Firma nie powinna bać się technologii mobilnych - trzeba je tylko właściwie użyć
Rosnąca popularność technologii mobilnych idzie w parze z rosnącymi obawami firm co do ich bezpieczeństwa. A wcale tak nie musi być.
Najsłabszym ogniwem każdego systemu informatycznego jest człowiek. W przypadku urządzeń mobilnych jest to podwójnie istotny fakt. Ta prawda nie jest w smak pracownikom działów IT w firmach. Dlaczego? Urządzenia mobilne stają się coraz bardziej niezbędne w miejscach pracy. Ludzie przyzwyczajają się do pracy w ruchu, a pracownicy są bardziej mobilni niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego też oczekują oni natychmiastowego dostępu do służbowych danych i aplikacji z dowolnego miejsca na świecie.
Smartfon a realizacja celów zawodowych
Potwierdzeniem są zlecone przez HID Global badania TechTarget. Wskazują one, że 62% pracowników używa smartfona jako urządzenia dostępowego do systemów firmowych. Co więcej, większość z nas używa komórki jako głównej, biznesowej platformy komunikacyjnej, zaczynając od e-maili na social media kończąc.
Globalnie, do 2017 roku, niemal 20% wszystkich tabletów będzie zakupionych bezpośrednio przez przedsiębiorstwa, co jest dobrym wskaźnikiem tego, jak głęboko zakorzeniły się w świecie biznesu rozwiązania mobilne. Strategie takie jak BYOD (Bring Your Own Device, czyli wykorzystanie prywatnych urządzeń w celach służbowych) wynoszą komfort korzystania z urządzeń mobilnych na nowy poziom, otwierając drzwi dla lepszego, skoncentrowanego na użytkowniku doświadczenia.
Walka z niebezpieczeństwami poprzez zakazy
W obliczu nowego stanu rzeczy, z którym firmy wcześniej nie miały do czynienia, instyktowna strategia obrony to „wprowadzenie nowych, restrykcyjnych środków, mających na celu ograniczenie wykorzystania urządzeń mobilnych. Kroki te podejmowane są przy jak najlepszych intencjach, jednak często wpływają one negatywnie na komfort użytkowania” - mówi Jaroslav Barton, HID Global.
Jest to zbieżna strategia, ze strategią postępowania człowieka wobec każdego nieznanego mu zagrożenia. Atakujemy je, a w tym przypadku próbujemy wyplenić niebezpieczeństwa wiążące się z mobilnymi zagrożeniami wprowadzając zakazy.
Potwierdzają to badania TechTarget, z których wynika, że aż „99% CIO i managerów ds. bezpieczeństwa uważa, że wysoki poziom wygody użytkowania musi negatywnie odbić się na kwestiach bezpieczeństwa.” Ten pogląd miał sens, ale „w latach poprzednich, kiedy strefa mobilna dopiero wdzierała się do świata biznesu (…) . Technologie wciąż były rozwijane, a przedsiębiorstwa nie były przygotowane na nagły przypływ urządzeń mobilnych, które pracownicy zaczęli wykorzystywać jako narzędzia dostępowe do zasobów firmy.”
A przecież technologie mobilne mogą być bezpieczne
Taki pogląd żywi według tego samego badania TechTarget 71% respondentów. Wierzą oni, że technologie mogą być rozwiązane. Jak? „Wiąże się to przede wszystkim z zaufaniem, którym cieszą się specjaliści IT oraz ciągle zwiększającemu się wyrafinowaniu technologii mobilnych, dzięki którym różnica pomiędzy wygodą użytkowania, a bezpieczeństwem nie jest tak wyraźna, jak jeszcze kilka lat temu.”
Odpowiedź na to pytanie leży też w „funkcjonalnościach dużej grupy nowoczesnych urządzeń mobilnych, które już teraz pozwalają na osiągnięcie celu. Obecne na rynku rozwiązania, takie jak biometria, NFC, Bluetooth czy notyfikacje Push, w połączeniu z rozwijanymi technologiami - takimi jak urządzenia wearables – mogą stanowić odpowiedź. Oznacza ona dostęp do budynków, stref zamkniętych i zasobów firmy za pomocą zwykłego przyłożenia urządzenia do czytnika, czy przeciągnięcia palcem. To samo tyczy się bezpiecznego dostępu do usług VPN lub aplikacji operujących w cyfrowej chmurze. Co więcej, wolna przestrzeń zapisu na urządzeniach mobilnych może służyć do przechowywania kluczy kryptograficznych i danych identyfikacyjnych użytkownika. Wszystkie te funkcje są kompatybilne z istniejącymi już procedurami uwierzytelniania, takimi jak jednorazowe hasła czy cyfrowe certyfikaty (PKI). „
Wiara firm w „wygodę i bezpieczeństwo” rośnie
W przypadku firm kwestia bezpieczeństwa zawsze będzie tematem dyskusji. Za kilka lat pojawią się nowe rozwiązania, które wystawią pracowników działów IT na nowe wyzwania. Zawsze w firmach będzie gorąca polemika w kwestii – bezpieczeństwo czy raczej wygoda użytkowania. Na szczęście najważniejszy cel zdaje się został już osiągnięty. „Managerowie IT oraz specjaliści ds. bezpieczeństwa nie widzą już połączenia obu wspomnianych cech jako niemożliwego do zrealizowania. Istniejące technologie – stosowane w odpowiedni sposób – mogą pomóc organizacjom w znalezieniu satysfakcjonującego kompromisu. Spojrzenie w przyszłość również wypada pozytywnie, ponieważ wraz z zaawansowaniem technologicznym, rosnąć będą możliwości ich wykorzystania. Aby tak się jednak stało, firmy muszą zainwestować czas w przygotowanie strategii, która będzie odpowiadać ich specyficznym potrzebom.”
Źródło: HID Global
Komentarze
1