W drugiej części naszego cyklu darmowe programy do małej firmy, tym razem przedstawiamy użyteczne usługi dostępne on-line w chmurze.
- Darmowy pakiet biurowy i poczta
- Darmowe przesyłanie dużych plików
- Darmowa strona lub wizytówka firmowa
- Darmowa domena internetowa
- Darmowa analityka ruchu na stronie
- Darmowa aplikacja do projektowania grafiki
- Darmowa aplikacja do zarządzania projektami
- Darmowa aplikacja do zarządzania zespołem
- Darmowy rejestrator rozmów
- Darmowa platforma usług pocztowych w Polsce
Tak jak niegdyś hitem były darmowe programy, które bez problemu można zainstalować na swoim komputerze, tak obecnie również w internecie bez większego problemu możemy znaleźć darmowe usługi. Kontynuując nasz cykl darmowych programów do małej firmy, tym razem przedstawiamy użyteczne aplikacje działające tylko on-line, w bardzo modnym ostatnio modelu chmury.
Usługi i aplikacje darmowe w wielu przypadkach mogą zaspokoić nasze podstawowe potrzeby. Darmowość nie znaczy, że dostawca na naszym używaniu programu nie odnosi korzyści. Czasem mogą to być reklamy, a w innym przypadku cenne dane telemetryczne, które mogą posłużyć twórcom do ulepszania płatnych produktów. Ostatecznie zawsze może zadziałać reguła, że klient zadowolony z usługi którą otrzymuje, po pewnym czasie jest gotów za nią zapłacić lub rozszerzyć funkcjonalność do wersji płatnej.
Ponieważ istniejących aplikacji jest multum, a ich liczba stale rośnie, pozwoliłem sobie subiektywnie wybrać te, które swoją funkcjonalnością mogą oszczędzić nam wiele czasu.
Darmowy pakiet biurowy i poczta
Gmail.com jest znaną wszystkim użytkownikom internetu platformą, głównie z uwagi na pocztę o bardzo prostym i dobrze kojarzonym adresie. Poczta daje nam do dyspozycji aż 15GB przestrzeni dyskowej w wersji darmowej. Ale ta darmowa platforma skupia wokół siebie o wiele więcej przydatnych do prowadzenia działalności aplikacji, na przykład:
- Kalendarz który możemy synchronizować na kilku urządzeniach jednocześnie, przez co możliwe jest np. planowanie spotkań szefa przez Panią asystentkę.
- Dysk to przestrzeń dyskowa, na której możemy trzymać swoje pliki, udostępniać je i otrzymywać jako udostępnione.
- Dokumenty to coś na zasadzie uproszczonego pakietu office - piszemy, edytujemy, udostępniamy.
Drugą usługą w tej klasie jest Outlook.com, który od czasu bycia „po prostu” programem pocztowym zmienił się diametralnie. Program zmienił się na tyle, aby móc przyciągnąć do siebie nowych użytkowników. Tak jak Gmail, oferuje nam obsługę poczty, kalendarz który możemy dość dobrze zsynchronizować. Plusem tego połączenia dla osób korzystających biegle z kalendarza jest automatyczne wciąganie terminów spotkań z poczty do kalendarza. Załączniki do naszej poczty możemy podczepiać jako linki do dysku Google, OneDrive, Dropbox oraz Box co ułatwia wymianę dokumentów. Przy okazji, tak jak w przypadku poprzedniej aplikacji, dokumenty tekstowe i arkusze możemy edytować online.
Ponieważ komunikacja jest w obecnych czasach kluczowa, program genialnie integruje się z programem Skype. Program oferuje naprawdę sporo, jednak jest to dalej stary sprawdzony Outlook pomimo wielu dodatków i partnerów.
Darmowe przesyłanie dużych plików
Wetransfer.com to witryna, która umożliwia nam przesyłanie plików o wielkości do 2GB. Plik po wysłaniu pozostaje kilka dni na serwerach dostawcy strony, a odbiorca ma właśnie owe kilka dni na jego pobranie. Gdy już to zrobi, otrzymujemy raport o ściągnięciu przez niego pliku. Co możemy wysyłać? Wszystko co nie zabronione w regulaminie. Atutem jest bajecznie prosta obsługa - podajemy co, do kogo, od kogo jak również możemy wpisać komentarz. Na koniec przycisk send i wystarczy poczekać, aż plik załaduje się na serwer.
