Karty graficzne Intel Arc to chyba jedna z najbardziej wyczekiwanych premier 2022 roku - spodziewaliśmy się, że sprzęt zostanie zaprezentowany na targach CES 2022, ale tak się nie stało. Producent zdradził jednak kilka ważnych informacji.
Dlaczego tak bardzo czekamy na karty Intela? Modele Intel Arc mają tchnąć powiew świeżości na rynku sprzętu dla graczy - konstrukcje znajdą zastosowanie w komputerach i laptopach do gier, gdzie będą konkurować z układami Nvidia GeForce i AMD Radeon.
Według zapowiedzi producenta, jako pierwsze na rynku mają zadebiutować modele z generacji Alchemist (architektura Xe HPG), które zaoferują wsparcie dla DirectX 12 Ultimate (a więc m.in. sprzętowego ray tracingu) oraz autorskiej technologii skalowania Intel Xe Super Sampling (XeSS).
Jakich modeli możemy się spodziewać? Ciekawe informacje zdradziły sterowniki Intela - natrafiono tutaj na oznaczenia czterech kart: Intel Arc A380, Intel Arc A350, Intel Arc A370M i Intel Arc A350M (dwie pierwsze to najprawdopodobniej karty dla komputerów stacjonarnych, a dwie kolejne to mobilne układy).
Intel potwierdza – karty graficzne w pierwszym kwartale 2022 roku
Jakiś czas temu producent opublikował krótki filmik, na którym chwali się kartami graficznymi Arc – w końcu mamy doczekać się nowego gracza na rynku.
Przy okazji potwierdzono, że nowe układy mają zadebiutować w pierwszym kwartale 2022 roku. W materiale pojawiła się wizualizacja komputera i laptopa, ale producent nie sprecyzował o jakie układy chodzi.
Karty graficzne Intel Arc już trafiają do producentów sprzętu
Podczas targów CES 2022 też nie ujawniono zbyt wielu informacji o sprzęcie, ale zebraliśmy dla Was wszystkie najważniejsze szczegóły z prezentacji Intela.
Intel potwierdził jedynie, że układy są dostarczane do partnerów OEM, a pierwsze komputery i laptopy z kartami Arc Alchemist mają pojawić się w pierwszym kwartale 2022 roku (w planach podobno jest 50 różnych konstrukcji – w tym m.in. laptopy Acer Swift X 14 i Swift X 16, Alienware X17 i Lenovo Yoga).
Nowe karty zaoferują wsparcie dla Deep Link (to rozwiązanie wprowadzone już przy okazji procesorów Core 11. generacji Tiger Lake) - technologia pozwoli podzielić obciążenie między kartę graficzną i zintegrowany układ graficzny, co teoretycznie powinno przyspieszyć operacje związane z kodowaniem filmów. Funkcja będzie wspierana m.in. w oprogramowaniu DaVinci Resolve.
Przy okazji potwierdzono, że deweloperzy pracują nad implementacją technologii XeSS w swoich grach - Intel współpracuje tutaj ze studiami 505 Games, Codemasters, EXOR Studios, Fishlabs, Hashbane, IOI, Illfonic i Kojima Productions, Massive Work Studio, PUBG Studios, Techland, Ubisoft i Wonder People (jednym z pierwszych tytułów obsługujących tę funkcję ma być Death Stranding Director’s Cut).
Cóż, chyba spodziewaliśmy się czegoś więcej po prezentacji Intela. Pozostaje jednak czekać na dalsze informacje producenta i oczywiście premierę sprzętu.
Źródło: Intel, Shekelhertz (foto)
Komentarze
14Tak nieśmialo zapytam czy te karty są już dostępne, bo osiagi to znamy od miesięcy....?
Nie mniej jednak nie było to popularne rozwiązanie i zrezygnowano z niego. W ogóle trudno było uzyskać efekt.
Teraz po latach rozwoju aplikacji wielowątkowych i systemów operacyjnych Intel próbuje nowego podejścia do tematu, jeśli będzie tak jak mówią i współpraca w implementacji rozwiązań będzie przebiegać sprawnie to mają szansę na dodatkową wydajność. Lecz także na argument by kupować zestaw Intel CPU + Intel GPU. Tutaj porównanie do AMD SAM będzie nie na miejscu gdyż technologicznie to inne rozwiązanie, lecz sam fakt tworzenia par sprzętu jest formą kontrargumentu.