Panasonic TX-50CS520E jako następca ubiegłorocznego modelu 50AS500E ma być atrakcyjną ofertą wśród telewizorów klasy podstawowej. Sprawdzamy co ma „pod maską”.
- głęboka czerń; - wysoki kontrast
Minusy- niska ostrość obrazów ruchomych; - cena
Jakich materiałów i jakości wykończenia można oczekiwać w telewizorze za 2-3 tysiące złotych? Z pewnością nie metalowych ramek wokół ekranu i wyszukanej podstawy, bowiem w tej klasie rządzi po prostu czysta ekonomia. W związku z tym w 50CS520 mamy czarną, plastikową obudowę i wzorniczo dopasowaną podstawę składająca się z metalowego rdzenia i plastikowej wierzchniej nakładki. Całość jest nieźle spasowana i wygląda całkiem dobrze. Dodatkowym miłym akcentem są srebrno-złote listwy na dolnej ramce oraz przodzie nieobrotowej podstawy, które ożywiają telewizor i czynią go bardziej atrakcyjnym od poprzednika –dość smutnego stylistycznie TX-50AS500E. Pilot zdalnego sterowania jest ergonomiczny – nawet osoby o dużych palcach nie powinny mieć większego problemu z obsługą, czego nie można powiedzieć o niektórych pilotach konkurencji, np. Samsunga UE55JU7000.
Panasonic TX-50CS520E jest telewizorem, w którym zastosowano wyświetlacz LCD o rozdzielczości statycznej Full HD (1920 x 1080 pikseli) podświetlony diodami LED.
Najważniejsze cechy telewizora:
przekątna | 50 cali |
rozdzielczość statyczna | 1920 x 1080 px |
rodzaj wyświetlacza | LCD |
cena w dniu testów | ok. 2699 zł |
rocznik | 2015 |
istotne technologie | HDMI, DLNA, WiFi |
istotne złącza | 2x HDMI, 1x USB |
pełna specyfikacja telewizora |
Najlepszym trybem obrazu było tradycyjnie prawdziwe kino, w którego ustawieniach fabrycznych zmierzyliśmy jasność czerni rzędu 0,024 cd/m2. To doprawdy świetna wartość, która zapewnia wysoki współczynnik kontrastu ANSI równy 4807:1. W egzemplarzu, który testowaliśmy, czerń była jednolita na całym ekranie, co oznaczało nie tylko brak dokuczliwych, lecz w ogóle jakichkolwiek przejaśnień zauważalnych gołym okiem – brawo! Telewizor potrafi świecić dość jasno – nieskalibrowana jasność maksymalna wyniosła aż 419 cd/m2 , co sprawia że oglądanie w bardzo jasnych pomieszczeniach nie powinno stanowić żadnego problemu. Z kolei dość wysoka jasność minimalna (aż 70 cd/m2) jest chyba zbyt duża dla nocnych marków oglądających filmy w całkowitej ciemności.
Błędy odwzorowania barw (delta E) przed (zielony) i po (niebieski) kalibracji.
Odwzorowanie kolorów w ustawieniach fabrycznych trybu prawdziwe kino było dość dobre, a średni błąd (delta E) wyniósł zaledwie 3,5. Po dwupunktowej kalibracji balansu bieli oraz kalibracji barw RGBCMY sytuacja się oczywiście poprawia (z wyjątkiem cyjanu) i średni błąd spadł do 2,0. Zwracamy uwagę, że w domyślnych ustawieniach trybu prawdziwe kino kontrast jest ustawiony zbyt wysoko (100/100), co powoduje przepalenia bieli i ogólne uwypuklenie jasnych elementów obrazu. Zalecamy aby wartość kontrastu zmniejszyć do 93-94, co poprawia sytuację. Innym mankamentem jest nieco zbyt ciemny obraz w cieniach obrazu (ciemnych szarościach), co prowadzi do pewnego zlewania się szczegółów – na szczęście zmiana gammy z domyślnej 2,4 na 2,2 pozwoliła szybko pozbyć się tego problemu.
Błędy odwzorowania palety szarości (delta E) przed (zielony) i po (niebieski) kalibracji.
