Filmy / seriale / VOD

Jedyna usługa Apple’a, która nie zarabia. Mają tracić miliard dolarów rocznie

przeczytasz w 2 min.

Według ostatnich doniesień, platforma Apple TV+ okazała się komercyjną porażką. Choć sprawa może być bardziej skomplikowana, niż się na pierwszy rzut oka wydaje.

The Information opublikował raport, z którego wynika, że Apple traci na swojej platformie streamingowej aż miliard dolarów rocznie. Serwis powołuje się na byłego pracownika firmy. 

Apple TV+ ma być tym samym jedyną usługą subskrypcyjną tej firmy, która na siebie nie zarabia. Jej portfolio obejmuje także takie usługi jak streaming muzyczny Apple Music, chmurę iCloud, platformę z grami Apple Arcade, usługę sportową Apple Fitness+ oraz aplikację z artykułami Apple News+. 

Według tego samego raportu, w 2024 roku usługa Apple TV+ miała 45 mln subskrybentów, a 5-miliardowy budżet na produkcję treści został zmniejszony o ok. 10 proc. 

Pamiętajmy jednak, że zarabianie na streamingu to bardziej złożony temat

Nie jest jasne, w jaki sposób wyliczona została wspomniana strata. Jeśli po prostu odjęto koszty produkcji treści, utrzymania serwisu i marketingu od przychodów z abonamentu, to mogło to być zbyt duże uproszczenie. 

Debiut wielu filmów Apple Originals na platformie Apple TV+ poprzedzony jest premierą kinową. Przykładowo "Napoleon" Ridleya Scotta, według serwisu Box Office Mojo, zarobił w kinach 221 mln dolarów, z czego znaczna część trafiła do Apple’a. W takim wypadku absurdem byłoby uwzględnienie całego budżetu filmu, szacowanego na 130-200 mln dolarów, w kosztach produkcji treści dla Apple TV+. 

Ponadto Apple ma złożony ekosystem usług i niewykluczone, że straty generowane przez streaming wideo są w jakiś sposób odbijane. Jestem choćby w stanie sobie wyobrazić, że klient, który podpina swoją kartę płatniczą do konta Apple’a, by obejrzeć nowy sezon “Rozdzielenia”, chętniej kupuje i wypożycza filmy w Apple TV, wydaje pieniądze na aplikacje w App Storze czy przesiada się ze Spotify na Apple Music. 

"Nie rozumiem tego poza aspektem marketingowym, ale to naprawdę mądrzy ludzie. Może dostrzegają coś, czego my nie widzimy" - tymi słowami filmowy biznes Apple’a skomentował w rozmowie z Variety szef Netfliksa, Ted Sarandos. 

Usługa Apple TV+ została uruchomiona 1 listopada 2019. W lutym 2025 doczekała się oficjalnej aplikacji na Androida.

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    User56565656
    1
    jako NIE fanboy firmy z Cupertiono osobiscie uwazam Apple TV za ich najlpeszy produkt stworzony od lat. Bardzo dobra jakosc do ceny. Drugim produktem jest Apple Music. Tu jednak jakosc platformy na produktach nie aple juz nie jest najwyzsza ( wiadomo wbijaja bo to nie ich ekosystem ) ale znowu cena do contentu dostarczonego w jakosci bezstratnej rekompensuje
    • avatar
      Dexterr
      0
      Wszystko co jest w AppleTV ciekawego można obejrzeć w miesiąc.. nie dziwie że że ludzie nie chcą za to dłużej płacić.

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login