W opisie poprzedniego Radeona 9550 zaznaczyliśmy już, że karty z tej serii są w rzeczywistości "Radeonem 9600 z zaniżonym taktowaniem". Podkręcając GPU do 325 MHz, z powrotem otrzymamy pełnowartościowego Radeon 9600. Jednak nie wszystkie karty udaje się skutecznie podkręcić, nawet mimo aktywnego chłodzenia - czego przykładem był testowany tydzień temu HIS 9550.
Karta Gigabyte ma dwie znakomite zalety: po pierwsze jest bezgłośna, po drugie GPU bez żadnych problemów podkręca się do 325 MHz.
Jak zwykle radzimy Wam zwrócić szczególną uwagę na szynę do pamięci. Gigabyte ma w swojej ofercie dwie karty z serii 9550 - 128-bitową i 64-bitową. Tej drugiej oczywiście w żadnym wypadku nie polecamy.
Gigabyte wyposażył swojego Radeona 9550 (128-bit) w pamięci Hynix z czasem dostępu 4 ns, które stabilnie podkręcają się do 500 MHz! Powyżej 500 MHz zalecamy naklejenie na kości pamięci specjalnych radiatorków.
Do sprawdzenia szyny pamięci (w tym wypadku 128-bit) i podkręcania jak zwykle polecamy program Riva Tuner. Niektóre z programów - jak np: PowerStrip - mogą pokazywać zegar pamięci DDR, czyli w tym wypadku 196 MHz. W odpowiedzi na wszystkie Wasze 'zaniepokojone' listy jeszcze raz wyjaśniamy, że nie jest to oznaką 64-bitowej szyny do pamięci. DDR 196 MHz to efektywne 2 x 196 MHz czyli 392 MHz. A gdy używacie takiego właśnie programu do podkręcania, musicie także pamiętać, że przesunięcie suwaka DDR o 50MHz daje efektywny wzrost o 100 MHz.
Już za pierwszym przesunięciem suwaków karta działała stabilnie na ustawieniach 325/500 MHz, czyli lepiej niż 'fabryczny' Radeon 9600. Przy sprzyjających okolicznościach można uzyskać coś na pograniczu 350/550 MHz. Warto zadbać wtedy o lepsze chłodzenie.
A oto wyniki wydajności uzyskane na podkręconej karcie: 3D mark 2001, 3D Mark 2003, Aquamark 3. Karta jest średnio 20-25% wydajniejsza od Radeona 9550 pracującego na fabrycznych zegarach.
Gigabyte Radeon 9550 bezgłośne chłodzenie, overclocking na 325/500 MHz |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!