IBM Watson potrafi wyczuć emocje w twoim głosie i tekście pisanym, po czym odpowiednio zareagować.
Firma IBM ma już na swoim koncie kilka rewolucji, a kolejna może wiązać się ze sztuczną inteligencją. Już od kilku lat Amerykanie rozwijają tego typu technologie dla swojego superkomputera Watson, dzięki którym w 2011 roku zdołał on pokonać ludzkich przeciwników w jednym z teleturniejów. To było spore osiągnięcie, a wkrótce sztuczna inteligencja IBM być może nie tylko przechytrzy człowieka, ale też po części go zrozumie.
Sztuczna inteligencja nie będzie przekonująca tak długo, aż nie będzie w stanie rozpoznawać emocji człowieka. Firma IBM twierdzi, że jej Watson, dzięki najnowszej aktualizacji, radzi sobie z tym całkiem nieźle. Ulepszona wersja algorytmu Tone Analyzer potrafi podobno wykryć szeroki wachlarz emocji w piśmie – od radości, po smutek.
Pierwsze eksperymenty wykazały, że Watson potrafi rozpoznać, że autor ma „doła” nawet wtedy, gdy będzie próbował przekonywać, że wszystko u niego w porządku. Nowy Tone Analyzer to także lepsze dostrzeganie uwarunkowań społecznych i psychologicznych (takich jak introwersja), czego osiągnięcie było podobno możliwe dzięki temu, że narzędzie zaczyna patrzeć na cały kontekst wypowiedzi, a nie tylko na pojedyncze słowa.
Ostatnia aktualizacja to również udoskonalony system zamiany tekstu na mowę. Watson jest podobno teraz lepszy w wyrażaniu emocji (funkcja Emotion Anlysis) – jeśli wykryje, że jesteś zły, nie będzie zwracał się do ciebie przesadnie entuzjastycznym tonem. Firma IBM twierdzi, że stworzyła sztuczną inteligencję faktycznie wrażliwą na emocje użytkownika. I można się domyślać, że nie jest to ostatni krok.
Źródło: Engadget, IBM. Foto: Facebook/IBMWatson
Komentarze
3Tak jakby powiedzieć, że mikrofon jest wrażliwy na płacz dziecka.