Uruchomienie pierwszej gry powoduje opad szczęki. Takiej jakości grafiki próżno szukać na innym dostępnym na rynku sprzęcie przenośnym.
Plusy: | Minusy: |
duży ekran pojemnościowy OLED 5" o wysokiej ostrości, kontraście i kolorach | wolno działająca przeglądarka WWW |
Od czasu premiery pierwszej przenośnej konsolki Sony minęło już 7 lat. W świecie technologii to szmat czasu. Wystarczy przyjrzeć się możliwościom nowoczesnych smartfonów i tabletów, aby stwierdzić, że żywot PSP dobiega końca. Świadome tego faktu Sony postanowiło więc zaproponować graczom coś nowego. Coś, co łączyłoby w sobie funkcjonalność przenośnej konsoli do gier z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w obecnych urządzeniach mobilnych. Tak właśnie powstała koncepcja Next Generation Portable, konsoli którą obecnie znamy jako Playstation Vita.
PS Vita to sprzęt z najwyżej półki. Świadczyć może o tym nie tylko jej wykonanie, ale i cena. Jak przystało na przenośną konsolę nowej generacji, wyposażono ją niemal we wszystkie nowoczesne technologie rynku mobilnego. Mamy tu więc i sześcioosiowy systemem wykrywania ruchu, i dwie kamerki, i potężny czterordzeniowy procesor. Co więcej, Vita może się również pochwalić pojemnościowym multidotykowym ekranem OLED o gigantycznej, jak na konsolę przenośną, przekątnej 5 cali i rozdzielczości sięgającej 960 x544 px (qHD).
Playstation Vita to jednak w całości sprzęt dla graczy, co widać choćby po specyficznym wyglądzie. Dwie gałki analogowe, krzyżak (D-pad) czy znane z produktów oznaczonych marką Playstation przyciski jasno dają do zrozumienia, jakie jest przeznaczenie tego urządzenia. Pomimo tego pewne wątpliwości mogą się pojawić po uruchomieniu konsoli. Zamiast standardowego dla produktów Sony interfejsu XMB (XrossMediaBar) następca PSP wita nas okrągłymi ikonami nowego systemu, stworzonego specjalnie z myślą o dotykowych funkcjonalnościach PS Vita. W jego opisach bardzo często pojawia się nazwa LiveArea, choć Sony do tej pory nie wyjaśniło czy dotyczy on całego interfejsu czy konkretnych jego opcji. Tak czy inaczej nowy interfejs w prosty i przejrzysty sposób daje dostęp do wszystkich zainstalowanych aplikacji, pozwala przełączać się pomiędzy nimi (ograniczony multitasking), a także dostarcza niezbędnych informacji o każdym uruchomionym programie czy grze.
O ile jednak sama konsola i jej nowy interfejs wywołuje zaciekawienie, o tyle uruchomienie pierwszej gry powoduje faktyczny opad szczęki. Takiej jakości grafiki próżno szukać na innym dostępnym na rynku sprzęcie przenośnym. To prawdziwy raj dla miłośników elektronicznej rozrywki. Pytanie tylko czy w świecie ogarniętym szałem ultramobilności jest jeszcze miejsce na tak ściśle wyprofilowany produkt? W przededniu europejskiej premiery PS Vita wyznaczonej na 22 lutego 2012 roku warto się nad tym mocno zastanowić.
Specyfikacja techniczna Playstation Vita
Ekran: | pojemnościowy OLED o przekątnej 5" i rozdzielczości 960 x 544 (ok. 16 mln kolorów) |
Procesor: | 4-rdzeniowy układ ARM Cortex-A9 MPCore (45nm,32bit) |
Grafika: | 4-rdzeniowy układ PowerVR Series 5 SGX543MP4+ 200Mhz |
Pamięć: | 512MB RAM oraz 128MB VRAM slot na kartę pamięci NVG - maksymalna pojemność 32GB |
Komunikacja: | IEEE 802.11b/g/n (n=1x1) Bluetooth 2.1+EDR A2DP/AVRCP/HSP moduł 3G - tylko w droższym modelu WiFi/3G |
Cechy dodatkowe: | tylny panel dotykowy (pojemnościowy) dwie kamerki 0,3 Mpx mikrofon trójosiowy żyroskop trójosiowy akcelerometr trójosiowy kompas elektroniczny moduł GPS - tylko w droższym modelu WiFi/3G |
Zasilanie: | wbudowana na stałe bateria litowo-jonowa + zasilacz sieciowy |
Wymiary: | 182 x 18,6 x 83,5 mm (szerokość x wysokość x głębokość) |
Waga: | 260 gram (model WiFi)/ 280 gram (model WiFi/3G) |
Ciekawostka
Wokół nowej konsoli Sony nagromadziło się sporo mitów i obaw. Japoński producent niechętnie dzieli się szczegółowymi informacjami dotyczącymi specyfikacji PS Vita. Między innymi dlatego właśnie tak niepewne jest faktyczne taktowanie układu ARM Cortex-A9 MPCore, będącego sercem następcy PSP. Wedle niepotwierdzonych informacji wynosi 800-1000 MHz i jest obniżone w stosunku do nominalnego taktowania 2 GHz. Ma to ponoć stanowić zabezpieczenie przed ewentualnym przegrzaniem procesora. Jak jest naprawdę - nie wiadomo. Być może już wkrótce Sony rozwieje wszystkie wątpliwości. Tak jak zrobiło to w przypadku wbudowanej pamięci RAM, o której zmniejszeniu spekulowano parę miesięcy temu. Dla pewności potwierdzamy to raz jeszcze - PS Vita wyposażona jest w 512 MB pamięci RAM.