Photokina 2016 - co dwa lata w Kolonii odbywają się jedne z najważniejszych dla branży fotograficznej targów. Zapraszamy do przeglądu tegorocznych nowości.
Prototyp Panasonic Lumix GH5 - flagowy bezlusterkowca serii G. To pierwszy aparat bezlusterkowy z wideo 4K/60p. Pozwala również na tworzenie klipów 6K z sekwencji zdjęć seryjnych.
Panasonic na razie nie chce zdradzić szczegółów specyfikacji, ale można się spodziewać, że podobnie jak GH4, także i ten aparat zyska rzeszę zwolenników wśród aparatowych filmowców.
Panasonic FZ2000 - następca FZ1000, z sensorem typu 1” i zoomem 20x. Pojawił się również poprawiony wizjer EVF i filtr ND o zmiennej mocy. Producent dedykuje ten aparat filmowcom.
Szczególnie ciekawą cechą Panasonic FZ2000 jest obiektyw, który po włączeniu aparatu wysuwa się i już potem nie zmienia długości. Zarówno przy zoomowaniu czy ostrzeniu.
Najciekawsze cechy aparatu to:
- możliwość wyboru mocy filtra ND przełącznikiem na obudowie
- wizjer elektroniczny OLED o powiększeniu 0,74x i rozdzielczości 2360 tys. punktów
- sensor 20 Mpix BSI-CMOS 1”
- obiektyw 24-480 mm f/2,8-4,5 ze stabilizacją optyczną
- hybrydowa stabilizacja 5-osiowa w wideo
- uchylno-obrotowy wizjer 3” o rozdzielczości 1040 tys. punktów
- tryb wideo 4K/30p (DCI, bitrate 100 Mbps), 1080/120p (bitrate 200 Mbps)
- złącze HDMI z obsługą strumieniowania wideo 10bit 4:2:2
- oddzielny pierścień regulacji ostrości i zmiany ogniskowej
- wymiary i waga: 138 x 102 x 135 mm i 966 gramów
Panasonic G80 - to już trzecia z czterech nowości Japończyków. Kanciasta obudowa, wskazuje że jest to następca G7 z cechami GX85. Tym razem dokładnie uszczelniony.
Najciekawsze cechy aparatu to:
- korpus o lustrzankowej stylistyce
- magnezowe elementy korpusu, szczególnie na przedniej ściance
- wizjer elektroniczny OLED o powiększeniu 0,74x i rozdzielczości 2360 tys. punktów
- sensor 16 Mpix typu 4/3, bez filtru dolnoprzepustowego z wbudowaną 5-osiową stabilizacją
- bagnet dla obiektywów systemu Mikro 4/3
- nowy mechanizm migawki, zapożyczony z GX85
- wsparcie dla technologii podwójnej stabilizacji Dual IS
- uchylno-obrotowy wizjer 3” o rozdzielczości 1040 tys. punktów
- tryb wideo 4K/30p (bitrate 100 Mbps)
- funkcje fotograficzne 4K - tryb wycinania klatek z wideo 4K, łączenie ujęć dla zwiększenia głębi ostrości, ustawianie ostrości po wykonaniu zdjęcia
- wymiary i waga: 128 x 89 x 74 mm i 453 gramy
Panasonic LX15 - miniaturowy kompakt z sensorem 1” dla ambitnych fotografów. Następca kompaktowego LX7, ale z ergonomią odpowiadającą LX100.
Lub, jeśli jesteście zwolennikami marki Sony, konkretna kontrpropozycja dla serii RX100.
Najważniejsze cechy aparatu to:
- sensor 20 Mpix typu 1”
- obiektyw 24-72 mm f/1,4-2,8 z pierścieniem regulacji przysłony i dodatkowym pierścieniem funkcyjnym
- 5-osiowa hybrydowa stabilizacja - połączenie matrycowej z elektroniczną w trybie wideo FullHD
- tryb wideo 4K/30p
- funkcje fotograficzne 4K - tryb wycinania klatek z wideo 4K, łączenie ujęć dla zwiększenia głębi ostrości, ustawianie ostrości po wykonaniu zdjęcia
- wymiary i waga: 105 x 61 x 42 i 310 gramów (z akumulatorem)
Sony A99 Mark II - systemowy aparat z 42,2 Mpix sensorem, 5-osiową stabilizacją matrycową o skuteczności 4,5 EV oraz migawką o wytrzymałości 300000 cykli.
