Wywiad z Maika-Alexandrem Stangenbergiem z firmy 1&1 na temat outsourcingu usług IT
Z ekspertem firmy 1&1 Maika-Alexandrem Stangenbergiem na temat outsourcingu usług IT rozmawia Marcin Bieńkowski
Marcin Bieńkowski: Naszą rozmowę zacznijmy może od wyjaśnienia często stosowanego pojęcia hostingu. Znaczenie tego wyrazu nie zawsze jest dobrze rozumiane przez wielu użytkowników. Czym zatem jest i czemu służy hosting? Czy hosting jest też w tym znaczeniu równoważy usługom outsourcingu IT?
Maika-Alexander Stangenberg: Hosting jest niczym innym, jak udostępnieniem przez dostawcę usług internetowych, np. zasobów serwerowni przez firmę hostingową. Mówiąc w dużym uproszczeniu, hosting polega na zarezerwowaniu lub oddaniu do dyspozycji klienta przez firmę określonej powierzchni dysku twardego, określonej maksymalnej ilości danych do przesłania przez łącza internetowe serwerowni oraz usług obsługiwanych przez serwerownię, np. tworzenie kont poczty e-mail. W zasadzie hosting i outsourcing usług hostingowych są pojęciami równoznacznymi, ponieważ każdy hosting, niezależnie od oferty, jest rodzajem outcourcingu usług IT. Hosting przede wszystkim pozwala klientowi na założenie własnej strony WWW, utworzenie kont e-mailowych czy stworzenia baz danych na potrzeby swoich serwisów.
Maika-Alexander Stangenberg, ekspert pracujący dla firmy 1&1
Z badań statystycznych GUS wynika, że w 2013 roku aż 61,3% małych i 85,2% średnich przedsiębiorstw posiadało własne strony internetowe. To są bardzo dobre dane, gdyż pokazują wyraźnie, że większość firm z sektora MSP rozumie, że w dzisiejszej rzeczywistości nie da się funkcjonować bez strony w Internecie. Z naszego doświadczenia wynika, że właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa są naturalnym klientem firm oferujących outsourcing usług hostingowych.
W przeszłości hosting był skoncentrowany na dostarczaniu przede wszystkim rozwiązań infrastrukturalnych i technologicznych, czyli przestrzeni dyskowej dla serwisów WWW
i internetowych protokołów w otwartym standardzie. O sukcesie hostingu decydowały właśnie otwarte środowisko IT, otwarte narzędzia programistyczne (open source) i zestandaryzowana infrastruktura. Programiści i deweloperzy stron internetowych mogli więc za stosunkowo niską cenę tworzyć zaawansowane witryny. Te historyczne zalety hostingu wciąż są bardzo mocną jego stroną i nie sądzę, by to się szybko zmieniło. Natomiast dziś liczą się zaawansowane narzędzia i dodatkowe usługi oferowane przez firmy w pakietach hostingowych, takie jak np. kreator stron, który upraszcza projektowanie własnej witryny, czy kreator stron mobilnych służący konwertowaniu stron do wersji mobilnej. Ważną kwestią jest również bezpieczeństwo zakładanych stron, zarówno te fizyczne serwerów, na których strona jest hostowana, jak i odporność na cyberzagrożenia samej strony. My np. oferujemy naszym klientom we wszystkich pakietach hostingowych usługę georedundancji, czyli jednoczesne przechowywanie danych oraz plików stron WWW w dwóch niezależnych centrach komputerowych, co pozwala uniknąć przerwy w działaniu strony i konieczności przywracania kopii zapasowej strony.
Parametry technologiczne to jednak nie wszystko. Bardzo istotną rolę odgrywa wysoki poziom wsparcia technicznego. Warto sprawdzić nie tylko to czy możliwy jest kontakt telefoniczny z dostawcą usług 24 godziny 7 dni w tygodniu, ale również jaki jest czas reakcji przedstawicieli firmy.
Warto też zauważyć, że hosting hostingowi nigdy nie jest równy, i tak naprawdę wszystko zależy od potrzeb konkretnego klienta. Na przykład oferowane przez nas cztery pakiety hostingowe różnią się powierzchnią dyskową (od pojemności 10 GB do nielimitowanej), zawartością domeny .pl w ofercie czy też dodatkowymi usługami w pakiecie, takimi jak np. Content Delivery Network, czyli zwiększenia wydajności stron za pomocą sieci serwerów znajdujących się w wielu centrach danych rozproszonych na całym świecie. Dzięki temu rozwiązaniu technicznemu użytkownicy strony pobierają dane z serwera, który znajduje się fizycznie najbliższej nich, co przekłada się na to, ze strony po prostu ładują się szybciej. Warto też zwrócić uwagę, czy w pakiecie hostingowym dostarczane są przydatne dla użytkownika aplikacje, ułatwiające postawienie strony, np. WordPress, Joomla! czy Magento. Pakiety hostingowe różnią się też cenowo, dlatego to klient decyduje, który wybrać w zależności od potrzeb i swojego budżetu.
MB: Przedstawione przed chwilą przez Pana korzyści na pewno zachęcają firmy do skorzystania z oferty firm hostingowych, niemniej jakie są główne powody tego, że klienci coraz częściej decydują się na outsourcing usług hostingowych?
MAS: Korzystanie z zewnętrznych usług hostingowych jest dla usługobiorcy korzystne z kilku powodów. Podstawowe benefity to: ograniczenie i przede wszystkim przewidywalność kosztów utrzymania strony, co w przypadku firm zwiększa ich konkurencyjność i elastyczność w kształtowaniu swojej oferty cenowej. Ponadto gwarancja bezpieczeństwa plików i ciągłego działania serwisu, łatwość obsługi i brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania bądź zatrudniania zewnętrznego informatyka też wpływają na podjęcie decyzji o wykupieniu pakietu hostingowego.
