Odświeżone Radeony z serii 500 żadnych rewolucji nie przyniosły. Nie zmienia to faktu, że to nadal interesujące konstrukcje w tym przedziale wydajnościowym.
- niezła wydajność,; - fabrycznie podkręcona,; - skuteczny system chłodzenia...
Minusy- który jednak do najcichszych się nie zalicza,; - minimalny potencjał OC.
Jeśli ktoś spodziewał się większych ruchów na rynku kart graficznych spowodowanego odświeżeniem oferty AMD i Nvidii to raczej może czuć się zawiedziony. Zarówno jeden jak i drugi producent zafundował nam odgrzewane kotlety z nieco lepszym sosem. Nieco podbity zegar rdzenia oraz pamięci odpowiednio w konstrukcjach AMD oraz Nvidii w zasadzie zamyka temat nowości.
Radeony z serii 5XX jak i GeForce z ulepszonymi pamięcami to w zasadzie nic innego jak przemalowane konstrukcje premierowych z serii 4X0 oraz 10X0. Poczynione zmiany są symboliczne, dlatego nie należy spodziewać się większych różnic w wydajności pomiędzy tymi modelami.
Powyższa infografika w zasadzie wyczerpuje temat zmian poczynionych w przypadku Radeona RX 580. Zegar bazowy podniesiono do 1257 MHz, co przekłada się na 1340 efektywnie (boost). Reszta specyfikacji pozostała bez zmian. Nadal więc mamy tutaj 2304 procesory strumieniowe, 144 jednostki teksturujące, 32 rasteryzujące, a całości dopełnia 8 GB pamięci typu GDDR5.
Do naszej redakcji trafiła karta MSI Radeon RX 580 Armor OC 8G. Zalicza się więc ona do najniższej serii (Armor) oferowanej przez tego producenta i odróżnienia od bogatszej edycji (Gaming X), nie posiada dobrze znanego i bardzo skutecznego systemu chłodzenia Twin Frozr VI. Zabrakło również wzmacniającego backplate.
Podobnie jak w przypadku "starszych" Radeonów z tej serii (480) opartych na architekturze Polaris, tak i model 580 skierowany jest w teorii do graczy, którzy chcą się bawić w rozdzielczości FullHD przy wysokim lub maksymalnym poziomie detali we wszystkie nowe tytuły.
I choć różnie z tym bywa, szczególnie w przypadku produckji opartych na DX 11, to pod nową wersją tego API oraz Vulkanem (szkoda, że z jego wsparciem nadal jest tylko jedna znacząca gra) konstrukcje AMD zazwyczaj rozwijają skrzydła, zbliżając się do konkurencji, a czasem nawet ją przegonić.
Karta | GeForce GTX 1060 | GeForce GTX 1060 9 Gbps | Radeon RX 480 8 GB | MSI Radeon RX 580 Armor OC 8 GB |
Rdzeń | GP106 | GP106 | Ellesmere | Ellesmere |
Proces technologiczny | 16 nm | 16 nm | 14 nm | 14 nm |
Liczba tranzystorów | 4,4 mld | 4,4 mld | 6,2? mld | 6,2? mld |
Taktowanie | 1506/2000 MHz | 1506/2250 | 1120-1260/2000 MHz | 1366/2000 MHz |
Procesory strumieniowe | 1280 | 1280 | 2304 | 2304 |
Jednostki rasteryzujące | 48 | 48 | 32 | 32 |
Jednostki teksturujące | 80 | 80 | 144 | 144 |
Pamięć RAM | 6144 MB 192-bit | 6144 MB 192-bit | 4096/8192 MB 256-bit | 8192 MB 256-bit |
Przepustowość pamięci RAM | 192 GB/s | 216 GB/s | 224/256 GB/s | 256 GB/s |
Jak widać w powyższej tabeli testowana karta charakteryzuje się lekko podbitym zegarem rdzenia względem modelu referencyjnego. I na tym w zasadzie kończą się różnice. Czas bliżej przyjrzeć się "taniej" konstrukcji MSI.