Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny i Czysta Polska rozpoczną w przyszłym roku testy podziemnych ładowarek do samochodów elektrycznych. Ich główna zaleta ma polegać na tym, że nie będą zaburzać wyglądu otoczenia.
W kwietniu przyszłego roku Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny oraz firma Czysta Polska rozpoczną testy nowatorskich ładowarek do samochodów elektrycznych, które będą umieszczane pod ziemią. Projekt ma na celu integrację technologii z otoczeniem, nie zakłócając jego estetyki oraz oszczędzając przestrzeń, co ma przełożyć się na ułatwienie ruchu pieszym i rowerzystom.
Rzecznik prasowy Łukasiewicz - PIT, Mateusz Domagała, poinformował Polską Agencję Prasową, że testy rozpoczną się w kwietniu i potrwają kilka miesięcy. Ładowarki będą prawdopodobnie testowane na terenie Instytutu. Urządzenia będą miały formę wysuwanego z podłoża słupka. Ich działanie ma wspierać oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Będzie ono miało za zadanie optymalizację procesu ładowania i zarządzanie kosztami energii.
Według danych Łukasiewicz - PIT, w Polsce zarejestrowanych jest ponad 132 tys. samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in, a dostępnych jest prawie 8,2 tys. punktów ładowania. Nowa ładowarka ma być pierwszym tego typu urządzeniem na rynku, które będzie znajdować się pod poziomem gruntu. Na powierzchni widoczna będzie jedynie klapka, którą kierowca otworzy, aby podłączyć samochód. Zdecydowanie zmniejszy to ingerencję w otoczenie.
Zarządzanie ładowaniem przez aplikację
Ładowanie pojazdu będzie kontrolowane za pomocą aplikacji mobilnej. Punkty ładowania zostaną połączone w klaster, korzystający z różnych źródeł zasilania. Oprogramowanie w chmurze, oparte na sztucznej inteligencji, będzie zarządzać poszczególnymi punktami i klastrami, dobierając model ładowania na podstawie technologii zastosowanej w pojeździe oraz aktualnego stanu sieci energetycznej.
Tomasz Markowski, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Łukasiewicz – PIT, wyjaśnił, że kierowca będzie mógł określić preferencje dotyczące ładowania, takie jak czas czy poziom naładowania baterii. Będzie mógł też określić priorytety, jak oszczędzanie baterii, czas czy koszty. System zarekomenduje model ładowania i oszacuje jego cenę.
Przyszłość ładowarek samochodów elektrycznych?
Nowe stacje ładowania mają znaleźć zastosowanie na osiedlowych i firmowych parkingach. Projekt opiera się na polskiej myśli technologicznej i został zaprojektowany tak, aby był konkurencyjny cenowo w porównaniu do obecnych rozwiązań na rynku. Seryjna produkcja ładowarek planowana jest na drugą połowę przyszłego roku. Podziemne ładowarki to przykład innowacyjnego podejścia w rozwoju elektromobilności.
Komentarze
1