W październiku możemy oczekiwać premiery Windows 7, Najnowszy system Microsoftu będzie domyślnie obsługiwać DirectX 11. Obsługa tych bibliotek przewidziana jest także dla użytkowników Visty. Do tego czasu na rynku pojawią się także karty graficzne AMD, które zaoferują obsługę DirectX 11. Poznajmy technologie dostępne w tych bibliotekach.
Poniżej zamieszczamy tabelkę porównującą funkcje oferowane w bibliotekach DX10, DX10.1 i DX11.
Funkcje DirectX 11 | DX10 | DX10.1 | DX11 |
Teselacja | Nie | Nie | Tak |
Shader Model 5.0 | Nie | Nie | Tak |
DirectCompute 11 | Nie | Nie | Tak |
DirectCompute 10.1 | Nie | Tak | Tak |
DirectCompute 10 | Tak | Tak | Tak |
Wielowątkowość | Tak | Tak | Tak |
Kompresja tekstur HDR | Nie | Nie | Tak |
Najnowsze biblioteki DirectX 11 zaoferują kilka istotnych nowości. Teselacja to rozwiązanie polegające na dzieleniu wygenerowanych w trakcie tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze. Dzięki temu dany obiekt może być dokładniej narysowany i w rezultacie na ekranie widzimy bardziej szczegółowe obiekty, zawierające więcej polygonów. Wszystko będzie, a przynajmniej powinno być o wiele bardziej realistyczne.
Gra DiRT 2 (DX11) uruchomiona na 3 monitorach dzięki technologii ATI Eyefinity
Kolejną nowością jest obsługa Shader Model 5.0. Korzyści wynikające z używania tej technologii są dość oczywiste - można liczyć na większą wydajność. Szybsze będzie filtrowanie cieni czy wysokiej jakości tekstur. Można liczyć też na większą prędkość przy kompresowaniu i dekompresowaniu danych, jak i na lepsze, bardziej zoptymalizowane wygładzanie krawędzi.
Wiele, naprawdę wiele nowości wprowadzi też API DirectCompute 11 w porównaniu do DirectCompute 10. Szerzej napiszemy o tym przy okazji testu najnowszej karty graficznej AMD. Artykułu możecie oczekiwać już niebawem!
Dodatkowo koniecznie przeczytaj:
• Gry obsługujące DX11 - najbliższe premiery
• 6 monitorów, 1 karta graficzna - technologia ATI Eyefinity
Źródło: Inf. własna
Komentarze
38Chodzi mi o to, czy np. programy do kodowania wideo na GPU będą działały na Radku 4870 ???
zapytałem o linka i nie odpowiedział
czy to prawda? a jeśli tak proszę o szczegóły
Staruchy jak ja napewno pamietaja dema ktore pokazywaly moc tych kart i szczena opadala : Niedzwiadek , Ferrari , "Kule" , Kaczka itp... :) W tamtych czasach 9700pro doslownie zgniotl jak robaka GF Tit 4600
W 9700pro TruForm 2.0 mial juz Teselacje xD Po co to mowie ? a po to ze kazdy Radek ja ma ... :) tylko dziwnym trafem musimy miec DX 11 ? i karte z magicznym 11 ? ...
Tak się dziwnie złożyło... Windows 7 ; DX11 ; Nowy Radeon seria 5xxx ; nowa NV seria 3xx ; nowy Intel i5 , i7, i9 Pogniewali się parzyste czy jak ?? xD
Tylko po co nam te wszystkie bajery jak i tak twórcy oprogramowania nie umieją za tym nadążyć.
Procesory rozbiły się na rdzenie i teraz programiści dopiero uczą się z tego korzystać a grafiki tylko rosną, rosną i więcej zjadają energii automatycznie napędzając rynek gier.
Średnio mi to wszystko leży.
Mam nadzieję, że w końcu ten pęd trochę osłabnie i znajdą się grupy developerskie, które zaczną pracować nad oprymalizacją gier pod istniejące modele a nie myśleniu rok w rok o nowych, nadchodzących "technologiach".
ps. Z tego co zauważyłem to Rage (id) będzie piękny i zarazem mało wymagający (dx9/10?). To byli zawsze dobry team programistów więc może w końcu ktoś pokaże światu jak to się robi.