Gry kojarzą nam się przede wszystkim z zabawą. Mogą jednak pełnić również rolę edukacyjną, tak jak na przykład YEP.
Do 2025 roku na polskim rynku pracy będzie brakować co najmniej 1,5 mln pracowników. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości informuje, że już teraz brakuje nie tylko ludzi, ale też pojawiający się na rozmowach rekrutacyjnych kandydaci nie mają odpowiednich umiejętności i wiedzy. Sytuacja na rynku pracy może się jeszcze pogorszyć, między innymi przez postępującą automatyzację. W wyniku tego procesu coraz większą rolę na rynku pracy odgrywać będą kreatywność i kompetencje miękkie, których rozwój tradycyjny system edukacji wspiera w bardzo w ograniczonym zakresie.
Gra edukacyjna YEP
I tu z pomocą przychodzi gra edukacyjna YEP przeznaczona dla młodych ludzi, których naturalną formą komunikacji ze światem są smartfony. Jest to gra paragrafowa z elementami RPG przygotowana dla jednego użytkownika i oparta na jego wyobraźni. Przebieg rozgrywki zależy od podejmowanych decyzji. Użytkownik rozpoczynając grę „spotyka” i rozwija sztuczną inteligencję (algorytm HalX), która zależnie od tego, co gracz wybierze w pierwszym etapie przekierowuje go w jeden ze światów: cyberprzestępców, niebezpiecznych korporacji, gangsterów lub służb śledczych. Kolejne decyzje, niczym w filmie fabularnym, napędzają scenariusz, który zapewnia wiele możliwych ścieżek rozwoju fabuły. W trakcie rozgrywki należy realizować zadania związane z różnymi umiejętnościami: komunikacją, przedsiębiorczością, analityką i podejmowaniem decyzji, rozumieniem siebie, interakcją i budowaniem sieci kontaktów, wyrażaniem siebie oraz rozwojem osobistym.
Pomysłodawcy gry powołują się na raport „Upskilling Hopes & Fears”, w którym wskazano, że 89 proc. polskich pracowników wyraża chęć podnoszenia kompetencji, a nawet przekwalifikowania, by pozostać na rynku pracy i dopasować do zmieniającej się rzeczywistości. Aż 87 proc. osób przyznaje, że aby lepiej zrozumieć nowe technologie, uczestniczy w kursach i szkoleniach. Jednocześnie 63 proc. respondentów twierdzi, że postępująca automatyzacja stwarza więcej możliwości niż zagrożeń.
„W takich okolicznościach jak zmiany technologiczne i społeczne we współczesnym świecie doskonale sprawdza się grywalizacja, czyli zastosowanie nowoczesnych metod e-learnigu i samoedukacji, opartych o gry i aplikacje, których celem jest zdobywanie określonych umiejętności przydatnych w życiu zawodowym. Stąd pomysł na grę mobilną YEP z okazji rocznicy działania platformy YEP.Academy, która pozwoliła młodym ludziom pewnie wejść na rynek pracy.” - Olga Legosz, pomysłodawczyni gry YEP i współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką
Gra YEP dostępna jest w wersjach na Google Android oraz Apple iOS.
Źródło: Sukces Pisany Szminką
Komentarze
1