Wargaming z przytupem wchodzi na rynek mobilny - relacja z premiery World of Tanks Blitz
Gry iOS

Wargaming z przytupem wchodzi na rynek mobilny - relacja z premiery World of Tanks Blitz

przeczytasz w 4 min.

Z końcem czerwca czołgi wylądowały na przenośnym sprzęcie Apple. Takie wydarzenie trzeba było uczcić. Tym razem na miejsce akcji wybrano centrum Amsterdamu.

Ocena benchmark.pl
  • 4/5

World of Tanks ma już ponoć niemal 100 milionów użytkowników. Jak na grę sieciową z 3 letnim stażem to bardzo dużo. Z tym chyba zgodzi się każdy. Ambicje firmy Wargaming są jednak dużo większe, o czym świadczyć może zarówno stałe doszlifowywanie pecetowego Świata Czołgów, jak i rozciąganie tego uniwersum na nowe gry i kolejne platformy. Po komputerach i konsolach w końcu nadszedł czas i na sprzęt mobilny. I choć jak na razie World of Tanks Blitz trafił jedynie do posiadaczy maszynek z logiem nadgryzionego jabłka, to i tak debiut nowej produkcji stał się znakomitą okazją do spotkania z dziennikarzami. Tym razem przedstawicieli mediów z Niemiec, Holandii i Polski zaproszono do Amsterdamu. Wyboru takiej a nie innej miejscówki można się jedynie domyślać.

Dla osób znających klimaty Amsterdamu zaskoczeniem nie są ani mający bezwzględne pierwszeństwo rowerzyści (którzy mają w nosie i przechodniów i samochody i tramwaje) ani tym bardziej specyficzny zapach dochodzący z niektórych lokali na długo przed ich zobaczeniem. Ja jednak byłem tu 20 lat temu i muszę przyznać, że przez pierwsze godziny ciężko było mi do tego wszystkiego się przyzwyczaić. A że wraz z kilkoma kolegami z innych redakcji pojawiłem się w mieście jako jeden z pierwszych, miałem sporo czasu, aby je pozwiedzać. Piękna pogoda, kanały, mosty, niesamowicie wyglądające uliczki i mili ludzie (poza prawdziwą plagą mających naprawdę wszystko w nosie rowerzystów) – czego chcieć więcej. … Tak, wiem o czym jeszcze myślicie. Nie, tego nie ;-)

Wracając jednak do samej imprezy - ta odbywała się w całkiem klimatycznym klubie AIR. Zaproszeni goście zebrali się już o 18.30, ale z uwagi na fakt, iż reprezentacja naszych sąsiadów toczyła właśnie piłkarski bój z Amerykanami (którego koledzy z Niemiec po prostu nie mogli nie zobaczyć) my mieliśmy jeszcze chwilę czasu dla siebie. Kilka kilometrów i kilkanaście fotek później ponownie zawitaliśmy do klubu AIR, gdzie po 20-stej rozpoczęła się właściwa część pokazu. Tym razem było znacznie mniej oficjalnie, co widać zresztą na poniższym zdjęciu.

Blitz

Po krótkim wstępie pałeczkę od Marceli Koster i Toma Putzkiego, dyrektora do spraw komunikacji na Centralą Europę, przejął Paul Dauvilliers, jeden z producentów przenośnych czołgów. Z jego prezentacji dowiedzieliśmy się między innymi jak wyglądała testowa premiera Blitz w krajach skandynawskich, ile maszyn i jakich nacji jest aktualnie dostępnychw grze, jakie są dalsze plany twórców,a także czym różni się mobilna rozgrywka od tego co znamy ze stacjonarnych sprzętów.

W skrócie wygląda to następująco – mażąc paluchem po ekranie prowadzimy do boju jeden z 90 stalowych potworów walcząc u boku 6 innych graczy przeciwko innemu, 7-osobowemu zespołowi. Niby standard, ale w mniejszym gronie i na mniejszych wersjach znanych map. Dodaje to jednak zabawie tak potrzebnej dynamiki, o czym zresztą każdy z gości mógł samemu się przekonać siadając w specjalnie wydzielonej części sali i biorąc w dłonie jeden z 30-stu gotowych do testów iPadów. Moje ogólne wrażenia są całkiem pozytywne. I gdyby nie fakt powtarzających się gigantycznych lagów zapewne siedziałbym tam i grał do końca imprezy.

W przerwie pomiędzy kolejnymi potyczkami udało mi jednak porozmawiać z Paulem, który z radością podzielił się ciekawostkami ze świata Blitz odpowiadając na kilka dodatkowych pytań. Cóż takiego udało mi się dowiedzieć?