MB: Na co w takim razie należy przede wszystkim zwrócić uwagę przy wyborze oferty hostingowej?
MAS: Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na takie parametry hostingu, jak: powierzchnia dyskowa – dla bardzo zaawansowanych projektów potrzebne będzie co najmniej 100 GB, limit transferu – to bardzo ważny parametr, ponieważ jeśli klient przewiduje, że serwis będzie miał dużą oglądalność, będzie zawierał dużo zdjęć czy filmów, i planuje korespondencję mailową z dużymi załącznikami, musi się zatroszczyć o to by limit był jak największy. Należy też dowiedzieć się, czy ruch na stronie jest wliczony w cenę. Ważną kwestią jest również rodzaj panelu do zarządzania stroną, który oferuje hostingodawca: autorski czy gotowy. Panele gotowe, takie jak np. Plesk, charakteryzują się dużą liczbą funkcji i mimo, że trudniej nimi zarządzać, pozwalają bezproblemowo skonfigurować domenę, adresy e-mail i inne niezbędne funkcje. Kolejnym ważnym elementem jest rodzaj technologii, w oparciu o którą będzie funkcjonowała nasza przyszła strona internetowa. Dla developerów ważna także będzie obsługa języków skryptowych, wersje oprogramowania czy liczba i rodzaj baz danych. Bezpieczeństwo danych to chyba najbardziej kluczowy aspekt – własne centra danych, codzienny backup czy narzędzia do przywracania danych to ważne elementy usług. Warto też zwrócić uwagę na dodatki, jakie są w pakiecie, np. autoinstalatory aplikacji czy dodatkowe oprogramowanie – może się bowiem okazać, że zaoszczędzą nam one sporo czasu.
W zaawansowanym pakiecie hostingowym firmy 1&1 znaleźć można usługę 1&1 SiteLock, działającą na zasadzie skanera sprawdzającego nawet 500 podstron serwisu w poszukiwaniu zagrożeń, łącznie z podatnością na ataki SQL Injection czy Cross Site Scripting.
Parametry technologiczne to jednak nie wszystko. Bardzo istotną rolę odgrywa wysoki poziom wsparcia technicznego. Warto sprawdzić nie tylko to czy możliwy jest kontakt telefoniczny z dostawcą usług 24 godziny 7 dni w tygodniu, ale również jaki jest czas reakcji przedstawicieli firmy. Nie można również zapominać o sprawdzeniu, czy podpisanie przez nas umowy nie niesie ze sobą ryzyka ponoszenia dodatkowych ukrytych kosztów. Bardzo ważnym aspektem, o którym nie można zapominać, jest również stabilność finansowa firmy. Dodatkową, wymierną korzyść dla potencjalnego klienta stanowią ewentualne partnerstwa firmy hostingowej z dostawcami oprogramowania, czy sprzętu komputerowego.
Wybór oferty hostingowej zależy też od przewidywanego ruchu na stronie, budżetu klienta oraz przeznaczenia strony. Jeśli potencjalny klient planuje prowadzenie strony, która nie będzie generowała ogromnego ruchu lub wymagała od serwerów zwiększonej wydajności, jak np. prosta witryna-wizytówka firmy, prowadzenie bloga na bazie platformy WordPress lub prosty sklep internetowy, to wybór odpowiedniego, niezbyt rozbudowanego pakietu hostingowego będzie w zupełności wystarczający. Jeśli natomiast klient prowadzi większą firmę, a jego działalność i obecność w Internecie będą wymagały większych zasobów i większej wydajności, to warto zastanowić się nad wybraniem oferty serwerowej.
W odróżnieniu od typowych kont hostingowych, które współdzielą jeden serwer i wspólnie korzystają z jego zasobów, serwer dedykowany pracuje wyłącznie na rzecz serwisu danego użytkownika. Dlatego jest to idealne rozwiązanie hostingowi dla właścicieli stron internetowych czy platform biznesowych, które cieszą się dużą popularnością i potrzebują pełnej mocy serwera do płynnego i stabilnego działania. Ponadto serwer dedykowany umożliwia administrowanie systemem i ustawieniami, co pozwala na maksymalne wykorzystanie jego parametrów i dostosowanie środowiska pracy do potrzeb strony internetowej.
W dzisiejszych czasach trudno pominąć jedną z najważniejszych kwestii z punktu widzenia usługobiorcy – efektywności strony i skuteczności e-marketingu. Tym obecnie jest mierzona użyteczność hostingu, a strony WWW wtedy będą uważane za wartościowe, gdy zaoferują firmie skuteczne wsparcie marketingowe. Z tego powodu firma 1&1 oferuje swoim klientom również usługę wsparcia pozycjonowania stron – 1&1 SEO Ekspert, oraz narzędzia do ciągłego monitoringu statystyk strony.
Inną propozycję stanowią serwery wirtualne. Oferują one wydajność dedykowanych rozwiązań w przystępnej cenie. Jednak w tym rozwiązaniu pełna moc fizycznego serwera podzielona jest między kilku użytkowników, których serwisy korzystają z zasobów serwera w tej samej chwili. W przypadku najbardziej zaawansowanych serwisów internetowych powinno się rozważyć zakup dynamicznego cloud serwera. Pozwala on na dobór parametrów serwera pod kątem wymagań użytkownika, który jednocześnie płaci tylko za te ustawienia, z których rzeczywiście korzysta.
MB: Dziękuję za rozmowę
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!