Możliwości wykorzystania systemy Business Intelligence – wywiad z Michałem Stadnickim z firmy Comarch.
Na temat obecnej sytuacji rynku rozwiązań Business Intelligence i jego przyszłości w Polsce z Michałem Stadnickim, dyrektorem Centrum Consultingu Systemów Business Intelligence w firmie Comarch rozmawia Marcin Bieńkowski.
Marcin Bieńkowski: Jak państwa zdaniem wygląda rynek systemów BI w Polsce, czy firmy przekonują się powoli do "analityki biznesowej"?
Michał Stadnicki: Patrząc na realizowane przez nas projekty klasy enterprise, a także sprzedaż rozwiązano out of the box można łatwo stwierdzić, że zainteresowanie rozwiązania Business Intelligence jest bardzo duże i ciągle rośnie. Najczęściej wybierane rozwiązania to te wspierające szeroko pojęte raportowanie. Od rozwiązań pozwalających na „zabawę” tabelą przestawną przez tworzenie wykresów czy dashboardów, kończąc np. na wysyłaniu danych na telefony komórkowe. Warto także zwrócić uwagę, że powoli zaczyna nabierać większego znaczenia analityka bardziej zaawansowana („Advanced Analytics”). Nawet mniejsi klienci coraz częściej pytają o predykcję, segmentację klienta, o rozwiązania wspierające lojalność klientów czy cross-selling. Wiele rozwiązań tworzy się obecnie głównie na potrzeby sprzedaży i marketingu, nieco mniej firm skupia się na budżetowaniu analizie kosztów, czy też obszarach stricte produkcji i logistyki.
MB: W jakiej wielkości przedsiębiorstwach spotkać można systemy klasy BI, czy wśród Państwa klientów są też mikro firmy i małe przedsiębiorstwa?
MS: Kiedyś rozwiązania Business Intelligence były bardzo drogie i dostępne jedynie dla największych firm. Obecnie ta sytuacja się całkowicie odwróciła. Także w portfelu rozwiązań Comarch mamy systemy BI out of the box dla przysłowiowego Kowalskiego. Począwszy od rozwiązań opartych na architekturze chmury, gdzie płaci się praktycznie tylko za wykorzystywaną przestrzeń, moc obliczeniową oraz model danych, poprzez rozwiązania modułowe dla naszych najmniejszych systemów klasy ERP. Wszyscy potrzebują analiz, także Ci którzy dopiero zaczynają swój biznes, po to aby móc efektywnie konkurować, z tymi którzy są na rynku już długo. Obecnie trudno stworzyć konkurencyjny model biznesowy, który nie opierałby się na przykład na innowacyjnym podejściu do marketingu, sprzedaży czy kosztów. Dzięki systemom BI znacznie łatwiej jest zarządzać także małymi przedsięwzięciami, gdzie często jedna osoba musi jednocześnie kontrolować wiele procesów w firmie. Wśród naszych klientów znajduje się sporo mikro i małych firm.
MB: Jak widzą Państwo przyszłość systemów BI? Czy sprzedaż rozwiązań analitycznych w modelu chmurowym rzeczywiście pozwoli korzystać z tych systemów większej rzeszy przedsiębiorców?
MS: W przyszłości systemy BI będą pełniły najważniejszą rolę w przedsiębiorstwie, gromadząc dane zarówno z systemów transakcyjnych, jak i z otoczenia firmy. Business Intelligence rozwija się w stronę bardziej zaawansowanej analityki, predykcji, obserwacji sieci społecznościowych, obserwacji trendów makroekonomicznych, wczesnego ostrzegania o zagrożenia, o szansach, po prostu o zmianie. Już teraz przy wykorzystaniu technologii typu Big Data coraz więcej możemy uzyskać z przetwarzania danych nieustrukturyzowanych, które jeszcze kilka lat temu uznalibyśmy za bezużyteczny szum informacyjny. Nasze systemu potrafią klasyfikować ludzki język, tworzą analizę sentymentu, potrafią w czytelnej formie przedstawić jaka jest opinia klientów o naszym produkcie na tle konkurencji, bez prowadzenia dedykowanych ankiet i badania rynku. Wszystkie te technologie oczywiście wymagają odpowiednich środowisk, przestrzeni dyskowej i mocy obliczeniowej, dlatego chmura – współdzielenie mocy obliczeniowej dla efektywnego jej wykorzystania, wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem.
Kiedy wiele firm zaczynało swoją przygodę z systemami klasy ERP, Comarch już proponował pierwsze rozwiązania klasy ERP w chmurze. Teraz gdy wiele firm zastanawia się nad wdrożeniem pierwszych usług w modelu chmury, my już mamy je w swojej ofercie. Jestem przekonany że model chmurowy to przyszłość rozwiązań Business Intelligence, ze względu na wiele aspektów, takich jak współdzielenie mocy obliczeniowej, współdzielenie wybranych zbiorów danych, środowiska wielofirmowe czy efektywność kosztową.
MB: Dziękuję za rozmowę.
Michał Stadnicki jest dyrektorem Centrum Consultingu Systemów Business Intelligence w firmie Comarch; www.comarch.pl. Zajmuje się kierowaniem zespołem konsultingu, w ramach Business Unitu Business Intelligence. Posiada doświadczenie z bezpośredniej realizacji, kierowania i konsultowania projektów Business Intelligence, dla BP EUROPE, SONY, BGK, Stock Polska, Suedzucker, MetLife Amplico, Tauron, E-PLUS i wielu innych. Zajmuje się również zarządzaniem i rozwojem oferty produktów Comarch w zakresie systemów analitycznych.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!