Program pobrać możemy np. poprzez kod QR.
Alternatywnie wpisać możemy adres getne.pl wprost do przeglądarki internetowej smartfona.
Jak widać model urządzenia został rozpoznany automatycznie. W tym przypadku był to Samsung Galaxy S 2. Aplikację NaviExpert 7.1 testować możemy bezpłatnie przez okres 7 dni (wymagane jest pobranie programu i rejestracja). Po tym czasie dostęp do usług wygasa, więc jeśli zechcemy korzystać z nawigacji dalej powinniśmy kupić abonament – o tym w dalszej części artykułu.
Podstawowy plik instalacyjny ma zaledwie 1,7 MB objętości – reszta danych (np. głosy) ściąga się i instaluje po pierwszym uruchomieniu. Ich objętość też nie jest duża. Map ściągać nie musimy praktycznie wcale – pobierają się one na żywo wprost z internetu i obejmują tylko trasę zaplanowanego przejazdu oraz najbliższą okolicę. Przesył danych przez sieć nie jest duży: 11-kilometrowa trasa przez miasto pochłonęła łącznie 100 KB. Dane o ruchu drogowym były przy tym włączone i zaktualizowane.
Interfejs NaviExperta jest bardzo prosty i czytelny, a przy tym atrakcyjny wizualnie. Główne menu oferuje dostęp do czterech podstawowych funkcji: nawigacja, przeglądanie mapy, wyszukiwanie i ustawienia. Ikony są duże i łatwo w nie trafić palcem, nawet jeśli samochodem trochę trzęsie (co na polskich drogach jest właściwie normą). Tak naprawdę nie musimy wybierać żadnej z tych opcji, tylko kliknąć bezpośrednio na ikonkę mikrofonu (ta jest dość mała i trudniej w nią trafić) i wypowiedzieć adres punktu docelowego.
W tym przypadku wypowiedzieliśmy hasło „Poznań, Wołczyńska 37”, które zostało rozpoznane bezbłędnie już za pierwszym razem.
Po kliknięciu na właściwy wynik wyszukiwania otrzymamy możliwość przejazdu bezpośrednio pod wskazany adres lub do jednego z punktów (np. sklepów, stacji benzynowych, hoteli) zlokalizowanych w pobliżu tego adresu.
Następnym (opcjonalnym) krokiem będzie wybór typu trasy. Do wyboru mamy: rekomendowaną, najszybszą, prowadzącą tylko głównymi drogami, maksymalnie skróconą, najkrótszą dla samochodów terenowych (4x4), dojazd komunikacją miejską, pieszo oraz trasę ekonomiczną (ECO). W czasie planowania możemy zaznaczyć też opcję omijania odcinków płatnych oraz aktywować sugestie dotyczące tras alternatywnych. Pytanie dotyczące określenia typu trasy możemy wyłączyć jeśli np. zazwyczaj wybieramy trasę rekomendowaną.
Musimy przyznać, że podczas korzystania z NaviExperta rekomendowana droga wyznaczona przez aplikację sprawdzała się właściwie w 90% przypadków. Co najważniejsze jednak nawigacja radzi sobie naprawdę świetnie z omijaniem korków. W wielu przypadkach aplikacja prowadziła kierowcę trasą dłuższą o kilkaset metrów lub nawet kilka kilometrów, co teoretycznie może wzbudzać lekkie podejrzenia, ale jak się okazało - osoba w drugim samochodzie jadąca tradycyjną (krótszą) trasą dojechała do celu 25 minut później tylko dlatego, że utknęła w korku na jednym z mostów.
Warto przy tym zaznaczyć, że wcale nie jechaliśmy wtedy przez całe miasto, ale wybraliśmy trasę wiodącą zaledwie w 1/3 przez centrum aglomeracji. Omijanie korków to jedna z tych rzeczy, które NaviExpertowi wychodzą najlepiej. Informacje o natężeniu ruchu drogowego i ewentualnych korkach opierają się na informacjach wysyłanych anonimowo z urządzeń użytkowników (Community Traffic). Taki tryb zbierania informacji jest najbardziej dokładny i pozwala często aktualizować sytuację na drogach. Nawigacja sugeruje się przede wszystkim średnią prędkością jazdy na danym odcinku trasy.
Co więcej, jeśli NaviExpert wyznaczy trasę wiodącą drogami, które w danym momencie nie były zakorkowane, ale w czasie jazdy z różnych powodów uzbierał się na nich potężny zator, aplikacja automatycznie zmieni trasę przejazdu, kierując użytkownika w miejsca o mniejszym natężeniu ruchu. Jest to bardzo przydatna funkcja, która nie tylko skraca czas przejazdu danego kierowcy, ale w ogólnym ujęciu optymalizuje ruch w danym mieście. Im więcej kierowców posługuje się nawigacją działającą w ten sposób, tym mniejsze jest ryzyko poważnego zakorkowania konkretnej części miasta.
Jeśli w głównym menu nie wybierzemy opcji wyszukiwania głosowego, tylko dotkniemy pierwszej ikonki (Nawiguj), to wyświetli się dodatkowe menu pozwalające wybrać cel, do którego jechaliśmy wcześniej. Oprócz tego zdefiniować możemy nowy cel podróży, kontynuować nawigację do aktualnego celu oraz zaplanować trasę przejazdu i obejrzeć ją na mapie.
Interfejs samej mapy jest czytelny. Przynajmniej jeśli nie przesadzimy z ilością wyświetlanych naraz punktów POI (Points Of Interest) w których skład wchodzić mogą na przykład bankomaty, muzea, kina, stacje benzynowe, restauracje, bary, hotele, punkty widokowe i dziesiątki innych obiektów.
