Odświeżona linia Radeonów RX prezentuje się całkiem przyzwoicie. Dziś przyglądamy się bliżej karcie Sapphire Pulse Radeon RX 560.
- przyzwoita wydajność,; - 4 GB pamięci,; - cichy i dość wydajny system chłodzenia.
Minusy- praktycznie zerowa dostępność w sklepach..., - co przekłada się na zawyżoną cenę.
Można powiedzieć, że niska półka wydajnościowa w przypadku kart graficznych kompletnie nie wzbudza emocji. Większość skupia się na modelach ze średniego segmentu, gdzie walka pomiędzy AMD, a Nvidią jest dość zacięta. Nie zmienia to faktu, że nawet najsłabsze konstrukcje z obecnej generacji obu producentów umożliwiają zabawę w najnowsze gry.
Radeon RX 560 należy do odświeżonej generacji kart AMD opartych na rdzeniu Polaris. Zmiany w przypadku wyższych modeli (570 i 580) względem wcześniejszych konstrukcji są symboliczne (delikatnie podniesionie taktowanie). Trochę inaczej jest w przypadku wspomnianego RX 560, który oferuje w pełni odblokowany układ Baffin, a więc wszystkie 16 bloków CU jest aktywne.
Nie jest to jednak żadna nowość, bowiem RX 460 również występuje w takiej wersji, ale do tej pory była ona przeznaczona wyłącznie na rynek chiński. Natomiast globalna odmiana ma jedynie 14 aktywnych bloków CU, a więc 896 jednostek cieniujących (z 1024 w odblokowanej wersji).
Do tego dochodzi nieco podbite taktowanie zarówno dla rdzenia jak i pamięci i na tym w zasadzie różnice względem RX 460 się kończą. Nadal więc mamy dwie konstrukcje oparte na tym układzie - jedną z 2 GB pamięci, a drugą z 4. Czego więc możemy się spodziewać? Zapewne nieco wyższej wydajności, ale nie takiej aby model ten zbliżył się do swojego większego brata (470/570).
Karta | Radeon RX 460 | Radeon RX 560 | Sapphire Pulse Radeon RX 560 | GeForce GTX 1050 | GeForce GTX 1050 Ti |
Rdzeń | Baffin XT | Baffin PRO | Baffin PRO | GP107-300 | GP107-400 |
Proces technologiczny | 14 nm | 14 nm | 14 nm | 16 nm | 16 nm |
Liczba tranzystorów | 2,5? mld | 2,5? mld | 2,5? mld | 3,3 mld | 3,3 mld |
Taktowanie rdzenia | 1090/1200 MHz | 1175/1275 MHz | 1200/1300 MHz | 1354 MHz | 1290 MHz |
Procesory strumieniowe | 896 | 1024 | 1024 | 640 | 768 |
Jednostki teksturujące | 56 | 64 | 64 | 40 | 48 |
Jednostki rasteryzujące | 16 | 16 | 16 | 32 | 32 |
Pamięć RAM | 2/4 GB GDDR5 128-bit | 2/4 GB GDDR5 128-bit | 2/4 GB GDDR5 128-bit | 2 GB GDDR5 128-bit | 4 GB GDDR5 128-bit |
Taktowanie pamięci | 1750 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz | 1400 MHz | 1400 MHz |
TDP | 75 W | ~85 W | ~85 W | 75 W | 75 W |
Do naszej redakcji trafiłą autorska konstrukcja Sapphire, model należący do serii Pulse. Względem karty referencyjnej różni się ona jedynie delikatnie podbitym zegarem rdzenia (o 25 MHz) po boost - wynosi on w takim przypadku 1300 MHz.
Radeon RX 560 to bezpośredni konkurent GTX 1050 i na jego tle karta AMD powinna wypaść dość korzystnie. Niestety problemem testowanego modelu jak i prawie wszystkich kostrukcji z tej serii jest jej dostępność, a raczej jej brak. Wirtualnie kopanie walut na GPU kwitnie, czego skutkiem jest chroniczy brak kart u dystrybutorów.
Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest fakt, iż ceny szybują do góry. I choć problem ten dotyczy zarówno AMD jak i Nvidii, to tego drugiego producenta w znacznie mniejszym stopniu. Nie ma co się oszukiwać - zapłacenie ponad 600 zł za kartę z niskiego segmentu wydajnościowego raczej dla nikogo nie jest atrakcyjne, a takie dziś mamy ceny.
Zostawiając jednak dywagacje na temat przyjrzyjmy się bliżej autorskiej karcie Sapphire oraz jej wydajności na tle modeli konkurencji. Dodatkowo postaramy się również odpowiedzieć na pytanie czy na konstrukcji z tego segmentu można sensownie pograć w najnowsze tytuły, bowiem wbrew pozorom nie jest to tak oczywista kwestia.