Pomocna w poszukiwaniach jest analiza metadanych zdjęć umieszczanych na Flickr
Serwis Flickr oferujący aż 1 TB powierzchni dyskowej na zdjęcia to atrakcyjna oferta dla fotografujących, którzy chcą masowo chwalić się swoimi zdjęciami. Zdajemy sobie sprawę, że analiza danych jednego serwisu nie może być wiążącą i pełną odpowiedzią na pytanie „Czym najchętniej fotografujemy?”, ale z pewnością jest to już pewien dość konkretny punkt zaczepienia. Przyglądając się wykresom możemy także sami spróbować odpowiedzieć na pytanie - „Czy społeczność Flickr to światowa społeczność fotografujących w miniaturze?”.
Bhautik Joshi na swoim blogu opisał analizę informacji, które dołączone są do zdjęć (a w końcu nie wszystkie muszą mieć metadane). Podkreślamy, że badany okres obejmuje miesiące od stycznia 2013 roku do połowy grudnia 2014. Zobaczmy kto wedle Flickr rządzi na rynku fotograficznym. I to nie tylko wśród lustrzanek, ale wszelkiego typu aparatów, również smartfonów bo wykonane nimi zdjęcia stanowią duży procent wgrywanych do sieci fotografii.
Zacznijmy od analizy marek. Do największych można zaliczyć Apple (za sprawą ogromnej popularności iPhone), Canona, Nikona i obecnie również Samsunga. Ten ostatni przez większość ubiegłego roku sukcesywnie zwiększał swoje udziały w zestawieniu. Do tej grupy należy jeszcze dodać Sony, które na przestrzeni 2 lat nie zmieniło swoich notowań, choć na początku analizowanego okresu miało więcej do powiedzenia niż Samsung.
Inni, to przede wszystkim Panasonic i Olympus oraz Fujifilm i HTC. Liczba zdjęć wykonanych aparatami w urządzeniach tych marek jest jednak znacznie mniejsza. Praktycznie zanikł udział zdjęć wykonanych Pentaxem. Za to od nieco ponad pół roku pojawiły się większe liczby zdjęć wykonanych smartfonami Motorola i LG.
Ogólny obraz podziału na posiadane marki wskazuje, że udziały najpopularniejszych marek stale rosną, choć następują przetasowania w kolejności. Od dawna już najpopularniejsze są smartfony iPhone 5 i inne modele Apple. Potem w pierwszej dziesiątce posiadanch aparatów mamy jedynie lustrzanki Canona i Nikona. A z pełnoklatkowych jedynie 5D Mark II i Mark III. Ponieważ różnice w udziałach są nieznaczne można powiedzieć, że najwięcej zdjęć lustrzankowych wykonano aparatami z matrycami APS-C.
Na Flickr znajdziemy reprezentację prawie każdego typu fotografii, także tej najwyższych lotów (fot. Jonathan Kos-Read / Bejing 2)
W świecie bezlusterkowców, jedyną pełną klatką, ze sporymi udziałami, jest oczywiście Sony A7. Na koniec 2014 roku również Sony jest największym graczem z około 40% udziałami, wśród użytkowników Flickr. Potem mamy Olympusa i niewiele gorzej plasujące się Panasonic i Fujifilm. Najwięcej w porównaniu z rokiem 2013 zyskał Fujifilm. Najwięcej stracił Panasonic.
I ostatnia statystyka - smartfony. Tutaj nie zaskoczymy. Wszelkiej maści urządzenia Apple wiodą prym wśród najpopularniejszych (najwyżej jest iPhone 5), a potem mamy Samsunga (najwyżej Galaxy S3 i S5) z prawie o połowę mniejszymi, ale stale rosnącymi udziałami i dalej długo, długo nic. Nokia, Motorola, LG i HTC mają mniej więcej podobne udziały, ale już tylko od około 2 do 5%.
Źródło: blog.flickr.net (Bhautik Joshi), dane liczbowe Andrew Roth/Flickr
Komentarze
28A już nie mówiąc o sytuacji ,gdy zgubimy się na YouTube - można spotkać też filmy kręcone odkurzaczem.
Można by to wziąć pod uwagę ;)
Nie będę ich wymieniał dokładnie, bo zaraz mnie ktoś zminusuje, bo w Polsce nie wolno mówić, co się ma :)
z czasem chyba x100s i D600 pójdą pod młotek na allegro a wymienię je na Fuji Xpro2 jak ten aparat kiedyś wreszcie wyjdzie na rynek...