W przyszłości człowiek będzie mógł zupełnie naturalnie komunikować się z samochodem. Podczas MWC 2019 firma BMW pokazała, jak będzie to wyglądać. Oto Natural Interaction.
BMW Natural Interaction – tak nazywa się wizja (wcale nie tak odległej) przyszłości, w której człowiek i samochód tworzą zgrany i dobrze rozumiejący się zespół. W rozwiązaniu tym połączone zostały zaawansowane technologie sterowania głosem, obsługi gestami i rozpoznawania wzroku. Niemiecki producent pochwalił się tym podczas MWC 2019 w Barcelonie.
Dlaczego napisaliśmy, że na nadejście tej przyszłości nie będzie trzeba długo czekać? Ano dlatego, że BMW chciałoby, żeby technologia Natural Interaction stała się częścią jej samochodu iNEXT, który gotowy ma być już w 2021 roku. Skoro to mamy już wyjaśnione, to przejdźmy do tego, co najważniejsze, a więc odpowiedzi na pytanie…
Co to jest BMW Natural Interaction?
Zgodnie z tym, co sugeruje nazwa, głównym założeniem technologii Natural Interaction jest udostępnienie użytkownikowi (w tym przypadku: kierowcy) narzędzi do jak najbardziej naturalnej komunikacji z samochodem. System tego ostatniego będzie równocześnie obserwował i nasłuchiwał, dzięki czemu możliwe będzie wydawanie komend na przykład za pomocą gestów i głosu równocześnie.
Do prawidłowego działania systemu Natural Interaction potrzebne są trzy elementy: mikrofon z technologią rozpoznawania mowy, układ czujników oraz kamera z oprogramowaniem analizującym gesty. Do tego dochodzi jeszcze sztuczna inteligencja, która będzie w stanie zrozumieć naturalne wypowiedzi i ruchy, połączyć je, odpowiednio zinterpretować, a następnie zlecić pojazdowi właściwą reakcję.
To wszystko ma być możliwe, dzięki rozwojowi łączności bezprzewodowej, sztucznej inteligencji oraz technologii czujnikowych. Przykładowo kamera na podczerwień rozpozna w trzech wymiarach ruchy dłoni i samych palców, kamera o wysokiej rozdzielczości zarejestruje każdy ruch głowy i oczu, 5G pozwoli szybko i niezawodnie łączyć się z siecią, a zarejestrowane ruchy będą odpowiednio interpretowane niemal w czasie rzeczywistym.
Dzięki Natural Interaction kierowca sam decyduje o tym, jak w danym momencie chce komunikować się ze swoim autem. W tak swobodny sposób może wykonywać najrozmaitsze operacje: od otwierania i zamykania okien, przez zmianę ustawień pojazdu, po sterowanie systemem informacyjno-rozrywkowym. Ale technologia ta wychodzi także poza samochód…
Rozmawiaj z autem jak z człowiekiem
Niemiecki producent chce, by system Natural Interaction nie tylko pozwalał na wykonywanie operacji związanych z samochodem, ale też pełnił funkcję asystenta. Kierowca będzie więc mógł na przykład wskazać palcem coś za oknem i zadać o to pytanie („co to za budynek?”, „do której mają tu otwarte?” czy „ile kosztuje postój na tym parkingu?”).
„Użytkownicy powinni być w stanie komunikować się z inteligentnym samochodem w całkowicie naturalny sposób. Nie powinni myśleć o tym, jakiego narzędzia użyć, by uzyskać żądany efekt, lecz zachowywać się swobodnie, a samochód powinien zawsze ich rozumieć” – wytłumaczył Christoph Grote, starszy wiceprezes BMW Group Electronics. Podoba wam się ta wizja?
Źródło: BMW Blog
Komentarze
3