
Jedyna usługa Apple’a, która nie zarabia. Mają tracić miliard dolarów rocznie
Według ostatnich doniesień, platforma Apple TV+ okazała się komercyjną porażką. Choć sprawa może być bardziej skomplikowana, niż się na pierwszy rzut oka wydaje.
The Information opublikował raport, z którego wynika, że Apple traci na swojej platformie streamingowej aż miliard dolarów rocznie. Serwis powołuje się na byłego pracownika firmy.
Apple TV+ ma być tym samym jedyną usługą subskrypcyjną tej firmy, która na siebie nie zarabia. Jej portfolio obejmuje także takie usługi jak streaming muzyczny Apple Music, chmurę iCloud, platformę z grami Apple Arcade, usługę sportową Apple Fitness+ oraz aplikację z artykułami Apple News+.
Według tego samego raportu, w 2024 roku usługa Apple TV+ miała 45 mln subskrybentów, a 5-miliardowy budżet na produkcję treści został zmniejszony o ok. 10 proc.
Pamiętajmy jednak, że zarabianie na streamingu to bardziej złożony temat
Nie jest jasne, w jaki sposób wyliczona została wspomniana strata. Jeśli po prostu odjęto koszty produkcji treści, utrzymania serwisu i marketingu od przychodów z abonamentu, to mogło to być zbyt duże uproszczenie.
Debiut wielu filmów Apple Originals na platformie Apple TV+ poprzedzony jest premierą kinową. Przykładowo "Napoleon" Ridleya Scotta, według serwisu Box Office Mojo, zarobił w kinach 221 mln dolarów, z czego znaczna część trafiła do Apple’a. W takim wypadku absurdem byłoby uwzględnienie całego budżetu filmu, szacowanego na 130-200 mln dolarów, w kosztach produkcji treści dla Apple TV+.
Ponadto Apple ma złożony ekosystem usług i niewykluczone, że straty generowane przez streaming wideo są w jakiś sposób odbijane. Jestem choćby w stanie sobie wyobrazić, że klient, który podpina swoją kartę płatniczą do konta Apple’a, by obejrzeć nowy sezon “Rozdzielenia”, chętniej kupuje i wypożycza filmy w Apple TV, wydaje pieniądze na aplikacje w App Storze czy przesiada się ze Spotify na Apple Music.
"Nie rozumiem tego poza aspektem marketingowym, ale to naprawdę mądrzy ludzie. Może dostrzegają coś, czego my nie widzimy" - tymi słowami filmowy biznes Apple’a skomentował w rozmowie z Variety szef Netfliksa, Ted Sarandos.
Usługa Apple TV+ została uruchomiona 1 listopada 2019. W lutym 2025 doczekała się oficjalnej aplikacji na Androida.
Komentarze
4