
Nadchodzą ważne zmiany w grach. Nowa wersja DirectX Raytracing (DXR) nie tylko poprawi jakość obrazu, ale także przyspieszy generowanie grafiki oraz zapewni lepszą płynność animacji.
Gry komputerowe są tworzone z coraz większą dbałością o jakość grafiki, co sprawia, że wyglądają bardziej realistycznie i imponują szczegółowością. Coraz więcej tytułów korzysta z raytracingu i technologii DirectX Raytracing (DXR), która umożliwia generowanie realistycznych efektów świetlnych, cieni i odbić w czasie rzeczywistym. Dzięki DXR świat w grach staje się bardziej immersyjny, a sceny wyglądają niemal jak filmowe ujęcia.
Informacje przekazane podczas konferencji Game Developers Conference (GDC) sugerują, że już wkrótce gry staną się jeszcze bardziej realistyczne.
Nowy DirectX Raytracing
Podczas konferencji GDC Microsoft potwierdził udostępnienie zaktualizowanej wersji DirectX Raytracing — DXR 1.2, która wprowadza dwie rewolucyjne technologie: mikromapy krycia (Opacity Micromaps — OMM) oraz reorganizację wykonywania algorytmów cieniowania (Shader Execution Reordering — SER). Według twórców, nowe rozwiązania zapewniają znaczący skok w wydajności śledzenia promieni, umożliwiając jeszcze bardziej realistyczne efekty graficzne. Szczegóły opisano we wpisie na blogu producenta.
Opacity Micromaps (OMM) optymalizują geometrię z testowaną alfą, zwiększając wydajność nawet o 2,3x w grach wykorzystujących path tracing. Zarządzają danymi krycia, zmniejszając liczbę wywołań shaderów bez utraty jakości obrazu.
Shader Execution Reordering (SER) poprawia wydajność renderowania nawet 2x, grupując wykonywanie shaderów w celu zwiększenia efektywności GPU i płynności animacji w grach korzystających z raytracingu.
Można zatem oczekiwać przyspieszenia w generowaniu grafiki. O ile dokładnie? Na ten moment trudno powiedzieć, więc musimy poczekać na pierwsze tytuły wspierające DXR 1.2.
Wsparcie dla nowej funkcji dopiero przed nami
Warto dodać, że Microsoft współpracował przy opracowaniu technologii z największymi partnerami sprzętowymi: AMD, Intel, NVIDIA i Qualcomm. NVIDIA już zadeklarowała obsługę DXR 1.2 w najnowszych sterownikach do kart GeForce RTX, natomiast pozostali producenci intensywnie pracują nad wdrożeniem rozwiązania w swoich układach graficznych. Na wprowadzenie nowej funkcji do gier trzeba będzie jeszcze poczekać — funkcje DXR 1.2 będą dostępne dla deweloperów w wersji zapoznawczej Agility SDK, która ukaże się pod koniec kwietnia 2025 r.
Komentarze
2Już coraz więcej gier wspiera dodatkowa moc PS5 Pro (ponad 100) a będzie jeszcze więcej!!
Dlatego warto kupić PS5 Pro a nie PC czy martwy Xbox Series X!!!
PS5 Pro ZACZYNA SIĘ ROZKRĘCAĆ na dobre a różnice do zwykłej PS5 będą coraz większe!!!
Zalety PS5 Pro to:
Niska cena w porównaniu z gamingowym PC na ktory trzeba przeznaczyć już minimum 10000 pelenów aby grać w rozdzielczości wyższej od Full HD 60 fps.
Lepsza płynność gier: PS5 Pro oferuje stałe 60 klatek na sekundę (FPS) w większości gier, a nawet możliwość osiągnięcia 120 FPS w niektórych tytułach.
Wzrost rozdzielczości: Standardowa PS5 oferuje rozdzielczość 4K, jednak PS5 Pro wspiera nawet 8K!!!
Ray tracing plus: Technologia ray tracing, która odpowiada za realistyczne efekty świetlne, jest jeszcze bardziej zaawansowana i wydajna na PS5 Pro!
PlayStation Spectral Super Resolution:
PSSR to autorska EKSKLUZYWNA technologia firmy Sony która odpowiada za skalowanie obrazu jak Nvidia DLSS. Oznacza to, że PS5 Pro może generować obraz o niższej rozdzielczości (uzyskując tym samym więcej klatek na sekundę), a odpowiednie algorytmy SZTUCZNEJ INTELIGENCJI skalują obraz do wyższej rozdzielczości dając super płynny i wysokiej jakości obraz!!!
Żaden PC nawet za mniej niż 6000 pelenów nie obsłuży tak zaawansowanej grafiki w grach jak PS5 Pro!!!
Zobaczcie sobie jak wyglada Assasin’s Creed Shadow na PS5 Pro!!! Różnica miedzy zwykła PS5 a PS5 Pro jest zauważalna gołym okiem bez używania lupy!!!
I pamiętajcie to dopiero początek a kolejne SUPER NOWOCZESNE technologie na PS5 Pro są w drodze jak sieć neuronowa z FSR 4 do nowej wersji PSSR, która obsługiwana będzie w grach wydanych w 2026 roku!!!
https://m.youtube.com/watch?v=UxzpAluabec