Podczas targów CES 2014 odbyła się konferencja, na której zaprezentowano pierwsze szczegóły na temat nowego rozwiązania.
Intel zaprezentował na targach CES 2014 nową rodzinę rozwiązań sprzętowych i programowych o nazwie Intel RealSense. Dzięki nim firma może tworzyć we współpracy z innymi producentami urządzenia wyposażone w „zmysły” podobne do ludzkich, które umożliwią prostszą, bardziej naturalną i bezpośrednią interakcję z nowoczesnymi technologiami. Jednym z pierwszych produktów z nowej rodziny jest kamera 3D Intel RealSense - pierwszy na świecie zintegrowany moduł łączący funkcje trójwymiarowego pomiaru głębi i dwuwymiarowego rejestrowania obrazu, dzięki któremu urządzenia mogą postrzegać głębię obrazu na zasadzie podobnej do oka ludzkiego.
„Od kilkudziesięciu lat ludzie muszą uczyć się nowych języków, technik i poleceń, aby skłonić urządzenia do wykonywania stawianych im zadań” — powiedział Mooly Eden, wiceprezes i dyrektor oddziału Perceptual Computing Group. „Celem, jaki przyświecał nam przy tworzeniu technologii Intel RealSense, było odwrócenie tej prawidłowości. Chcieliśmy, aby urządzenia uczyły się i potrafiły nas zrozumieć. Wyposażenie urządzeń w technologie dokładniej odwzorowujące ludzkie zmysły pozwoli zmienić dotychczasowy sposób nauki, porozumiewania się i zabawy, a także otworzy przed nami zupełnie nowe obszary zastosowań”.
Podczas konferencji prasowej na targach CES 2014, Eden nakreślił także szczegóły współpracy z firmami 3D Systems, Autodesk, DreamWorks, Metaio, Microsoft (Skype i Lync), Scholastic, Tencent i innymi oraz przedstawił najnowszą wersję aplikacji Nuance Dragon Assistant.
Pierwsza kamera 3D w technologii Intel RealSense jest wyposażona w najlepszy w swojej klasie czujnik głębi obrazu oraz kolorową matrycę o rozdzielczości 1080p. Urządzenie umożliwia wykrywanie nawet nieznacznych ruchów palców i mięśni twarzy w celu rozpoznawania gestów i emocji, a także pozwala odróżnić pierwszy plan od tła. Dzięki temu zapewnia większą kontrolę nad rejestrowanym obrazem, umożliwia bardziej interaktywną obsługę środowisk rzeczywistości rozszerzonej (ang. augmented reality), pozwala skanować przedmioty w trzech wymiarach itd.
Kamera 3D Intel RealSense będzie dostępna już w drugiej połowie 2014 r., jako integralny element wielu urządzeń 2 w 1 (w tym w modeli z odłączanymi ekranami), Ultrabooków, notebooków oraz komputerów All-in-one firm Acer, Asus, Dell, Fujitsu, HP, Lenovo i NEC. W trakcie prezentacji Intel przedstawił siedem różnych urządzeń z wbudowaną kamerą, wyprodukowanych przez firmy Dell, Lenovo i Asus.
Zdaniem Mooly Edena technologia Intel RealSense umożliwi bardziej bezpośrednią interakcję, a tym samym usprawni współpracę w trakcie wideokonferencji, przyspieszy uczenie się, pozwoli lepiej połączyć naukę z rozrywką poprzez wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej, umożliwi tworzenie bardziej „wciągających” gier oraz pozwoli rejestrować i udostępniać obrazy trójwymiarowe.
Aby wykazać w praktyce możliwości kamery 3D Intel RealSense w dziedzinie rozmów wideo i wideokonferencji, firmy Intel i Microsoft pracują wspólnie nad udoskonaloną obsługą połączeń wideo w programach Skype i Lync. Nowa kamera 3D umożliwi zmianę lub usunięcie tła użytkownika, dzięki czemu inne osoby będą widzieć tylko rozmówcę, nie zaś to, co znajduje się za nim. Nowa funkcja pozwoli zarówno zmienić wygląd tła (poprzez zastąpienie go na przykład prezentacją, filmem czy transmisją sportową), jak i całkowicie je usunąć.
