Testujemy konfiguracje SLI/CFX przy użyciu Radeona Fury X i GeForce 980 Ti. Czy granie w rozdzielczości 4K przy 60 kl/s jest już możliwe?
Konfiguracje multi-GPU nigdy tak naprawdę się nie spopularyzowały. Wynika to z kilku aspektów, z których najważniejszym jest sens takiego rozwiązania. Zazwyczaj znacznie lepiej jest kupić jedną droższą i zarazem wydajniejszą kartę niż dokupić drugą identyczną. Oczywiście taki tok rozumowania działa jedynie do pewnego stopnia, bowiem jeśli myślimy o zabawie w rozdzielczości 4K przy maksymalnych ustawieniach detali to zwyczajnie jesteśmy skazani na konfigurację multi-GPU.
Obecnie żadna, pojedyńcza karta graficzna nie zapewnia komfortowego grania przy takich założeniach. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić jak spisują się topowe konstrukcje Nvidii i AMD w trybie SLI oraz CrossFire.
Karty Testowe
Do naszych pomiarów wykorzystaliśmy najmocniejsze dostępne na rynku karty graficzne. W szranki stanęły więc dwa Radeony Fury X oraz duet autorskich GeForce'ów GTX 980 Ti (Asus Strix oraz Zotac AMP! Extreme). Parametry techniczne poszczególnych kart prezentujemy w tabelce poniżej.
Karta | Radeon R9 Fury X | Zotac / Asus GeForce 980 Ti |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm |
Liczba tranzystorów | 8,9 mld | 8 mld |
Taktowanie rdzenia (efektywne) | 1050 MHz | 1430 MHz |
Procesory strumieniowe | 4096 | 2816 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 96 |
Jednostki teksturujące | 256 | 176 |
Pamięć RAM | 4 GB HBM 4096-bit | 6 GB GDDR5 384-bit |
Przepustowość pamięci RAM | 512 GB/s | 336 GB/s |
Cena | 3249 zł | 3198 / 3408 zł |
Założenia testowe
Wszystkich pomiarów dokonaliśmy w tych samych miejscach, co w pozostałych publikacjach. W każdej testowanej grze ustawialiśmy maksymalne dostępne ustawienia detali z wyłączeniem specyficznych technologii (jak np. Nvidia Hairworks). Dodatkowo jeśli danych tytuł udostępniał różne rodzaje wygładzania to wybieraliśmy MSAAx2.
Nie mogliśmy niestety przeprowadzić testów w grze Ashes of the Singularity, bowiem wczesna wersja tej produkcji nie wspierała jeszcze konfiguracji multi-GPU. Musieliśmy również zrezygnować z pomiarów w Far Cry 4, z uwagi na fakt, że włączenie CrossFire w tym tytule powodowało jego zawieszenie. Wszystkie testy przeprowadziliśmy pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzucaliśmy, a z pozostałych wyciągneliśmy średnią. Błąd pomiarowy wynosi 1 kl/s.
Na kolejnych stronach znajdziecie wyniki dwóch kart Radeon Fury X i dwóch kart GeForce GTX 980 Ti pracujących w konfiguracji multi-GPU.