Druga generacja Sony A99 czerpie z doświadczeń flagowych bezlusterkowców, ale zachowuje formę lustrzanki z wizjerem elektronicznym. Uszczelniany korpus został zmniejszony i mimo zastosowania pełnoklatkowego sensora, ma wymiary odpowiadające modelowi A77 II, który ma sensor APS-C.
Jednak na tym kończą się podobieństwa do tańszego modeli. Sony A99 Mark II:
- wyposażono w sensor pełnoklatkowy w technologii Exmor R (BSI-CMOS) pozbawiony filtra dolnoprzepustowego
- może fotografować z czułością do ISO 102400 (rozszerzona) i w trybie seryjnym 12 kl/s
- pozwala rejestrować filmy 4K z wykorzystaniem całej matrycy, odczyt odbywa się bez łączenia pikseli
- może pochwalić się hybrydowym układem AF, który łączy detekcję fazy na sensorze (399 punktów pokrywających większość sensora) z dedykowanym układem detekcji AF (79 punktów) - umożliwia to technologia półprzejrzystego lustra
- jest w stanie ustawiać ostrość nawet przy świetle -4 EV
- dysponuje wyjściem sygnału 4K przez HDMI (4:2:2)
- ma nowy układ menu
- a także Bluetooth
- i oczywiście mocowanie obiektywowe typu A
O tym, że Fujifilm chce wrócić do średniego formatu mówiło się już od pewnego czasu. Fujifilm GFX 50S to zapowiedź nowej serii średnioformatowych bezlusterkowców.
Fujifilm GFX 50S wyposażono w 51,4 Mpix sensor o wymiarach 44 x 33 mm i procesor obrazu X-Processor Pro. Wizjer elektroniczny można zdemontować jeśli zechcemy zmniejszyć wagę systemu lub zastosować oddzielny ekran podglądu.
Wraz z aparatem Fujifilm zapowiada sporą kolekcję dedykowanych szkieł. Zoom i stałki, które obejmują zakres ogniskowych od 23 do 120 mm (ekwiwalent to od 18 do 95 mm).
Olympus PEN E-PL8 to następca PL7, bezlusterkowiec segmentu podstawowego bez elektronicznego wizjera, ale ze stopką lampy.
Czerpie sporo z zaawansowanego OM-D E-M10 II, ale nie jest to rewolucja, a tylko niewielka ewolucja.
Najważniejsze cechy tego aparatu to:
- sensor 16 Mpix 4/3, z procesorem obrazu TruePic VII
- stabilizacja matrycowa o skuteczności 3,5 EV
- odchylany o 180 stopni 3” ekran LCD o rozdzielczości 1037 tys. punktów
- wymiary i waga: 115 x 67 x 38 mm i 357 gramów (z akumulatorem)
Bezlusterkowiec Olympus OM-D E-M1 Mark II wyposażono w 20 Mpix sensor ze 121 krzyżowymi punktami detekcji fazy. To solidny upgrade poprzedniego modelu.
