Nadchodzą zmiany w smartfonach z Androidem. Facebook może mieć duży problem
Google zapowiada zmiany w smartfonach z systemem Android – mają na nich zyskać użytkownicy, ale dla serwisu Facebook mogą one oznaczać wielomiliardowe straty. Co się zmieni?
Facebook śledził użytkowników Androida
Chodzi o politykę dotyczącą możliwości śledzenia użytkowników. Do tej pory system Android pozwalał aplikacjom firm trzecich (takim właśnie jak Facebook) korzystanie z tymczasowych plików cookies, gdzie były gromadzone dane odnośnie użytkowania urządzenia.
Co prawda dane są przekazywane dobrowolnie, bo użytkownicy godzili się na taką operację podczas instalacji aplikacji, ale często robili to nieświadomie (w końcu kto z nas czyta regulamin i licencję danej aplikacji…).
Google zablokuje śledzenie użytkowników na Androidzie
Okazuje się, że sytuacja ta niedługo może się zmienić. Firma Google zapowiedziała, że rozpoczęła pracę nad Privacy Sandbox, czyli nową polityką dotyczącą śledzenia użytkowników na systemie Android. Główna zmiana miałaby dotyczyć… zablokowania dostępu do plików cookies przed podmioty trzecie.
Pomysł nie jest nowy. Warto bowiem zauważyć, że początkowo taka funkcja miała pojawić się w przeglądarce Chrome już w tym roku, ale ze względu na protesty branży reklamowej jej wdrożenie przesunięto na przyszły rok.
W przypadku urządzeń z Androidem funkcja może być dostępna jeszcze później. Anthony Chavez, wiceprezes ds. zarządzania produktem Androida, twierdzi, że wprowadzenie takich zmian zajmie więcej czasu i najwcześniej pojawi się dopiero za dwa lata. W przypadku urządzeń z Apple iOS podobna funkcja już działa (mowa o platformie ATT - App Tracking Transparency).
Facebook (i inni) mogą mieć problem
Wprowadzone zmiany najbardziej mogą uderzyć w Facebooka. Platforma stara się zebrać możliwie najwięcej danych o użytkowniku, aby potem możliwie najlepiej pozycjonować reklamy. Zasada jest prosta – im lepiej dopasowane reklamy, tym (teoretycznie) większa ich skuteczność i większe zarobki.
Odcięcie Facebooka od śledzenia użytkowników może obniżyć skuteczność reklam i mocno ograniczyć źródło przychodów firmy. Ostatnio FB zdradził, że zmiana polityki w urządzeniach Apple miała obniżyć jego przychody o 10 mld dolarów. W przypadku Androida spadki mogą być jeszcze wyższe.
Źródło: Money
Komentarze
10Tak długo jak prawo nie zostanie odpowiednio skonstruowane, to giganci będą wykorzystywać dane użytkowników, żeby zarabiać, bredząc o lepiej dopasowanej treści reklam.
Nie sądzę, że Apple zrobił to z dbałości o prywatność użytkowników, to w końcu firma która ma zarabiać, a nie pozawalać aby inni zarabiali jej kosztem. Teraz Google poszedł po rozum do głowy i zamierza zrobić podobny krok. Szkoda, że pojawi się to dopiero za 2 lata. A biorąc pod uwagę nasycenie rynku najnowszą wersją systemu to nie prędko to trafi do większości użytkowników. No chyba, że zmiana by poszła jako usprawnienie do usług..... to wtedy to co innego.
Pożyjemy zobaczymy