Panasonic TX-50CS520 nie ma znanego z droższych modeli układu Intelligent Frame Creation. W związku z tym oraz z powodu zastosowanej 60-hercowej matrycy, rozdzielczość dynamiczna (ostrość ruchu) była typowa dla telewizorów klasy podstawowej i wyniosła 450 linii. Krawędzie ruchomych obiektów zostały powielone 3-4 krotnie, a pod względem jakości ruchu telewizor zachowywał się niemal identycznie jak swój poprzednik, będący nadal w sprzedaży model TX-50AS500E. Smużenie było średnie, natomiast nie wystąpiły w ogóle niepożądane zniekształcenia (artefakty) będące ubocznym skutkiem działania układów kompensacji (upłynniania) ruchu, a to z banalnej przyczyny, bo układu upłynniania ruchu po prostu nie ma. Oznacza to, że filmy możemy oglądać tylko i wyłącznie bez upłynniania, czyli takimi, jakie je reżyser stworzył. Ta cecha z pewnością nie przypadnie do gustu miłośnikom płynnego ruchu, ale wideofilom purystom już z pewnością tak. No cóż, telewizory z tej półki cenowej w większości „tak mają”.
Struktura subpikseli wyświetlacza zastosowanego w Panasonic TX-50CS520E.
Wyniki testów
Najlepszy tryb obrazu: Prawdziwe kino
Panasonic TX-50CS520E porównujemy z telewizorem Samsung 48JU6400, który jest jego głównym konkurentem oraz Panasonikiem 50CX700. Więcej informacji na temat procedury testowej znajdziesz na stronie Jak testujemy TV.
Czerń i kontrast
Jasność czerni cd/m2, mniej = lepiej
Panasonic TX-50CS520 | 0,024 |
PanasonicTX-50CX700E | 0,030 |
SamsungU E48JU6400 | 0,072 |
Kontrast ANSI więcej = lepiej
Panasonic TX-50CS520 | 4807 |
PanasonicTX-50CX700E | 3260 |
SamsungU E48JU6400 | 1757 |
Kontrast ON/OFF więcej = lepiej
Panasonic TX-50CS520 | 4638 |
PanasonicTX-50CX700E | 3342 |
SamsungU E48JU6400 | 1905 |
Gamma 10 IRE
SamsungU E48JU6400 | 2,16 |
Panasonic TX-50CS520 | 2,15 |
PanasonicTX-50CX700E | 2,15 |
Kolory i szarości
Średni błąd odwzorowania barw (CIEDE94)
SamsungU E48JU6400 | 1,70 |
PanasonicTX-50CX700E | 3,10 |
Panasonic TX-50CS520 | 3,50 |
Temperatura barwowa (100 IRE, w Kelvinach)
PanasonicTX-50CX700E | 7038 |
Panasonic TX-50CS520 | 6499 |
SamsungU E48JU6400 | 6426 |
Odwzorowanie ruchu
Upłynnianie ruchu: nie
Rozdzielczość dynamiczna skala 5 punktowa, więcej = lepiej
SamsungU E48JU6400 | 5 |
PanasonicTX-50CX700E | 4 |
Panasonic TX-50CS520 | 3 |
Input lag
SamsungU E48JU6400 | 27,0 |
PanasonicTX-50CX700E | 38,7 |
Panasonic TX-50CS520 | 45,1 |
Jeśli chodzi o obsługiwane formaty plików, to 50CS520 odtworzył pliki avi, mp4, mts i tp, nie odtworzył flv, mov i wmv, a z mkv bywało różnie. Co ciekawe niemal dokładnie tak samo zachowywał się ubiegłoroczny TX-50AS500 (poprzednik 50CS520), choć tamten miał jeszcze pewne problemy z plikami avi. W każdym razie, w ogólnej ocenie, obsługa multimediów 50CS520 to ten sam lub trochę lepszy poziom.
Brzmienie było dość przeciętne – podłączenie naszego redakcyjnego głośniczka JBL Flip 2 do gniazda słuchawkowego, pokazuje jak dużo istotnych informacji ze środka pasma tracimy słuchając głośników 50CS520. Dla wymagającego użytkownika taki stan rzeczy oznacza tylko jedno – konieczność zakupu grajbelki lub innego „poprawiacza” telewizorowego dźwięku.
