Na elektrycznych hulajnogach będzie można poruszać się po ścieżkach rowerowych, do osiemnastego roku życia wyłącznie z kartą rowerową.
Elektryczne hulajnogi zyskują popularność – przede wszystkim za sprawą usług, takich jak hive czy Lime, które zdążyły się już rozgościć w naszym kraju. Jest z nimi jednak problem: są za szybkie na chodniki, za wolne, by jeździć obok samochodów, a rowerami też przecież nie są. Czas to unormować.
Hulajnogi elektryczne – przepisy
Jak rozwiązać ten problem? Swój pomysł na to ma niemiecki rząd. Tam planowane jest wprowadzenie ograniczeń prędkości. Będzie można na nich jeździć do 20 km/h po ścieżkach rowerowych i do 12 km/h po chodnikach. Mało tego, są nawet propozycje, by w tym drugim przypadku nie można było rozwijać prędkości wyższych niż 6 km/h.
Elektryczne hulajnogi a prawo polskie
Jest to bez wątpienia jakieś rozwiązanie, ale czy najlepsze z możliwych – tutaj można mieć pewną wątpliwość. Są to jednak przynajmniej jakieś przepisy, a w Polsce aktualnie nie mamy żadnych. Już wkrótce ma się to jednak zmienić – swoje propozycje 7 czerwca przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury chce postawić sprawę bardzo jasno: hulajnogi elektryczne powinny być traktowane tak samo jak rowery. Ich właściciele będą więc mogli poruszać się po ścieżkach przeznaczonych dla jednośladów, a w przypadku ich braku – po „wolnych” odcinkach jezdni lub chodnikach. Podobnie jak w Niemczech, wprowadzony zostanie limit prędkości, ale będzie on nieco wyższy: wynieść ma 25 km/h.
Hulajnogi elektryczne nie dla małych dzieci
W propozycji zakłada się również, że elektryczne hulajnogi powinny być dozwolone tylko dla użytkowników mających nie mniej niż 10 lat. Do tego, aby poruszać się tymi pojazdami przed osiemnastymi urodzinami, konieczne będzie posiadanie karty rowerowej. Tak jak w przypadku rowerów, ale nie będzie za to obowiązku jazdy w kasku. Dodajmy jeszcze, że zmiany nie będą obejmować hulajnóg klasycznych, to znaczy: bez silników (ich użytkownicy nadal będą traktowani jako piesi).
Hulajnoga hulajnodze nierówna – sprawdź nasz test.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że przy projektowaniu zmian w przepisach kieruje się zwiększeniem bezpieczeństwa, a nie ograniczaniem swobody czy dostępu do nowych technologii. O tym, czy nowe prawo powinno wejść w życie, rządzący debatować będą już wkrótce: złożenie projektu ustawy zaplanowano na przyszły tydzień.
Źródło: Dziennik, DW, inf. własna. Foto: Xiaomi (1, 2), benchmark.pl (2)
Warto zobaczyć również:
Komentarze
31