Panel z dotykowymi przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się centralnie z przodu ramki. Przycisków jest pięć. Pierwszym wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wyregulujemy głośność i wykonamy ruch w górę, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty do regulacji trybu pracy czujnika wykrywającego ruch oraz możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu. Ostatni, piąty przycisk, wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).
Interfejs OSD jest bardzo prosty i intuicyjny, ale zauważyliśmy też kilka graficznych błędów, które wyglądały jak zwykłe niedoróbki, choć na szczęście nie utrudniały korzystania z interfejsu. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. Opcji konfiguracyjnych jest pod dostatkiem, a wśród nich znajdziemy:
1. PowerSensor Ustawienia czułości działania czujnika wykrywającego ruch (od 0 do 4). | |
2. Input Wybór źródła sygnału wideo (DisplayPort, DVI lub VGA). | |
3. Picture Ustawienia m.in. proporcji, jasności, kontrastu, czasu reakcji (SmartResponse) i gammy znajdziemy właśnie tutaj. | |
4. Audio Ustawienia sygnału wejściowego dla dźwięku. | |
5. Color W tym miejscu ustawimy temperaturę kolorów, tryb sRGB lub zmienimy wartości barw składowych ręcznie. | |
6. Language Wybór języka interfejsu (brak polskiego). | |
7. OSD Settings Położenie, czas wygaszenia i przezroczystość interfejsu OSD. | |
8. Setup W tym miejscu odnajdziemy kilka opcji związanych z analogowym wejściem sygnału wideo (VGA/D-sub), takich jak np. faza, zegar, pozycja. Mamy też możliwość zresetowania ustawień do ich wartości domyślnych. |
Temperatura kolorów
Producent oferuje sześć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Off (standard)
rzeczywista temperatura barw 7200K, luminancja 313,5 cd/m2
• Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 7200K, luminancja 235,4 cd/m2
• Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 246,6 cd/m2
• Ustawienie Movie
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany kontrastu
• Ustawienie Game
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany kontrastu
• Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 105,5 cd/m2
standard | office |
photo | economy |
Zestaw trybów predefiniowanych okazał się mało użyteczny dla użytkownika domowego. Trudno polecać komuś pracę przy jasności przekraczającej poziom 300 cd/m2 w warunkach delikatnego oświetlenia, z jakimi do czynienia mamy w typowym pokoju lub biurze.
Najbardziej użyteczny okazał się tryb Economy, który zaskoczył nas bardzo komfortowym poziomem jasności i przyjemnymi barwami. Krzywa kolorów była poprawna w większości przypadków, choć naturalnie do ideału jej daleko (w końcu to nie jest monitor dla profesjonalnych grafików). Stabilność luminacji jest w miarę dobra - wynosiła +/- 2,5 cd/m2, choć trzeba zauważyć, że w przypadku modelu 273P3LPH wahania nie przekraczały 0,9 cd/m2 (im mniejsze wahania, tym lepiej).
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 100
G = 93
B = 88
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 26-27% i kontraście 50%. Krzywa kolorów składowych wygląda dobrze jak na tą klasę sprzętu.
Poziomy luminancji
Producent zapewnia jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 319,6 cd/m2, czyli była odrobinę wyższa od deklaracji. Tak wysoki poziom jasności nie jest jednak komfortowy w czasie pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego. Wartość maksymalna osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 304,5 cd/m2 i radykalną poprawą przebiegu krzywej kolorów.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=93, B=88) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 50,0 cd/m2
- 10% = 75,7 cd/m2
- 20% = 102,2 cd/m2
- 30% = 126,8 cd/m2
- 40% = 153,3 cd/m2
- 50% = 177,4 cd/m2
- 60% = 203,2 cd/m2
- 70% = 226,9 cd/m2
- 80% = 252,3 cd/m2
- 90% = 277,1 cd/m2
- 100% = 304,5 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo w ciemnym pomieszczeniu. Luminacja rośnie stabilnie - każde 10% podnosi jasność o około 22-25 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
108 cd/m2 -10,0% | 114 cd/m2 -5,0% | 105 cd/m2 -12,5% |
106 cd/m2 11,7% | 120 cd/m2 100% | 108 cd/m2 -10,0% |
110 cd/m2 -8,3% | 108 cd/m2 -10,0% | 112 cd/m2 -6,7% |
Równomierność luminacji we wszystkich z dziewięciu punktów pomiarowych jest przeciętna. Odchylenia rzędu 12% mogą być zauważalne podczas amatorskiej obróbki grafiki lub grania w klimatyczne, mroczne gry. Krawędziowe podświetlanie LED-owe zapewnia niskie zużycie prądu, ale niestety nie zapewnia odpowiedniego rozkładu luminacji.