Pozostałe warte wspomnienia cechy tego aparatu to:
- magnezowy korpus
- 5-osiowa stabilizacja o wydajności 5,5 EV (w połączeniu z obiektywową nawet 6,5 EV)
- Dual FAST AF - system ustawiania ostrości z automatycznym wyborem jednej lub obu technik detekcji (fazy i kontrastu)
- migawka o wytrzymałości 200 tysięcy cykli
- tryb sprzętowego podnoszenia rozdzielczości zdjęć do 50 Mpix
- tryb wideo 4K zgodny z DCI (przepływność do 237 Mbps)
- wizjer elektroniczny o rozdzielczości 2360 tys. punktów (odczyt 120 kl/s, reakcja 6 ms)
- podwójny slot na karty pamięci SD zgodny z UHS-II
- tryb Pro Capture, który po naciśnięciu spustu migawki do połowy wykonuje ciągle zdjęcia i zachowuje 14 ostatnich w buforze
- funkcja automatycznej korekty zniekształceń Keystone
- uszczelniana obudowa
- wymiary i waga: 134 x 91 x 67 mm i 574 gramy (z akumulatorem)
Polaroid Snap Touch - 13 Mpix cyfrowy aparat do natychmiastowej fotografii z drukarką ZINK, ekranem 3,5” i dotykowym interfejsem.
Wbudowany moduł Bluetooth pozwala drukować zdjęcia nie tylko w aparacie, ale również za pomocą urządzeń zewnętrznych. Oprócz funkcji foto, najnowszy model w serii Polaroid Snap udostępnia tryb wideo z rozdzielczością FullHD. Początkowo ten aparat miał nazywać się Snap+.
Bezlusterkowiec YI M1 - dzieło nowego gracza w tej branży, ale znanego już nam wszystkim z kamer sportowych Xiaoyi. Ma 20 Mpix sensor typu 4/3, który wyprodukowało Sony.
Najciekawsze cechy tego aparatu, który zwraca uwagę surowym wzornictwem i prawie całkowicie dotykowym interfejsem (na tylnej ściance mamy tylko dwa przyciski), to
- 20 Mpix sensor CMOS typu 4/3, model Sony IMX 269
- autofokus: detekcja kontrastu, 81 punktów
- tryb wideo 4K/30p, zapis zdjęć w formacie DNG
- menu wzorowane na oprogramowaniu urządzeń mobilnych, z oczywistych powodów
- ekran: dotykowy 3” o rozdzielczości 1040 tys. punktów - brak wizjera
- wymiary: 114 x 64 x 34 mm
- solidna metalowo-kompozytowa konstrukcja
Koncepcyjny apparat Hasselblad V1D 4116. Średnioformatowa modularna konstrukcja, która ma mieć 75 Mpix sensor o kształcie kwadratu.
Hasselblad tworząc V1D chce dać fotografującym swobodę wyboru gdzie ma znaleźć się uchwyt, gdzie pokrętła kontrolne. Jednak w tym całym szaleństwie prawdopodobnie uniemożliwi nam wymianę sensora. To poniekąd jest podyktowane dziedzictwem, które V1D wynosi z klasycznych analogowych konstrukcji Hasselblad V.
Tylna cyfrowa ścianka Phase One IQ1 100MP w wersji z sensorem CMOS o rozmiarach 53,7 x 40,4 mm i rozdzielczości 101 Mpix. Może on pochwalić się dynamiką na poziomie 15 EV i wsparciem zapisu plików RAW o głębi 16-bitów. Akcesorium dla użytkowników aparatów średnioformatowych.
Kamera Kodak Pixpro 4KVR360 to urządzenie dwuobiektywowe, które pozwala rejestrować sferyczne filmy za pomocą sensorów o rozdzielczości 20 Mpix.
Cechą szczególną tej kamery jest nie tyle umieszczenie obiektywów po dwóch stronach korpusu, bo do tego przyzwyczaiły nas już inne kamery do sferycznego wideo. Istotny jest tutaj podział na kamerę o 155 stopniowym polu widzenia, która samodzielnie służy do rejestracji filmów 4K, oraz kamerę o polu widzenia 235 stopni, która wespół z pierwszą daje w pełni sferyczne pole widzenia.
Oba obiektywy mają jasność f/2,4. Zdjęcia sferyczne osiągają rozdzielczość do 27 Mpix. Poza tym, Kodak Pixpro 4KVR360 to kamera wyposażona podobnie jak inne kamery akcji.
