Próbowaliście kiedyś dokonywać pomiarów wydajności w produkcjach Rockstara, a zwłaszcza w poprzednich odsłonach Maksa Payne'a? O ile w GTA udostępniono benchmark, to leciwy Max przyprawiał swego czasu w tej kwestii o bóle głowy. Dość mocno musiałem się wysilić zarówno w trakcie nagrywania gameplayu (gra w oknie, Aero włączone, funkcja monitor AERO desktop we Frapsie również), jak i pomiarów (tu wystarczyło uzyskać dostęp do wersji Steam). O dziwo wersja steamowa chętniej współpracuje z programem Dxstory niż ta instalowana z płyt i łącząca się jedynie z siecią Social Club.
Lokacja testowa to jak zawsze wybuchy, wartka akcja i mrowie "tych złych". Pomiar dla każdej karty wykonywany był dwukrotnie. Wyniki zostały uśredniane. Mierzyłem wydajność zarówno dla Directx 9, jak i Directx 11. W testach wyłączona była synchronizacja pionowa oraz MSAA. Jeśli włączycie tę drugą opcję i ustawicie ją na wartość x4, możecie śmiało od wyniku odjąć około 20 klatek dla każdej karty.
Karty graficzne
Max Payne 3
1920x1200, najwyższe dla Directx 9, MSAA x0
GTX 680 | ![]() ![]() |
GTX 580 | ![]() ![]() |
GTX 480 | ![]() ![]() |
HD 6970 | ![]() ![]() |
GTX 560 Ti | ![]() ![]() |
HD 6950 | ![]() ![]() |
GTX 470 | ![]() ![]() |
HD 6870 | ![]() ![]() |
HD 6850 | ![]() ![]() |
HD 7770 | ![]() ![]() |
HD 5770 | ![]() ![]() |
GTS 450 | ![]() ![]() |
HD 5750 | ![]() ![]() |
GTX 260 | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Max Payne 3
1920x1200, najwyższe dla Directx 11, MSAA x0
GTX 680 | ![]() ![]() |
GTX 580 | ![]() ![]() |
GTX 480 | ![]() ![]() |
HD 6970 | ![]() ![]() |
GTX 560 Ti | ![]() ![]() |
HD 6950 | ![]() ![]() |
GTX 470 | ![]() ![]() |
HD 6870 | ![]() ![]() |
HD 6850 | ![]() ![]() |
HD 7770 | ![]() ![]() |
HD 5770 | ![]() ![]() |
GTS 450 | ![]() ![]() |
HD 5750 | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Jak wspomniałem wcześniej, możliwe jest ustawienie opcji graficznych dla Directx 9, 10, 10.1 oraz 11. Pomiary skupiłem na dwóch skrajnych wersjach - najstarszej oraz najnowszej. Directx 11 odblokowuje między innymi możliwość zmiany ustawień teselacji, która wpływa na wydajność w odczuwalnym (zwłaszcza w przypadku słabszych kart) stopniu.
Po raz kolejny w teście zwycięża GTX 680, który w zasadzie nie ma godnego swoich możliwości konkurenta (najlepszą kartą AMD jaką aktualnie mam jest HD 6970). Co ciekawe, niemal wszystkie karty poradziły sobie w najwyższej rozdzielczości bez większych problemów. Wydajność w przypadku GTS 450, HD 5750 oraz GTX 260 nie była zadowalająca. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie rozdzielczości do poziomu 1680x1050, co pomoże zyskać dodatkowych 5-6 klatek w przypadku każdej z kart.
Włączenie trybu Directx 11 umożliwia zwiększenie wartości kilku istotnych ustawień. Rzutuje to w sposób odczuwalny na wszystkie wyniki. Tym razem aby zwiększyć wydajność nie wystarczy zmiana rozdzielczości. Do grona kart gorzej radzących sobie z trudami zwiększonego poziomu detali dołączają HD 5770 oraz nowy HD 7770. O dziwo na liście nie nastąpiły żadne przetasowania. Oznacza to, że karty obu producentów tak samo znoszą zmiany ustawień.
CPU
Max Payne 3 (GTX 680)
1280x1024, Najwyższe dla Directx 11, MSAA x0
Intel Core i5 2500k 4 rdzenie @3,7 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 3 rdzenie @3,7 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 2 rdzenie @3,7 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 1 rdzeń @3,7 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 4 rdzenie @2,66 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 3 rdzenie @2,66 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 2 rdzenie @2,66 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 1 rdzeń @2,66 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 4 rdzenie @1,8 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 3 rdzenie @1,8 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 2 rdzenie @1,8 GHz | ![]() ![]() |
Intel Core i5 2500k 1 rdzeń @1,8 GHz | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Nie miałem możliwości przetestowania gry na procesorze 6-rdzeniowym, ale wyniki testów krążące w sieci potwierdzają tezę, że im więcej rdzeni ma procesor, tym lepiej. Nie jest to zaskakujące, zwłaszcza jeżeli uzmysłowimy sobie, że silnik RAGE znany jest również z GTA IV, w którym bardzo istotnym elementem platformy był właśnie wydajny, wielordzeniowy procesor. Jednym słowem: od przybytku głowa nie boli. Procesory dwurdzeniowe radzą sobie dość przeciętnie. Rozsądnym minimum wydaje się trzyrdzeniowiec. Mówię w tej chwili cały czas o maksymalnych ustawieniach. Jeżeli nie jesteście estetami, albo z musu będziecie musieli zmienić opcje na mniejsze wartości, nie lękajcie się. Dwa rdzenie wystarczą.
RAM
Max Payne 3
1920x1200, Maksymalne
4 GB @1600 MHz | ![]() |
4 GB @1333 MHz | ![]() |
2 GB @1333 MHz | ![]() |
2 GB @1600 MHz | ![]() |
![]() |
Różnice jak zawsze na granicy błędu pomiarowego. Czekamy na Metro: Last Light, które powinno nieco rozruszać sekcję testów pamięci RAM.
Vintage
Max Payne 3
8600 GT OC
1920x1200 najniższe Dx9 | ![]() |
1280x720 najniższe Dx9 | ![]() |
![]() |
Ujęty w minimalnych wymaganiach GT 8600 faktycznie jest absolutnym minimum potrzebnym do zagrania w Maksa Payne'a 3. Directx 9 i minimalne detale to absolutnie górna granica ustawień, która zapewnia płynną animację. Najlepiej grać w rozdzielczości 1280x720 - nie będziemy przeklinać przy częstych spadkach płynności rozgrywki, spowodowanymi ustawieniem wyższej rozdzielczości.