Nowoczesne systemy NAS to nie tylko wydajne urządzenia potrafiące udostępniać pliki w sieci. Ich konstrukcje oparte są o komponenty komputerowe zawierające mikroprocesor, pamięć RAM i dedykowany system operacyjny. Wyglądające niepozornie kryją w sobie ogromne możliwości. Nie inaczej jest z serwerami Synology.
Model DS212j w swoim oprogramowaniu DSM 4.0 ma funkcję instalacji dodatkowego oprogramowania znacznie rozszerzającego możliwości urządzenia. To zestaw aż 30 dodatkowych aplikacji - multimedialnych, zabezpieczających, sieciowych, informacyjnych i konfiguracyjnych. Pokażemy, jak w prosty sposób zainstalować i jak wykorzystać możliwości niektórych aplikacji.
Antywirus
Otwieramy aplet Centrum pakietów, zlokalizowany na pulpicie DSM. W zakładce Zainstalowano odnajdziemy wszystkie zainstalowane aplikacje. Z kolei w Dostępne mamy pozostałe przewidziane do instalacji aplikacje. Pakiety zostały podzielone na 2 grupy: pakiety firmowane przez Synology oraz pakiety firm trzecich.
Przed ostatecznym uruchomieniem serwera NAS warto zadbać o jego bezpieczeństwo. Dlatego jeden z pakietów dostępnych dla DS212j to Antyviurs Essential.
By go zainstalować wystarczy kliknąć przycisk Instaluj i poczekać aż serwer ściągnie paczkę instalacyjną i uruchomi proces instalacji. Program będzie dostępny w menu głównym (lewy górny róg)
Dzięki pakietowi antywirusowemu możemy skanować pliki w poszukiwaniu wirusów, a także zdefiniować harmonogramy skanowania danych znajdujących się na serwerze. Pakiet pozwala także na przeniesienie plików do kwarantanny, ustawienie "białej listy" (zestaw plików niepodlegających skanowaniu), a także aktualizować bazę wirusów przed skanowaniem. Zaletą tego typu rozwiązania jest możliwość uruchomienia skanowania plików na serwerze w porze nocnej, gdy nie korzystamy z systemu. Rano możemy przejrzeć logi i sprawdzić stan skanu. To bardzo wygodne narzędzie pozwoli zachować bezpieczne środowisko plikowe z wolnymi od wirusów zasobami. Jest to szczególnie ważne w przypadku gdy z danych serwera NAS korzysta wiele osób i z różnych systemów operacyjnych, które np. nie mają programu antywirusowego.
Time Backup - kopie zapasowe
Kiedy już zadbamy o bezpieczne i wolne od wirusów miejsce przechowywania plików, warto także zadbać o odpowiedni mechanizm kopii zapasowych plików zgromadzonych na serwerze NAS. Jeśli na DS212j będziemy przechowywać ważne dane, możemy pamiętać, że stworzenie tylko wolumenu RAID 1 nie zabezpieczy naszych danych przed utratą czy przypadkowym usunięciem danych.
Warto również zadbać o tworzenie kopii zapasowych. Synology DS212j ma doskonały mechanizm tworzenia kopii, nazwany dość znajomo Time Backup. Kopie zapasowe folderów współdzielonych można tworzyć lokalnie na innym wolumenie, na zewnętrznym dysku twardym lub innym serwerze Synology.
Tworzenie kopii zapasowych odbywa się przy pomocy prostych kreatorów, w których określany nazwę zadania kopii zapasowej, lokalizację kopii (lokalnie lub na innym wolumenie). Następnie wskazujemy foldery współdzielone przeznaczone do backupu. W ostatnim kroku możemy ustawić harmonogram zadań tworzenia kopii. Tu warto zwrócić uwagę na opcję Smart Recylce. Dzięki niej kopie zapasowe będą wykonywane co godzinę. DS212j utrzymuje codzienne kopie zapasowe za ostatnie 24 godziny oraz codzienne kopie zapasowe za ostatni miesiąc i cotygodniowe kopie danych mających więcej niż miesiąc.
Zakładka Oś czasowa pozwala na przeglądanie określonych wersji plików kopii zapasowych.
Wersje są wyświetlane w postaci okien z kopiami. Każda z kopii zapasowych może zostać w łatwy sposób przywrócona poprzez jej skopiowanie, przywrócenie (nadpisanie lub zmianę nazwy), a także pobranie na lokalny dysk twardy. Dodatkowo możemy otrzymywać informację mail o statusie wykonania zadania oraz usuwać starsze wersje kopii zapasowych za okres 3, 6 lub 12 miesięcy.
Cloud Station - prywatna chmura danych
Kolejną ciekawą możliwością Synology DS212j jest aplikacja Cloud Station. Pozwala ona na stworzenie z serwera NAS prywatnej chmury danych. Pliki, zdjęcia, muzyka i filmy mogą być synchronizowane pomiędzy Synology a komputerami niezależnie od miejsca, w jakim komputer się znajduje.
By uzyskać dostęp do usługi Cloud Station należy odpowiednio skonfigurować router przy pomocy apletu w Panelu sterowania. Chodzi o ustawienie odpowiednich portów, na których komunikuje się Cloud Station. Możemy to zrobić ręcznie, wchodząc do interfejsu webowego routera, lub pozwolić Synology by zrobił to automatycznie.
Jeśli sami chcemy konfigurować przekierowania portów dla poszczególnych aplikacji, możemy to zrobić posiłkując się dokumentacją FAQ.
Pozostaje jeszcze skonfigurowanie usługi poprzez nadanie odpowiednich uprawnień dla użytkowników i instalację klientów na komputerach.