W temacie platform, pierwszeństwo ma oczywiście iOS i to właśnie na nim w pełni skupia się obecnie studio. Androidowcy muszą niestety uzbroić się w cierpliwość, bo choć nieoficjalnie mówi się, że ich wersja Blitz jest już w produkcji to jednak Paul stwierdził, że prace nad nią ruszą pełną parą dopiero w momencie, w którym obecnie debiutująca odsłona będzie dopięta na ostatni guzik. Nie trudno zgadnąć, dlaczego na pierwszy ogień wybrano iOS. Ilość wersji Androida, a także sam silnik napędzający przenośne czołgi (DAVA Framework) są ponoć źródłem sporej ilości problemów i wymagają jeszcze nieco pracy.

Oczywiście bezpośrednie przeniesienie tak potężnej gry, jaką jest już dzisiaj World of Tanks, na urządzenia mobilne o znacznie słabszych parametrach było niemożliwe. Zgodnie ze słowami Paula produkcja Blitz wymagała więc od zespołu Wargaming zupełnie innego podejścia w procesie projektowania poziomów gry jak i samej rozgrywki, w czym najbardziej pomocne okazało się szukanie odpowiedzi na pytanie: „Co już mamy i jak możemy to wykorzystać w zupełnie nowym środowisku”. Gry mobilne to zupełnie inne zasady i odbiorcy – ludzie grający czasami tylko kilka minut, mający w stosunku do gry zupełnie inne wymagania. To między innymi dlatego Blitz charakteryzuje się skróconym czasem meczu, mniejszymi mapami i zwiększoną dynamiką starć.

Nasz rozmówca zaznaczył też, iż równowaga podczas rozgrywki i odpowiednie łączenie ze sobą graczy o podobnych poziomach doświadczenia to kluczowy element najnowszego tytułu spod znaku stalowych potworów. Dlatego też  może on poszczycić się systemem matchmakingu zbliżonym do tego znanego z wersji na komputery osobiste. Na tym podobieństwa się zresztą nie kończą – zarówno system słabych punktów w opancerzeniu czołgów jak i balistyki posyłanych przez nie pocisków również przeszczepiony został z wersji PC. Oczywiście całość musiała zostać w pewnym stopniu uproszczona, jednak w dalszym ciągu korzysta z identycznej bazy danych oraz statystyk poszczególnych pojazdów.

Co ciekawe, twórcy zastanawiają się czy na wypadek ewentualnego braku połączenia z siecią nie zaimplementować do Blitz trybu dla pojedynczego gracza. Na tę chwilę jednak jest to w pełni multiplayerowy tytuł, nastawiony na zmagania i rywalizację pomiędzy mobilnymi czołgistami z całego świata. Mimo to Paul przyznał , że jeśli odzew w tym temacie będzie wystarczający, Wargaming zrobi co w ich mocy, by tryb walki ze sterowanymi przez sztuczną inteligencję pojazdami pojawił się w Blitz.

Jeśli zaś liczycie na walki samolotów bądź statków w wersji Blitz to niestety nie mam zbyt dobrych wieści. W tym temacie Paul nabrał wody w usta stwierdzając jedynie, że zespoły odpowiedzialne pecetowe World of Warplanes i World of Warships twardo skupiają się na ulepszeniu rozgrywki na ich pierwotnej platformie. No cóż, nie można mieć wszystkiego.


Press pack z pilnikiem do paznokci – aby grało się lepiej :-)

Dalsza część spotkania upłynęła pod znakiem rockowych kawałków puszczanych przez brodatego DJ-a „Mr Weird Beard” i turnieju pomiędzy spragnionymi wyzwań dziennikarzami. Ja na koniec zafundowałem sobie jeszcze zwiedzanie Amsterdamu nocą, które skończyło się zgubieniem drogi do hotelu i niemal 7 kilometrowym spacerem powrotnym. Ale było warto….

Za pomoc w organizacji rozmowy z Paulem Dauvilliers dziękuję Konradowi Rawińskiemu, PR Managerowi firmy Wargaming w Polsce.

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    A ktoś wie kiedy będzie wersja na androida?
    • avatar
      Konto usunięte
      1
      Grę zainstalowaną mam ale od ponad miesiąca jakoś nie czuję potrzeby aby w nią grać. Od zawsze jakoś tak diablo i taki rodzaj gier mi bardziej odpowiada, a o gustach się niedyskutuje.
      • avatar
        MaNiAc
        1
        I znów Benchmark z przytupem prezentuje sponsorowany art od propagatorów stalinizmu... Wielki mi przytup tylko na zgniłe jabłka, normalnie sprzedaje samochód i lecę po iPada. WG jest śmieszne jak ich 'historyczne' czołgi w grach...
        • avatar
          jerry3m
          -3
          WOT jaki by nie był nie jest to już gra dla grających dla przyjemności. Pay To Win i tyle.
          Konkurencja ma znacznie lepszy produkt. moje godziny spędzone w tej grze skończyły się już dawno i na zawsze.
          • avatar
            dwetta11
            0
            haha to na pewno miliony użytkowników będzie grało skoro na razie jest na ios lol

            Witaj!

            Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
            Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

            Połącz konto już teraz.

            Zaloguj przez 1Login