdzeni i taktowania procesora na wydajność gry. Wszystkie ustawienia zostały ustawione na minimalne wartości, zastosowana rozdzielczość to 1280x1024 (AA x0, Anizo x0), użyta karta – Radeon 5970.
Najsłabszy w teście jest Pentium 4, któremu stanowczo brakuje drugiego rdzenia. Sytuacja zmienia się, gdy spojrzymy na procesory dwu- (E6320) i czterordzeniowe (i7 920, Q6600). Dominuje i7 podkręcony do 4 GHz, jednak przy tak wysokich wartościach fps nie zauważymy zwiększenia wydajności. Do gry wystarczy procesor dwurdzeniowy – czterojajowe są nadal nie wspierane.
Nie zapominajmy też o starych kartach, które jeszcze dziś potrafią poradzić sobie w niektórych tytułach. Na polu bitwy znalazły się dwie grafiki: Radeon X1900XT i GeForce 7900GTX. Testy przeprowadziłem z wykorzystaniem procesora i7 920 podkręconego do 4 GHz. Wybrałem rozdzielczość 1280x1024, z AA x0 i Anizo x16.
Wyniki prezentują się całkiem nieźle jak na tak wiekowe karty – X1900XT osiąga 29 klatek (42 przy minimalnych ustawieniach), a 7900GTX generuje obraz z szybkością 24 fps (38 przy minimalnych). W ten sposób dowiedliśmy, że Mass Effect 2 została stworzona z myślą o kartach graficznych ATI/AMD.