Jeśli w sieci lokalnej udostępniliśmy foldery dla określonych użytkowników, to DS212j pozwala także na ich udostępnianie w usłudze Cloud Station. Opcja ograniczona jest tylko do 2 folderów współdzielonych.
Aby móc korzystać z dobrodziejstw Cloud Station na komputerach, które będą łączyć się do usługi, należy zainstalować aplikację kliencką. Jest ona dostępna dla komputerów Windows i Mac OS.
Konfiguracja jest bardzo prosta i ogranicza się do podania adresu IP serwera NAS (publicznego) lub identyfikatora QuickConnect, wpisania loginu i hasła konta użytkownika serwera NAS. Po pomyślnym połączeniu możemy już kopiować pliki do chmury i z chmury także w momencie, kiedy nie mamy dostępu. Po jego odzyskaniu Cloud Station zsynchronizuje zmienione pliki.
Download Station - pobieranie plików
Internet to nie tylko medium dostarczające treści tekstowe, muzyczne, czy filmowe. To także ogromna baza plików dostępnych na różnych serwerach i serwisach rozsianych po całym świecie. Bardzo często pobierając pliki (szczególnie te o dużych rozmiarach) pozostawiamy włączony komputer, np. na noc. Dużo wygodniejszym i oszczędniejszym rozwiązaniem jest uruchomienie na serwerze Synology funkcji stacji pobierania (Download Station).
To aplikacja oparta na interfejsie przeglądarki internetowej, umożliwiająca pobieranie plików bez użycia komputera. Pliki możemy pobierać z serwisów torrent, serwerów FTP, HTTP (także z witryn wymagających autoryzacji i usług hostingu plików), NZB oraz eMule. Konfiguracja Download Station ogranicza się w praktyce do wskazania folderu, do którego będą zapisywane pobrane pliki. Download Station wyposażony jest także w wygodną wyszukiwarkę plików torrent. Dzięki niej możemy szybko odnaleźć interesujące nas pliki i pobrać je jednym kliknięciem myszy.
To, czego zabrakło, to możliwość ograniczenia prędkości pobierania dla plików z FTP i HTTP. Prędkość pobierania a także wysyłania możemy dostosować jedynie dla sieci P2P.
Serwer VPN
Mając w domu rozbudowaną strukturę sieci lokalnej bardzo często potrzebujemy dostać się do jej zasobów z internetu (spoza naszej sieci). Oprócz możliwości pracy w chmurze możemy posiłkować się rozwiązaniami firm trzecich świadczących usługi dostępu zdalnego.
Dużo wygodniejszym rozwiązaniem w przypadku dostępu do danych z sieci będzie uruchomienie serwera VPN. Jest to sposób komunikacji pomiędzy odległymi sieciami komputerowymi poprzez kanał internetowy. Mówiąc bardziej obrazowo - zestawienie połączenia przez klienta do serwera VPN umożliwia dostęp do zasobów sieci lokalnej w taki sposób, jakbyśmy pracowali wewnątrz niej w domu. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie lokalne usługi bez trudu będą pracować poprzez sieć VPN. Uruchomienie usługi VPN w sieci lokalnej wiąże się z posiadaniem odpowiedniej infrastruktury, najczęściej w postaci urządzenia lub oprogramowania.
Należy pamiętać, że serwer VPN powinien pracować cały czas, byśmy w każdej chwili mieli dostęp do zestawienia połączenia VPN. Zamiast kupować dodatkowe rozwiązania sprzętowe i programowe do tego celu, można wykorzystać serwer Synology DS212j, który ma paczkę instalacyjną z systemem serwera VPN.
Konfigurując VPN w pierwszej kolejności uruchamiamy protokół, za pomocą którego będzie odbywać się komunikacja z serwerem - do dyspozycji mamy PPTP oraz OpenVPN.
W kolejnym kroku nadajemy uprawnienia dla poszczególnych użytkowników, zezwalając lub zabraniając dostępu do połączeń VPN. Pozostanie jedynie skonfigurowanie połączeń VPN na stacjach klienckich i dodanie przekierowania odpowiednich portów dla protokołów PPTP oraz OpenVPN.
Z dodatkowych opcji serwera VPN warto wymienić przejrzysty system logów zdarzeń, informację o podłączonych klientach, czy też możliwość blokowania adresów IP, z których wykryto zbyt wiele prób nieudanego logowania do usług.
Serwer Syslog
Nowoczesna domowa sieć bardzo często zawiera w sobie kilka komputerów PC, netbooków, czy notebooków. Kontrola prawidłowego działania każdego z urządzeń może nastręczać trudności. Dlatego warto scentralizować system zapisu logów zdarzeń każdego urządzenia. Możemy posiłkować się zdalną administracją każdego z urządzeń, np. poprzez zdalną przystawki Podglądu zdarzeń systemu Windows.
Dużo wygodniejszym narzędziem jest serwer syslog, znane narzędzie z systemów Apple oraz Linux. Nie jest domyślnie dostępne w systemach Windows, jednak możliwe jest doinstalowanie klienta NTsyslog. Syslog zapis zdarzeń systemowych zbiera do plików lokalnych lub na serwer. Dzięki wykorzystaniu aplikacji Syslog Server w Synology DS212j możemy scentralizować zapis do jednego miejsca, konfigurując serwer logowania.
W stacjach roboczych wyposażonych w system Mac OS konfigurację przeprowadzamy edytując plik syslog.conf i dopisując odpowiedni adres serwera syslog oraz numer portu. Potem trzeba jeszcze zrestartować system.
Po ponownym uruchomieniu wszystkie zdarzenia klientów syslog będą przekierowywane do serwera Synology. Dzięki temu będziemy mieć scentralizowaną bazę logów systemowych.