Dla początkującyh i świeżych posiadaczy kart graficznych Radeon 9x00 mamy kilka wskazówek, jak i czym poprawnie skonfigurować sterowniki, jak rozsądnie podkręcać, oraz uprzyjemnić sobie uruchamianie najlepszych ustawień do różnych gier.
- Ściągamy i instlalujemy programik ATI Tray Tools (630 KB)
- Po zainstalowaniu programik 'ATi Tray Tools' dostępny będzie jako ikonka w polu 'sys-tray'
- Klikamy na ikonce prawym przyciskiem myszki i rozpoczynamy konfigurowanie ustawień Direct3D lub OpenGL. Wchodzimy w sekcji 'Settings...'
- W zakładce 'Settings... OpenGL' przygotujemy najlepsze ustawienia np: do gry w Doom3
» zagramy bez wygładzania krawędzi, a więc pozostawiamy 'Anti-Aliasing' na 'Application Preference'. Jeśli dysponujemy kartą Radeon X800, można sobie pozwolić na ustawienia x2 lub x4. (w tym wypadku wygładzaniem krawędzi FSAA steruje aplikacja, trzeba pamiętać aby je wyłączyć w opcjach gry)
» filtrowanie anizotropowe ustawiamy w zależności od mocy posiadanej karty: dla Radeonów 9550/9600 zalecane jest wyłączenie, a więc stan 'Application Preference', dla kart 9800 możemy wybrać 2x/4x, dla kart Radeon X800 można ustawić poziom 16x. Oczywiście w przypadku mniej wymagających gier, ustawienia można odpowiednio zwiększyć.
» Jakość tekstur 'Texture Preference' i poziom szczegółów mip-map 'MipMap Detail Level' ustawiamy na najwyższą 'High Quality'
» opcje 'TrueForm' ustawiamy na 'Application Preference', jeśli gra wykorzystuje tą technologie, jakość obrazu będzie nieco lepsza. TrueForm to mechanizm, który generuje więcej szczegółów w geometrii obiektu, czyniąc go bardziej naturalnym np: mniej kańciasta głowa postaci.
» ustawiamy częstotliwość odświeżania ekranu w trybie 3D
» w zakładce 'GL Additional' znajdziemy jeszcze ustawienia dotyczące buforowania obrazu, w przypadku mocniejszych kart Radeon dla zwiększenia jakości obrazu możemy wybrać potrójne buforowanie i 24-bitową błębie bufora-Z.
» z opcji 'Temporal AA' korzystamy tylko wówczas, gdy włączyliśmy 'Anti-Aliasing'. Czasowy Anti-Aliasing - to połączenie dwóch różnych wzorców próbkowania, które naprzemiennie stosowane są do kolejnych klatek obrazu, przy ustawieniu Temporal AAX2 renderowany obraz zobaczymy z efektywnym wygładzaniem AAx4. Funkcja ta działa jednak tylko wtedy, gdy obraz wyświetlany jest z szybkością większą niż 60 fps.
» funkcje 'Catalyst A.I.' sugerujemy pozostawić wyłączoną. Mechanizm ten odpowiada za dynamiczne i rzekomo 'inteligentne' dostosowanie poziomu jakości obrazu do szybkości gry - ale tak naprawdę opcja ta została stworzona wyłącznie na potrzeby benchmarków, dla wyciągania jak najwyższych wyników.
» na koniec wszystkie ustawienia zapisujemy sobie pod jakąś nazwą.
- Podkręcając częstotliwości wyciśniemy dodatkowy zapas mocy którą dysponuje każdy GPU i pamięci na karcie, a tym samym zyskamy kilka FPS więcej, być może czyniąc rozgrywkę znacznie płynniejszą i przyjemniejszą - np: z 25 fps wejdziemy na 27-29 fps. Tym razem zrobimy to jednak "z głową".
Wchodzimy do sekcji 'Hardware > Overclocking Settings...'
» na początek zapisujemy standardowe częstotliwości taktowania karty jako profil o nazwie np: 'standardowe zegary'
»teraz zwiększamy zegary korzystając z suwaków - oczywiście w zależności od tego jaką mamy kartę (poniżej przedstawiony przykład to częstotliwości Radeona 9800 Pro). Możemy przy tym skorzystać z funkcji ' Artifact tester > Find Max GPU/MEM'
» ostateczne efekty podkręcania zapisujemy sobie pod nazwą np: 'podkrecony_425/725'.
» na koniec wchodzimy do zakładki 'Auto 2D/3D' i definiujemy automatyczne włączenie odpowiednich ustawień po przejściu w tryb 2D lub 3D. Gdy uruchomimy grę, ATi Tray Tools zwiększy zegary do 425/725MHz, a gdy z niej wyjdziemy, zegary powrócą do ustawień fabrycznych. Nie ma sensu męczyć karty zwiększonymi częstotliwościami cały czas, nawet podczas pracy 'na pulpicie'. Osoby które więcej pracują niż grają, mogą nawet ustawić niższe zegary dla trybu 2D, aby GPU i pamięci produkowały mniej ciepła w obudowie.
Zakładki 'Timings 1' i 'Timings 2' póki co polecamy zostawić w spokoju. - Kolejne bardzo ważne ustawienia w grach 3D to jasność obrazu i gamma - rozwiąże to nam problem ze zbyt ciemnym obrazem. Wchodzimy do sekcji 'Colors > Settings'.
» w zależności od potrzeb w danej grze, zwiększamy poziom jasności, kontrastu i gamma. Ustawienia zapisujemy pod nazwą np: 'jasniejsze_do_gier' - Ostatni etap do przygotowanie profilu pod konkretną grę, w tym wypadku Doom3. Wchodzimy do sekcji 'Game Profiles > Manage Profiles'
» w zakładce 'general' wpisujemy nazwę profilu, podajemy ścieżkę do pliku .exe, wybieramy profil OpenGL jaki ma zostać załadowany przy uruchomieniu Doom3 - w tym wypadku 'najladniejszy_obraz'.
» w drugiej zakładce 'Hardware' definiujemy ustawienia dla overclockingu, jako że mamy zdefiniowane wcześniej ustawienia 'Auto 2D/3D', wybieramy z listy 'Use auto 2d/3d'.
W pozycji 'Colors' wybieramy zdefiniowane wcześniej 'jasniejsze_do_gier'.
» na koniec wszystko zapisujemy 'Save' i możemy sobie stworzyć na pulpicie skrót 'Create Desktop Shortcut', który będzie uruchamiał wybraną grę razem ze zdefiniowanymi ustawieniami w ATi Tray Tools.
W razie wątpliwości lub pytań czekamy na Wasze listy.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!