Intel przedstawia XeSS. Jak działa tajna broń kart graficznych Intel Arc?
Karty graficzne Intel Arc zbliżają się coraz większymi krokami - konstrukcje mają stanowić konkurencję dla modeli Nvidia GeForce i AMD Radeon, a jednym z głównych atutów ma być technologia XeSS. W końcu poznaliśmy tutaj konkrety!
Technologia Intel XeSS została zapowiedziana już jakiś czas temu, ale producent najwyraźniej napotkał na problemy z jej funkcjonowaniem i implementacją w grach. Wygląda jednak na to, że temat ruszył do przodu, bo niebiescy pochwalili się działaniem technologii w praktyce.
Co to jest Intel XeSS?
Intel XeSS (Xe Super Sampling) to technologia inteligentnego skalowania obrazu w oparciu o wytrenowany model uczenia maszynowego, która pozwala odciążyć układ graficzny i tym samym poprawić płynność animacji – dostępne będą tutaj cztery poziomu ustawień różniące się jakością generowanego obrazu i w efekcie też oferowaną wydajnością: Performance, Balanced, Quality i Ultra-Quality.
Można zatem powiedzieć, że to odpowiedź na technologie Nvidia DLSS i AMD FSR. Co ważne, funkcja będzie działać na wszystkich układach graficznych obsługujących Shader Model 6.4 (a więc nie tylko na kartach Intel Arc, ale też na konkurencyjnych modelach Nvidia GeForce z generacji Maxwell i AMD Radeon z generacji Polaris).
Na tę chwilę potwierdzono 19 gier, gdzie zostanie zaimplementowana technologia Intel XeSS
Gry obsługujące technologię Intel XeSS:
- Call of Duty: Modern Warfare II
- Arcadegeddon
- Ghostwire Tokyo
- Vampire Bloodhunt
- Ghostbusters Spirits Unleashed
- Naraka Bladepoint
- Super People
- Gotham Knights
- DioField Chronicles
- Dolmen
- Chivalry II
- Redout II
- The Settlers
- Death Stranding: Director’s Cut
- The Rift Breaker
- Hitman III
- CHORVS
- Shadow of The Tomb Raider
- Anvil Vault Breakers
Oprócz tego firma UL planuje wprowadzić specjalny benchmark 3DMark XeSS Feature Test, który pozwoli przetestować wydajność karty graficznej na różnych poziomach XeSS.
Technologia Intel XeSS zademonstrowana w praktyce
Intel opublikował nowy filmik, na którym zaprezentował działanie technologii XeSS w praktyce na przykładzie komputera z kartą graficzną Intel Arc A770 (czyli topowego modelu z generacji Alchemist).
W zależności od tytułu, tryb Performance pozwala uzyskać wzrost wydajności o 37 – 111% względem natywnej rozdzielczości 1440p. Należy jednak pamiętać, że taki wzrost wydajności będzie okupiony wyraźnie niższą jakością obrazu.
W przypadku trybu Balanced wzrost wydajności nie jest tak imponujący, ale też jest spory – tym razem jest to 26 – 75% względem natywnej rozdzielczości 1440p, jednoczesnie oferując przyzwoitą jakość generowanego obrazu.
Trzeba przyznać, że technologia zapowiada się całkiem obiecująco. Czy rzeczywiście okaże się taka dobra? Pewnie przekonamy się po premierze pierwszych tytułów i testach w naszym laboratorium.
Źródło: Intel
Komentarze
9To tak jakby tajną bronią aparatu fotograficznego była karta pamięci SD.
Z AMD FSR podobnie. Nie czepiam się, tylko oddzielam fakty od rumoru.
Tylko zawsze muszą być jakieś "dopalacze"...
Jedynie co mogę pochwalić intela, to fakt, że inżynierowie zorientowali się, że Antyalising przy upscalingu nie ma najmniejszego sensu i go wyłączyli. Większość użytkowników tych technologii pewnie gra z włączonym AA.
⠀⠀ ⠑⡀⠀tylko w ludzkiej cenie w sklepie ⡔⠁⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠈⠢⢄⠀I frytki gratis...... ⣀ ⠴⠊⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢸⠀⠀⠀⢀⣀⣀⣀⣀⣀⡀⠤⠄⠒⠈⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠘⣀⠄⠊⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀
⠀⠀⠀⠀⢀⣴⠶⠿⠟⠛⠻⠛⠳⠶⣄⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⣠⣶⣿⣿⣿⣶⣖⠶⢶⣤⡀⠀⠈⢿⣆⠀⠀⠀⠀⠀
⢀⣴⣿⠋⠉⠉⠀⠀⠈⠉⠛⠿⢿⣷⡀⠀⠈⢷⡀⠀⠀⠀
⡾⠉⡏⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⢦⡀⠘⣷⡀⠀⠀
⣷⢰⠃⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⢳⡀⢸⡇⠀⠀
⢻⡜⡄⠀⢀⣀⣤⣶⣶⡄⣴⣾⣿⣛⣓⠀⠀⣧⢸⣇⠀⠀
⢈⣧⣧⠀⢩⠞⠿⠿⠻⠀⠘⠙⠃⠛⠛⠓⠀⣿⣻⠿⣷⠀
⢸⡵⣿⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠠⡀⠀⠀⠀⠀⠀⢻⣇⡟⠀
⠘⢧⣿⡀⠀⠀⠀⠀⢧⣤⣤⣶⣗⠀⠀⠀⠀⠀⠜⣽⠁⠀
⠀⠈⢿⣧⠀⠀⠀⠀⣿⣿⣿⣿⣿⣀⠀⠀⠀⢠⡟⠁⠀⠀
⠀⠀⠀⠘⣇⠀⠀⠰⠋⠉⠙⠂⠀⠉⠀⠀⠀⣼⡅⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠹⣦⡀⠀⠀⠀⠉⠉⠁⠀⠀⠀⣠⠏⢻⣤⡀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢹⡷⢦⣄⣀⣀⣀⣀⣤⣴⡾⠃⠀⠘⡿⠙⢶
⠀⠀⠀⠀⠀⢨⡷⣤⡀⠈⠉⠉⢁⡴⠋⠀⠀⠀⣸⠃⠀⠀