Nikon KeyMission 170 pozwoli na rejestrację ultraszerokokątnego wideo (170 stopni) o rozdzielczości 4K. Ma sensor 8,3 Mpix z elektroniczną redukcją drgań, obiektyw jasności f/2,8, a także ekran podglądu LCD.
Druga z nowych, a w sumie już trzecia, kamera akcji Nikona to KeyMission 80. 12 Mpix sensor wraz z obiektywem 25 mm f/2, rejestruje wideo 1080/30p o polu widzenia 80 stopni.
Sportowa kamera GoPro HERO 5 Black - wodoodporna do 10 metrów bez dodatków, z 12 Mpix sensorem, trybem zdjęć RAW oraz wideo 4K/30p.
Tym razem GoPro zdecydowało się nie dzielić serii HERO 5 na warianty. Mamy tylko model Black, który ma zintegrowany ekran, Wi-Fi, Bluetooth i GPS. Producent chwali się usprawnioną elektroniczną stabilizacją obrazu. Filmy mogą być rejestrowane z bitrate 60 Mbps. Na wyposażeniu znalazł się port USB typu C oraz mikro HDMI.
GoPro HERO 5 Session - nowa wersja kamery kostki GoPro zyskuje tryb wideo 4K/30p. Obudowa podobnie jak w HERO 5 jest uszczelniana, jest też stabilizacja wideo.
Nowe Session współdzieli wiele funkcji z pełnym HERO 5, ma jednak sensor o rozdzielczości 10 a nie 12 Mpix, nie jest także w stanie wykonywać zdjęć w trybie RAW.
Lampa błyskowa Metz mecablitz M400. Ma liczbę przewodnią 40 (ISO 100), ruchomą głowicę z zoomem, a mimo jest miniaturowych rozmiarów.
Produkt nie jest dedykowany jednemu systemowi ani grupie odbiorców. Lampa wspiera pomiar światła TTL, ma dodatkowe światło LED i ekran kontrolny OLED na tylnej ściance.
GoPro Karma - dron, który posłuży jako latające zawieszenie dla kamer GoPro. Sterowanie przypomina kontroler do gier.
Dron jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość około 54 km/h, ma zasięg kilometra i może utrzymywać się w powietrzu przez 20 minut stawiając czołą wiatrom o prędkości do 36 km/h.
Dron waży nieznacznie ponad kilogram, natomiast kontroler, który wyposażono w ekran HD o jasności 900 nitów, 625 gramów.
Olympus FL-900R to silna lampa o liczbie przewodniej 48 dla użytkowników systemu Olympusa. Ma uszczelnianą przed wilgocią i zanieczyszczeniami obudowę/
Lampę wyposażono w palnik z zoomem pokrywającym pole widzenia dla obiektywów o ogniskowych 24-200 mm i podobnie jak produkt Metza, w dodatkową lampę LED, która przyda się filmowcom. Producent dedykuje FL-900R użytkownikom aparatów E-M1 Mark II, E-M1, E-M5 Mark II i uszczelnianych obiektywów M.ZUIKO PRO.
Prototyp karty pamięci Sandisk o pojemności 1 TB pokazuje, że teoretyczna pojemność nośników SDXC może zostać osiągnięta całkiem niedługo.
Kwadratowe papiery foto. Kwadrat to nie tylko Instagram, to również realne odbitki i wydruki. Papiery o proporcjach 1:1 pokazał Fotospeed, a Fujifilm zapowiada takie do Instaxa.
Lustrzanka segmentu podstawowego Nikon D3400 - debiutowała już w sierpniu, ale dopiero w Kolonii ma solidne wejście.
Podobnie jak Canon EOS 5D Mark IV, który też już dokładnie opisywaliśmy.
Canon EOS M5 - to opisywany już przez nas dokładniej bezlusterkowiec Canona. Długo wyczekiwany przez zwolenników tej marki, kto wie czy nie za długo. I dlatego zamyka naszą galerię.
Komentarze
6Do tego karma z gopro5 wydaje się ciekawa choć nbieco droga jak na możliwości, które oferuje, więc pozostanę przy phantomie.