Karty graficzne Intel Xe - producent szykuje mocne uderzenie w segment profesjonalny (ale nie tylko)
Ponte Vecchio to konstrukcja, która ma zrewolucjonizować wydajność superkomputerów. Wiemy, że znajdzie ona zastosowanie w superkomputerze Aurora.
Wszyscy czekamy na premierę kart graficznych Intel Xe, które mają stawić czoła modelom Nvidiii AMD. Podczas konferencji Supercomputing 2019, producent ujawnił nowe szczegóły na temat nadchodzących konstrukcji.
Nowa rodzina kart graficznych Intel Xe
Intel Xe to naprawdę jest to cała rodzina architektur, która obejmuje wszystkie najważniejsze segmenty rynku – począwszy od mobilnych układów graficznych, przez karty graficzne do gier, a skończywszy na akceleratorach obliczeniowych.
Warto dodać, że Intel niedawno pochwalił się pomyślnymi testami konstrukcji DG1, która znajdzie zastosowanie w komputerach stacjonarnych.
Profesjonalna karta graficzna Intel Ponte Vecchio
Podczas konferencji ujawniono szczegóły na temat profesjonalnego układu graficznego Ponte Vecchio (to jego nazwa kodowa), który jest projektowany z myślą o wspomaganiu sztucznej inteligencji (AI) oraz wysokowydajnych systemach obliczeniowych (HPC).
Układ będzie produkowany w 7-nanometrowym procesie technologicznym. Do budowy jednostki producent zastosuje też swoje autorskie technologie 3D Foveros i EMIB, a także nowy standard komunikacji CLX (oparty o interfejs PCI-Express 5.0).
Superkomputer Aurora będzie napędzany kartami Intel Xe
Wiemy, że karty Intel Xe znajdą zastosowanie w nowym superkomputerze Aurora dla Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych. Konstrukcja zaoferuje moc obliczeniową rzędu 1 eksaflopsa i ma kosztować ponad 500 milionów dolarów.
W każdym węźle znajdą się dwa procesory Intel Xeon „Sapphire Rapids”, sześć układów graficznych Intel Xe „Ponte Vecchio” oraz pamięć DDR5 RAM i Optane. Całość będzie działać pod obsługą zunifikowanego i otwartego środowiska programistycznego oneAPI.
A gdzie są karty Intel Xe do gier?
Wystąpienie Raji Koduriego, szefa działu kart graficznych, pokazuje, że Intel kładzie nacisk na segment profesjonalny, bo to właśnie tam ma szansę zdobyć duże udziały (i duże zyski). Z biegiem czasu powinniśmy poznać informacje dotyczące konstrukcji z segmentu konsumenckiego, a więc tego co Was pewnie bardziej interesuje.
Źródło: Intel, ComputerBase
Warto zobaczyć również:
- Nvidia: ray tracing w PlayStation 5 i Xbox Project Scarlett to nasza zasługa
- PlayStation 5 będzie korzystać z... kartridży? Tak sugeruje patent Sony
- PlayStation 5 może być ostatnią konsolą, ale Sony zabezpiecza się na przyszłość
Komentarze
12