Największa zaleta tej usługi to bardzo szybkie transfery wysyłania i pobierania plików, pozwalające znacząco szybciej przesłać duże pliki, niż w przypadku umieszczania ich na dyskach Google, OneDrive, czy DropBox
Darmowa strona lub wizytówka firmowa
Hostinger.pl jest miejscem gdzie jako firma możemy rozpocząć swoją przygodę ze strona internetową, wizytówką. Na sam początek, parametry oferowane w programie free są jak najbardziej wystarczające. Hostinger to w 100% darmowy hosting na zawsze, jeśli generujemy na naszej stronie ruch. Jeśli nic się nie dzieje i nie ma żadnych odwiedzin przez 30 dni, konto zostaje deaktywowane. Dostawca w ramach bezpłatnej usługi daje nam do dyspozycji:
- 2GB miejsca na dysku
- 100GB transferu
- Autoinstalator skryptów
- Brak reklam wyświetlanych na stronie
- Kreator Stron
- 2 bazy MySQL
Na uwagę zasługuje autoinstalator z mnóstwem aplikacji, od Worpressa zaczynając. Znając podstawy obsługi komputera można w prosty sposób założyć sobie stronę czy bazę danych, a wykonanie graficzne strony jest już inną kwestią. Do dyspozycji mamy kreator stron, którym możemy się posłużyć jeśli obce są nam systemy do obsługi stron takie jak wspomniany Wordpress, Magneto czy Prestashop.
Darmowa domena internetowa
Gdy już mamy miejsce na naszą stronę lub wizytówkę, czas na wybranie nazwy adresu. Większość przedsiębiorców decyduje się z wiadomych przyczyn na końcówkę „com”, „com.pl” czy po prostu „pl”. Jednak zaczynając przygodę ze stroną www warto zainteresować się darmową alternatywą. Taką usługa jest dot.tk czyli miejsce gdzie zarejestrujemy za darmo domenę z końcówką „tk”,”ml”,”ga”,”cf”,’gq”.
Serwis oferuje także możliwość rejestracji pełnoprawnej domeny „com” czy innych. Domenę rejestrujemy dzięki bardzo prostej procedurze trwającej około 5 minut. Gdy nasza domena ma być „nasza” przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, musimy wnieść „opłatę”. Darmową domenę można przedłużać w nieskończoność, jednak najlepiej zrobić do przynajmniej 30 dni przed zakończeniem jej ważności.
Darmowa analityka ruchu na stronie
Google Analytics to narzędzie niezbędne dla każdej firmy która posiada swoją stronę internetową, sklep czy bloga. Pozwala na analizę ruchu odwiedzających na stronie internetowej. Aplikacja czy to w wersji przeglądarkowej czy mobilnej umożliwia w czasie rzeczywistym śledzenie gości, dzięki czemu można określić czy dana kampania reklamowa odniosła zamierzony skutek.
Ciekawa opcją, której najczęściej nie są świadomi użytkownicy nie znający tej usługi, jest wizualizacja ścieżki jaką poruszał się po stronie użytkownik, pokazując to przy pomocy charakterystycznych dla siebie wykresów. Do 2006 roku istniało wiele ograniczeń, w chwili obecnej wystarczy posiadać konto w Google aby móc bezpłatnie korzystać z całego dobrodziejstwa tego narzędzia.
Darmowa aplikacja do projektowania grafiki
Każdy wcześniej czy później potrzebuje pewnych materiałów graficznych. Z jednej strony można sięgnąć po specjalistę, freelancera, który wykona dla nas wszystkie prace graficzne. Jeśli jednak czujemy się na siłach a nosimy się z wysłaniem maili dotyczących promocji czy aktualizacji oferty, potrzebna nam będzie porządna infografika.
Canva.com to miejsce, w którym nie będąc grafikiem, a posiadając odrobinę zmysłu artystycznego, za pomocą prostego kreatora możemy stworzyć niepowtarzalne infografiki. Kreator zwiera w sobie mnóstwo szablonów i dodatków. Ograniczeniem są jedynie umiejętności i wyobraźnia. Zobacz polską stronę Canva.
Darmowa aplikacja do zarządzania projektami
Trello to aplikacja w pełni darmowa. Została stworzona aby pomóc w zorganizowaniu i prowadzeniu projektów, niezależnie czy jesteśmy pojedynczym myślicielem, czy pracownikiem małej firmy. Od lutego tego roku ma również możliwość pracy offline, bez dostępu do Internetu.
Z pomocą tej niezwykłej aplikacji można tworzyć tablice i je organizować, zapraszać współpracowników do projektów, tworzyć siatki planów, przypisywać sobie i współpracownikom zadania, komentować i załączać pliki np. z Google Drive. Testowane na przykładowym projekcie dało spore możliwości zorganizowania pracy, przejrzenia efektów. Jest to uproszczona wersja dużych komercyjnych programów dla menadżerów, z tym że nie nagrywa naszych rozmów telefonicznych ani nie wyświetla smsów.