Ocena z testów TV Panasonic TX-50CS520E
- bardzo ciemna czerń i wysoki kontrast,
- jednolita czerń bez przejaśnień (w testowym egzemplarzu),
- dobre odwzorowanie kolorów po kalibracji,
- akceptowalna degradacja kolorów pod kątem (jak na matrycę VA),
- wysoka jasność maksymalna,
- niezłe możliwości kalibracyjne (balans bieli, CMS),
- przejrzyste, proste i łatwe w obsłudze menu,
- niezła liczba odtwarzanych formatów plików wideo z USB (ale zobacz poniżej),
- akceptowalny input lag,
- szybkie działanie telewizora,
- materiały i wykonanie adekwatne do ceny,
- wygodny pilot.
- niska ostrość obrazów ruchomych,
- brak upłynniania ruchu (norma w tej klasie),
- pod kątem kolory bledną bardziej niż w wyświetlaczach IPS,
- przeciętne usuwanie przeplotu,
- zbyt mało opcji sortowania plików w odtwarzaczu multimediów,
- nadal mniej odtwarzanych formatów plików wideo od najlepszych rywali,
- problemy z obsługą niektórych plików mkv,
- przeciętne brzmienie.
Dla kogo jest TX-50CS520E?
Polecamy go przede wszystkim tym, którzy tanim kosztem chcą nabyć telewizor o głębokiej czerni i wysokim kontraście. Pod tym względem testowany Panasonic przewyższa nie tylko kosztujących kilkukrotnie więcej rywali w rodzaju Samsunga 55JS9000 czy Sony 65X9005B, ale także ubiegłoroczne „flagowce” Panasonica z serii AX900 wyposażone w zaawansowane strefowe wygaszanie. Wiemy, że brzmi to nieprawdopodobnie, ale po prostu takie są fakty (czytaj: kolorymetr nie kłamie).
Dla kogo nie jest TX-50CS520E?
To nie jest telewizor dla tych, którzy chcą mieć wysoką rozdzielczość dynamiczną (tj. ostrość obrazów ruchomych) i/lub dobry dźwięk.
Werdykt
- główna zaleta: głęboka czerń i wysoki kontrast,
- główna wada: niska ostrość obrazów ruchomych,
Panasonic TX-50CS500 jest udanym telewizorem klasy podstawowej, którego cechą szczególną jest bardzo wysoki współczynnik kontrastu (jak na telewizor LCD). Jedynym problemem tego telewizora jest nie tyle konkurencja, ile jego starszy brat – ubiegłoroczny TX-50AS500E. Oto krótkie porównanie najważniejszych cech TX-50CS520E (rok 2015) z TX-50AS500E (rok 2014):
kategoria | zwycięzca | |
czerń i kontrast | remis | |
kolory | 50CS520 | |
degradacja obrazu pod kątem | remis | |
charakterystyka jasności | 50AS500 | |
jednolitość obrazu | remis | |
odwzorowanie ruchu | remis | |
usuwanie przeplotu | remis | |
opóźnienie (input lag) | remis | |
menu | remis | |
obsługa multimediów | remis | |
brzmienie | remis | |
szybkość i stabilność działania | remis | |
materiały i wykończenie | remis | |
brzmienie | remis | |
cena | 50AS500 |
Jak widać ubiegłoroczny, schodzący właśnie z rynku Panasonic TX-50AS500E ma niemal identyczne parametry, ale jest przy tym około 800 zł tańszy. Oczywiście polecamy oba telewizory, ale decyzję o tym, czy wybrać najnowszy, czy też raczej ubiegłoroczny model pozostawiamy naszym czytelnikom. Na podstawie dostarczonych przez nas informacji wybór nie powinien być trudny.
Komentarze
8Oglądałem ostatnio pare razy TV OLEDowe LG i jestem w stanie stwierdzić, ze czerń ta sama, kontrast tez, kolory.. natomiast na OLED LG widziałem lekką pikseloze (brak AA).
Mam plazme Panasa 4 letnią i porównywać do LCD nawet nie ma co.. znajomy ma LCD 32 cele za około 2,5 klocka i różnicy w obrazie nawet nie da się opisać słowami. To przepaść 4 lub 5 generacji.
Cóż, nadal czekam kiedy wymienię poczciwego black trinitrona rodzicom na coś sensownego... babcia już swoją plazmę panasa ma :P