Intel przewiduje, że obsługa za pomocą gestów, głosu i dotyku zachęci dzieci do bardziej aktywnego zaangażowania się w gry edukacyjne. Aby podkreślić możliwości nowej technologii w dziedzinie nauki przez zabawę, Eden poinformował o nawiązaniu współpracy z firmą Scholastic (globalnym wydawnictwem multimedialnym oferującym materiały edukacyjne) w celu opracowania gier interaktywnych z wykorzystaniem dwóch najbardziej znanych marek firmy: Clifford the Big Red Dog oraz I SPY. Podczas prezentacji pokazano, w jaki sposób kilkoro dzieci w wieku od 3 lat wzwyż może wspólnie bawić się w trybie gry wieloosobowej, wykorzystując przy tym ruchy ramion i dłoni oraz mowę i dotyk do interakcji z grą oraz nabywając podstawowe umiejętności z zakresu czytania i pisania.
Eden podkreślił także rolę innych przedsiębiorstw, z którymi Intel współpracuje przy rozwijaniu środowiska gier edukacyjnych. Lincoln Wallen, dyrektor ds. technicznych w firmie DreamWorks Animation, powiedział: „Cieszymy się, że technologia kamer 3D Intel RealSense trafi do urządzeń powszechnego użytku. Obsługa obrazu trójwymiarowego w tego typu urządzeniach pozwoli klientom nawiązać lepszy kontakt z naszymi bohaterami i lepiej wykorzystać oferowane przez nas materiały. Bardzo chętnie podejmiemy razem z firmą Intel dalsze wspólne prace nad innowacjami w tej dziedzinie”.
Obok Edena na scenie pojawił się również dyrektor generalny firmy 3D Systems (3DS), Avi Reichental, który przybliżył widzom dotychczasową współpracę między przedsiębiorstwami, mającą na celu udostępnienie funkcji skanowania i drukowania w trzech wymiarach w urządzeniach powszechnego użytku. Już w drugiej połowie 2014 r. firma 3DS udostępni aplikacje do skanowania, edycji i drukowania 3D z serii Sense w urządzeniach z procesorami Intel wyposażonych w nową kamerę 3D w technologii RealSense. Dzięki temu uczniowie i studenci, hobbyści i inni użytkownicy będą mogli łatwo i niedrogo tworzyć atrakcyjne obiekty trójwymiarowe. Oprócz tego 3DS planuje udostępnić technologię skanowania 3D również programistom (w ramach pakietu SDK Intel RealSense).
Eden przedstawił również nowe rozwiązanie wyostrzające „słuch” komputerów - najnowszą wersję aplikacji Dragon Assistant firmy Nuance, która jest już dostępna w urządzeniach 2 w 1, Ultrabookach, notebookach i komputerach All-in-one firm Acer, Dell, HP i Lenovo, a na początku 2014 r. pojawi się również w produktach Asus i Toshiba. Aplikacja Dragon Assistant będzie również po raz pierwszy dostępna w tabletach — początkowo w urządzeniach Lenovo oferowanych w pierwszych miesiącach 2014 r.
Nowa wersja aplikacji Dragon Assistant to gruntownie zmodernizowana wersja asystenta osobistego, współpracująca z popularnymi serwisami internetowymi i aplikacjami. Aplikacja oferuje do wyboru różne osobowości i umożliwia prowadzenie ciągłego dialogu z urządzeniami wyposażonymi w układy firmy Intel. Użytkownik może uruchamiać odtwarzanie muzyki, uzyskiwać odpowiedzi na pytania, kontaktować się ze znajomymi oraz wyszukiwać treść przy użyciu języka naturalnego. Ponadto aplikacja Dragon Assistant umożliwia sprawdzanie wpisów w kalendarzu, przeglądanie map i uzyskiwanie wskazówek dotyczących dojazdu, wyszukiwanie lotów oraz rezerwowanie stolików w restauracjach. Produkt działa w trybie offline, dzięki czemu użytkownik może sterować urządzeniem, dyktować notatki i wykonywać inne czynności niezależnie od tego, czy ma połączenie z Internetem.
Źródło: Intel, MobileGeeks
Komentarze
13