Powstają gry komputerowe dla seniorów - będą rozwijały ich zdolności intelektualne
Badaczka z SWPS, w ramach X edycji programu VENTURES, wygrała grant o wartości 142 tys. złotych na realizację innowacyjnego projektu.
Czy gry komputerowe to produkt mający na celu jedynie zapewnienie rozrywki? W zdecydowanej większości tak, choć nie brakuje takich, które uczą, zwłaszcza dzieci. Być może za jakiś czas pomogą one również najstarszym osobom.
Anna Maria Wieczorek, neurokognitywista z SWPS, dzięki uzyskaniu grantu w ramach programu VENTURES, zrealizuje projekt badawczy pt. „Innowacje sprzyjające zdrowemu starzeniu się. Wykorzystanie metod psychologii poznawczej do trenowania zdolności intelektualnych seniorów”.
Głównym celem projektu jest stworzenie specjalnych gier komputerowych, które będą rozwijać zdolności intelektualne seniorów, ćwiczyć ich pamięć, spostrzegawczość oraz koncentrację. Gry mają być dostępne przez Internet, dzięki czemu każdy będzie miał możliwość ćwiczenia umysłu w dowolnej chwili.
"Osoby wchodzące w okres późnej dorosłości potrafią budować strategię rozwoju przedsiębiorstwa, podejmować trafne decyzje biznesowe czy zarządzać organizacją. Jednocześnie w tym wieku dostrzega się pogorszenie funkcjonowania intelektualnego, pierwsze kłopoty z pamięcią czy trudności z koncentrowaniem uwagi. Sprawia to, że ludzie często nie wykorzystują maksymalnie swoich zasobów. Narzędzie, które chcemy stworzyć w ramach grantu, ma za zadanie ćwiczyć zdolności intelektualne i wspierać sprawność poznawczą u seniorów."
Innowacyjność projektu polega na połączeniu wiedzy naukowej z dziedzin psychologii poznawczej, nauki o mózgu, biologii i informatyki w celu stworzenia bardzo łatwego w obsłudze, dostępnego i niedrogiego narzędzia, które wspomoże rozwój intelektualny seniorów.
"Bazując na tej wiedzy, w ramach projektu dążyć będziemy do bardzo precyzyjnego określenia, jakie ćwiczenia są najbardziej skuteczne. Dzięki niemu uda się także pozyskać nowatorską wiedzę o funkcjonowaniu poznawczym człowieka, plastyczności mózgu, procesów intelektualnych oraz dowiedzieć się, co można robić, żeby do późnych lat zachować sprawny i ostry jak brzytwa umysł. Dodatkowo cały program przyjmie postać gry komputerowej, dzięki czemu wykonywanie zadań będzie dalekie od żmudnego powtarzania nudnych ćwiczeń, a poprzez angażujące scenariusze wzbudzać będzie motywację graczy do rozwijania konkretnych kompetencji intelektu."
Pomysłodawczyni projektu liczy na to, że w niedalekiej przyszłości taki „fitness dla mózgu” stanie się oczywistym elementem pobudzania aktywności nie tylko seniorów, ale również młodzieży i dzieci.
Źródło: swps, inf. prasowa, gggadgets
Komentarze
22Podobno bardzo fajne.
Jak zwykle odkryją koło na nowo, a wyjdzie, że stare jest lepsze.