Adobe Flash Player zniknie ze smartfonów, Adobe Air i HTML5 będą rozwijane
Gdziekolwiek jest w tej chwili Steve Jobs musi mieć niezły ubaw. Szkoda, że nie dożył tego momentu bo mógłby powiedzieć „A nie mówiłem?”. Wczoraj jak grom z jasnego nieba gruchnęła wiadomość o tym, że Adobe kończy rozwijać Flash Palyera dla urządzeń mobilnych. Dlaczego? Co teraz z Androidem? O tym poniżej.
Steve Jobs był największym krytykiem polityki Adobe i ich Flash Playera dla mobilnych urządzeń. Według niego oprogramowanie to powstało na komputery PC i nigdy nie powinno zostawać przeniesione na inne platformy. Mówił, że smartfony mamy obsługiwać poprzez ekrany dotykowe, a nie myszki jak w przypadku pecetów, a także że w czasach rewolucji mobilnej najważniejsza jest oszczędność akumulatorów. Flash Player miał być jednym z powodów szybko rozładowujących się akumulatorów.
Do tej pory jednak zwolennicy Androida ciągle wytykali użytkownikom produktów Apple, że Ci nie mają możliwości obsługi Flasha. Prawda jest jednak taka, że odejście od technologii Adobe było już tylko kwestią czasu. Skoro taki gigant na rynku mobilnym (zarówno smartfony jak i tablety) nie obsługuje jej i zarzeka się, że nigdy obsługiwać nie będzie, to coś musiało się w tej kwestii zmienić.
Redaktorzy serwisu ZDNet otrzymali od Adobe informacje mówiącą, że firma zaprzestaje rozwoju Flash Playera dla urządzeń mobilnych wykorzystujących systemy Android, a także Playbook. Nie będą powstawać zatem wersje dla nowych urządzeń, jednak firma twierdzi, że aktualizacje krytyczne ciągle będą wydawane. Warto zaznaczyć również, że niektóre umowy licencyjne pozwalają firmom trzecim na wykorzystywanie Flash według własnych potrzeb. Może to oznaczać, że ktoś będzie chciała nadal rozwijać technologię Adobe, ale już pod własną marką.
Firma jako powód swojej decyzji podaje ciągły rozwój technologii mobilnych oraz potrzeb klientów. W związku z tym będzie koncentrować się nad rozwiązaniami wykorzystującymi HTML 5. Oczywiście Flash na komputerach ciągle będzie rozwijany. Adobe ogłosiło również, że przyszłe prace związane z Flashem na urządzeniach mobilnych mają skupiać się teraz nad Adobe AIR.
Informacja ta początkowo traktowana była jako plotka, jednak została już oficjalnie potwierdzona przez Adobe.
Więcej o firmie Adobe i jej produktach:
- Adobe Air: koniec wsparcia dla systemów Linux
- Adobe Photoshop wyostrzy poruszone zdjęcia - konferencja Adobe MAX 2011
- Adobe rządzi fontami na stronach WWW
- Adobe Flash Player 11 szybki jak nigdy i w 64-bitach
- Adobe: obsługa Flash wideo dla iPhone i Pada
- Adobe Muse ułatwi tworzenie stron WWW
Źródło: ZDNet, Engadget, DailyTech, blogs.adobe
Komentarze
13Firma w ktorej pracuje jest partnerem technologicznym Adobe, Apple i Microsoftu. Wspoplracujemy rowniez bardzo blisko z Google. Sam bylem sceptyczny pracujac przez pare miesiecy z Flash Playerem 11 beta (nawet zaczalem sie uczyc HTML5 i WebGL) ale finalna wersja Molihila jest naprawde rewelacyjna. Juz sa dopracowane narzedzie do latwej konwersji gier z DX i Unity3d do Flash Stage3d, a przy okazji gry z Unity3d po konwersji do Flasha pracuja szybciej poniewaz Unity3d nie ma natwnego wsparcia dla grafiki 2D a Flash do 3D i 2D ma dwie odddzielne sceny renderowane zupelnie niezaleznie. Apple juz od dawna dostarcza wsparcie dla technologii Flash, tyle tylko, ze wymagaja uzywania ich narzedzi developersjich. Konwersja AS3 do Objective C to juz dzisiaj nie jest problem i zdziwilibyscie sie ile aplikacji na iPhona orginalnie powstalo orginalnie we flashu.
mam nadzieje, ze Steve smarzy sie na patelni za jego jehowy system i jehowe slowa.