Technologie i Firma

Od start-upu do jednego z większych banków w Europie - Klarna

przeczytasz w 2 min.

Sukces firmy Klarna pokazuje, że zasady gry uległy zmianie. Wystarczyło dwanaście lat, by start-up zmienił się w ogromny bank z milionami klientów.

Klarna to założony 12 lat temu start-up, który właśnie z dostawcy metod płatności internetowych stał się jednym z większych europejskim banków.

O Klarnie pisaliśmy całkiem niedawno, ponieważ w lutym ten założony przez Szweda o polskich korzeniach start-up został wyceniony na przeszło 2 miliardy dolarów. Już wtedy jasne było, że nie jest to pierwsza-lepsza firma, ale najnowsze doniesienia jasno dają do zrozumienia, że sukces jest w tym przypadku zdecydowanie większy.

Klarna zaczynała jako lokalny szwedzki start-up 12 lat temu. Proponowane przez niego rozwiązania związane z płatnościami w Internecie (polegające właściwie na ich prostym opóźnieniu) spotkały się z takim zainteresowaniem, że działalność szybko została rozszerzona na Norwegię, Danię, Finlandię i Niemcy. Na tym jednak dowodzona przez Sebastiana Siemiątkowskiego firma nie zamierzała kończyć.

Dwanaście lat później Klarna staje się bowiem jednym z większych europejskich banków, mającym ponad 60 milionów klientów i współpracującym z 70 tysiącami sklepów internetowych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. O byciu bankiem zdecydowanie zaś może być mowa, ponieważ firma otrzymała od szwedzkiego organu nadzoru finansowego (Finansinspektionen) pełną licencję bankową.

Klarna logo

„To kolejny ekscytujący moment w drodze Klarny do stania się najbardziej preferowaną metodą płatności, ale również dla sektora bankowego” – mówi Siemiątkowski. Dodaje, że jest to naturalny kierunek rozwoju i szansa na rozszerzenie portfolio o nowe produkty dla klientów i sprzedawców. Cel firmy pozostaje niezmieniony: uczynić płatności tak prostymi, bezpiecznymi i bezproblemowymi jak to tylko możliwe.

„W czasach, kiedy cały tradycyjny sektor bankowy stoi w obliczu poważnego wyzwania, dostawcy płatności internetowych przeprowadzili na rynku usług finansowych najdalej idące zmiany. Klarna odegrała istotną rolę w dywersyfikacji i udoskonalaniu rynku metod płatności, a teraz, jako zorientowany na potrzeby konsumenta, opierający swój rozwój na produkcie oraz nowoczesnej technologii bank, posiadamy narzędzia, aby zmieniać bankowość detaliczną” – kontynuuje Siemiątkowski.

„Dokonamy tego poprzez dostarczenie rozwiązań gwarantujących użytkownikom wygodę, pomoc w sprawniejszej organizacji finansów osobistych oraz dalsze wspieranie biznesu w upraszczaniu zarządzania płatnościami. Możliwości są ogromne i jest to ekscytująca perspektywa” – mówi. Dodajmy w tym miejscu, że Klarna w pewnym sensie działa też w Polsce. W jej grupie kapitałowej znajduje się bowiem spółka SOFORT.

Klarna Siemiątkowski
Sebastian Siemiątkowski – dyrektor generalny firmy Klarna.

Trudno nie przyznać racji Siemiątkowskiemu, który mówi, że to dostawcy płatności internetowych są jednymi z tych, którzy mają największy wpływ na rozwój usług finansowych. Przykład Klarny jasno też pokazuje, że zmieniły się zasady gry i że z malutkiego start-upu w sporych rozmiarów bank można przerodzić się w niewiele ponad dekadę.

Źródło: Klarna, SOFORT, inf. własna

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    wiktorn86
    -1
    W Szwecji? Kraju gdzie sam tylko podatek dochodowy sięga 57% a katolików jest tylko trochę więcej niż muzułmanów? Gdzie wyjeżdżają tylko degeneraci lubujący się w socjalizmie i uchodźcach? Niemożliwe, fake news. Poza tym żaden młody, zdrowy, polski byczek nie zostawiłby ojczyzny dla paru ojro.
    • avatar
      Konto usunięte
      -8
      "Cel firmy pozostaje niezmieniony: uczynić płatności tak prostymi, bezpiecznymi i bezproblemowymi jak to tylko możliwe."

      To da się jeszcze prościej niż przez PayPal?

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login