Żółty trójkątny znak na ekranie pozwala włączyć lub wyłączyć podgląd danych dotyczących natężenia ruchu drogowego. Jeśli nawigacji używamy głównie w mieście, najlepiej jest zostawić ten podgląd włączony.
Interfejs działa zarówno w orientacji pionowej, jak i poziomej - każdy może wybrać preferowany układ zwyczajnie przekręcając smartfona.
Mapa automatycznie oddala się, gdy jedziemy szybko, i przybliża gdy prędkość maleje. Możemy ją też powiększać za pomocą odpowiednich przycisków na ekranie (+ i -) lub gestem - dwoma palcami (tzw. uszczypnięcie).
Strzałka z lewej strony pozwala ukryć część elementów interfejsu, przez co robi się on jeszcze bardziej przejrzysty.
Ikonka aparatu pozwala użytkownikowi na szybkie zgłoszenie zaobserwowanego fotoradaru, kontroli drogowej lub niebezpiecznego punktu na trasie.
W ustawieniach podręcznych znajdziemy między innymi takie opcje jak widok 3D/2D, tryb dzień/noc, opis trasy, dostęp do funkcji telefonu oraz możliwość szybkiego wezwania pomocy pod numerem alarmowym 112.
Tryb nocny interfejsu zmienia kolory tak, aby nie raziły kierowcy podczas prowadzenia pojazdu nocą. Czytelność mapy wciąż pozostaje wtedy wysoka.
Ustawień, jakie oferuje NaviExpert jest naprawdę dużo. W tym miejscu otrzymamy dostęp na przykład do własnego konta (usługi, przypomnienia, zamówienia, wiadomości itp.).
Standardowo do dyspozycji mamy trzy głosy – Urszula, Piotr i Elżbieta, ale dokupić możemy też Śląskiego instruktora i Dżoanę. Głosy domyślne okazały się jednak całkiem przyjemne, więc tak naprawdę nie ma konieczności kupowania nowych.
W ustawieniach aplikacji znajdziemy też bardzo istotne opcje połączenia internetowego, pozwalające zdefiniować m.in. czy chcemy wysyłać wspomniane wcześniej dane o natężeniu ruchu (Community Traffic) lub automatycznie wysyłać ulubione punkty użytkownika na serwer.
Bez problemu zdefiniujemy też parametry spalania samochodu tak, aby NaviExpert mógł informować użytkownika o przewidywanym spalaniu. Oczywiście dane te należy traktować jako orientacyjne, ale zauważyliśmy, że w czasie jazdy poza miastem przewidywania te są całkiem precyzyjne (pod warunkiem, że wiemy dokładnie ile samochód spala w ruchu pozamiejskim i taką wartość podamy w ustawieniach).
Kierowca może być też opcjonalnie informowany o przekroczeniu prędkości maksymalnej obowiązującej na danym odcinku drogi. Ostrzeżenia mogą pojawiać się po przekroczeniu prędkości o 0, 10, 20 lub 30 km/h.
Jeśli uznamy, że program za często lub za rzadko informuje o ważnych manewrach (np. zjazd z autostrady, zakręt itp.), możemy zmienić to w opcjach dźwięku. Znajdziemy tutaj sekcję „Komunikaty głosowe”, w której ustalimy odległości, przy których Urszula czy inna Elżbieta będzie wymawiać przypomnienia.
Do usług powiązanych z nawigacją NaviExpert dodać możemy prostą, ale przydatną aplikację CityZenek, która opracowuje plan podróży komunikacją miejską, ale służyć może pomocą również w sytuacji, gdy skończy się paliwo i będziemy musieli dojść piechotą do najbliższej stacji. Włączamy wtedy CityZenka i wpisujemy (lub wymawiamy) hasło "stacja benzynowa". W dużych miastach istnieje naprawdę spora szansa, że pozycja numer 1 na liście wyników będzie oddalona od nas o jakieś 200-300 metrów.
Ułożenie trasy przejazdu komunikacją miejską też nie jest trudne. Smartfon wykrywa aktualną godzinę i datę automatycznie, a użytkownik podaje tylko cel podróży i zaznacza np. czy życzy sobie podróżować z przesiadkami, czy bez. Można też pominąć linie autobusowe lub określić dokładniej, które linie są dla nas interesujące, a które należy pominąć.
Bezpłatny CityZenek przedstawi całą podróż w przejrzystej formie na ekranie smartfona i poinformuje nawet o czasie przejazdu oraz orientacyjnej cenie biletów potrzebnych na całą podróż.
Jeszcze jednym dodatkiem do NaviExperta jest korkosfera.pl, czyli jeden z popularniejszych serwisów informujących o natężeniu ruchu na drogach. Korkosfera, podobnie jak CityZenek jest darmowa, a samą aplikację na Androida można pobrać.
Na koniec warto wspomnieć o cenach. Musimy przyznać, że ta kwestia wygląda całkiem nieźle. Mamy na przykład możliwość kupienia za pomocą SMS-a krótkoterminowej licencji na 4 dni, która kosztuje około 11 zł i może przydać się osobom, które potrzebują nawigacji na jeden wyjazd i powrót (np. długi weekend). Najbardziej opłacalna jest jednak licencja na rok, która w przypadku map Polski kosztuje 99 zł brutto, a jeśli do tego chcemy dołożyć jeszcze resztę Europy, to zapłacimy 199 zł. Jeśli zamierzamy korzystać tylko z komunikacji miejskiej, to za roczną licencję „NaviPlan Urban” zapłacimy tylko 11,07 zł.