Darmowa aplikacja do zarządzania zespołem
icproject.com to aplikacja podobna, a przynajmniej z takim przeświadczeniem możemy z nią zacząć pracę. Tak jak Trello, oferuje swoje możliwości za darmo, jednak w pewnym ograniczonym zakresie. Wersja dla większych zespołów i rozbudowanych możliwościach jest już płatna.
Aplikacja to tak naprawdę centrum logistyczne dla prowadzonych przez nas projektów. Możemy jak w Trello zarządzać projektami, katalogować je, wyznaczać projekty i ich zadania. Każde z zadań czy projektów może mieć przypisanych użytkowników, co pozwala nam na dołączenie wykonawców czy pracowników.
Na uwagę zasługuje kalendarz, który umożliwi nam integrację z kalendarzami innych użytkowników, w tym z kalendarzami Google czy iCal. Dzięki temu możemy planować zadania i spotkania, na podstawie informacji o „zajętości” naszych współpracowników. Oprócz tych narzędzi mamy do dyspozycji:
- karty użytkowników – możemy dowolnie dołączać ich i odłączać z projektów i zadań
- Karty Kanban czyli najprościej karty projektów podsumowujące wszystkie informacje w jednym miejscu;
- Dahboard czyli nasze menu zadaniowe. Każdy użytkownik może konfigurować je po swojemu, w zależności od ilości projektów, zadań i zajmowanego stanowiska.
- Stream czyli Oś czasu firmy, z filtracją i powiadomieniami. Narzędzie do pełnej komunikacji z pracownikami;
- Komunikator – do rozmów dwuosobowych lub wieloosobowych chatów.
- Moduł urlopowy- dzięki któremu możemy kontrolować ilość osób w projekcie, a co za tym idzie aby projekt nie zwolnił, zastępować ich innymi zasobami ludzkimi.
Usługa przypomina na pierwszy rzut oka kombajn, który stara się być połączeniem Facebooka, kalendarza i menadżera zadań, jednak przy bliższym poznaniu zyskuje dla osób, które lubią pełny kontakt i nadzór nad prowadzonymi pracami.
Darmowy rejestrator rozmów
Rejestrator rozmów od SMSROBOT LTD jest narzędziem typowo dla systemu android. Jak sama nazwa wskazuje, służy do nagrywania rozmów. Ustawienia aplikacji są niezmiernie łatwe, dostępne dla każdego użytkownika. Aplikacja domyślnie ustawiona jest na automatyczną rejestrację rozmów, nagrywając je w pamięci naszego telefonu jako lekkie pliki dźwiękowe. Przydatne narzędzie jeśli często podróżujemy i rozmawiamy właśnie w trakcie podróży. Bardzo często zdarza się bowiem, iż nie mamy ze sobą notesu ani nawet kartki. Wówczas nagranie rozmowy, a w najbliższym czasie sporządzenie notatek z rozmowy jest dobrym rozwiązaniem.
* Pamiętajmy jednak aby poinformować naszego rozmówcę, że nagrywamy rozmowę. Polskie prawo zakazuje nagrywania rozmów bez wiedzy i zgody osoby nagrywanej.
Darmowa platforma usług pocztowych w Polsce
Prowadząc własną działalność, nawet taką ściśle internetową, nie możemy się w większości przypadków obejść się bez korzystania w klasycznej poczty. Liderem polskiego rynku jest oczywiście Poczta Polska i udostępniona przez nią aplikacja jest bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy nasza korespondencja to nie tylko wysyłane faktury.
Envelo.pl to platforma dzięki której współpraca z Pocztą Polską staje się prostsza. Założenie konta nie wiąże się z żadnymi nadmiernymi wysiłkami z naszej strony. Aplikacja udostępnia nam wiele narzędzi np.:
- Zakup i wydruk znaczków, gdzie możemy na znaczku umieścić własne logo lub grafikę;
- Śledzenie przesyłek;
- Wysyłanie korespondencji masowej – wprowadzamy korespondencję jako pdf, automat drukuje i wysyła pocztą papierową;
- Przesyłanie faktur w formie papierowej lub elektronicznej;
- Wysyłanie kartek pocztowych do rodziny czy do naszych klientów z okazji świąt czy ważnych wydarzeń;
- Zamówienie kuriera ;
Usługa działa zarówno przez stronę www jak i poprzez aplikację na telefon. Całość sprawia, że zarządzanie korespondencją staje się prostsze i mniej zajmujące niż dotychczas.
W tematyce polecamy również:
- 10 darmowych programów do firmy
- 10 najlepszych darmowych programów antywirusowych
- 10 najlepszych darmowych programów do obróbki zdjęć
Komentarze
2Też darmowa poczta, dysk no i Office ???
Używam obu i rozwiązanie MS jest ZNACZNIE lepsze niż Google.
Zwlaszcza Office Online - bez kłopotu łączę darmową wersję z płatną.