mLegitymacja szkolna i studencka. Jak pobrać lub przedłużyć mLegitymacje i zrobić sobie do niej zdjęcie?
Dlaczego warto pobrać mLegitymację szkolną i jak aktywować mLegitymację studencką? Jak łatwo zrobić dobre zdjęcie do mLegitymacji lub przedłużyć ważność dokumentu?
mLegitymacja to cyfrowy dokument, którym można posługiwać się na urządzeniach mobilnych. Wystarczy telefon z Androidem lub iPhone. Musimy wyposażyć go w bezpłatną aplikację mObywatel i wgrać do niej zabezpieczony dokument.
Do czego służy mLegitymacja?
Przy pomocy mLegitymacji można potwiedzić swoją tożsamość oraz uprawnienia do zniżek. Zaakceptuje ją kontroler biletu w komunikacji miejskiej, biblioteka, a nawet dostawca zniżkowej pizzy. Wystarczy pokazać telefon z aplikacją, do której załadowaliśmy dokument. Chociaż mLegitymacja jest dodatkiem i nie zastąpi jeszcze elektronicznej legitymacji studenckiej, ani papierowej szkolnej, to i tak warto ją posiadać. Telefon mamy przy sobie częściej, niż fizyczne dokumenty, a mLegitymacja szkolna skutecznie zabezpiecza tożsamość uczniów przed ryzykiem kradzieży.
Okazywana mLegitymacja wygląda mniej więcej tak:
Kto może mieć mLegitymację?
mLegtymacje wydają te szkoły i uczelnie wyższe, które uczestniczą w programie mLegitymacje. Wystarczy, że uczysz się w jednej z nich, a na pewno możesz używać na co dzień telefonu, zamiast pliku kart i dokumentów fizycznych.
Pierwsze, co powinieneś zrobić, to upewnić się, że mLegitymację zdobyć możesz. Twoja szkoła lub uczelnia muszą uczestniczyć w programie, bez tego nie ruszysz dalej. Zazwyczaj inforrmują one o tym na swoich stronach internetowych. W momentach, kiedy nie obowiązuje nauka zdalna, można stosowne informacje wypatrzyć także na korytarzach lub zapytać w sekretariacie.
Istotne jest także, że pełnoletni uczniowie oraz studenci mogą dokument pobrać samodzielnie, ale młodzież oraz dzieci poniżej 18. roku życia potrzebują na wniosku podpisu opiekuna prawnego. Poza wypełnieniem dokumentów dla szkoły cały proces jest jednak tak prosty, że warto spróbować samodzielnie. Podczas realizacji będzie kilka okazji, które pozwolą na zdobyć sporo dodatkowego czasu na Internet, jesli jest nam limitowany.
Jak pobrać mLegitymację studencką?
Studenci muszą odwiedzić system USOS swojej uczelni i wyszukać zakładkę „dla studenta" lub „sprawy studenckie". Zamówienie mLegiymacji wymaga zalogowania, które pozwala na wyświetlenie dokumentów, jakie już mamy lub możemy mieć. Tam wystarczy aktywować mLegitymację, postępując zgodnie z poleceniami systemu. Proces kończy się powodzeniem w momencie, kiedy mamy widoczny kod QR dokumentu. Musimy teraz uruchomić na urządzeniu mobilnym aplikację mObywatel.
Przejdż do wskazówek jak zapisać mLegitymację w pamięci telefonu.
Jak się przygotować do pobrania mLegitymacji szkolnej?
Czas na wykonanie zadania:
15 minut do kilku godzin, przy czym wszystkich czynności nie uda się wykonać jednego dnia.
Uczestnicy zadania:
- szkoła, która uczestniczy w programie mLegitymacje
- uczeń tej szkoły
- opiekun prawny ucznia*
*Jeśli uczeń ma 18 lat, postać opiekuna prawnego jest zbędna. W sytuacji, kiedy musimy wybrać pomiędzy kilkoma opiekunami, należy postawić na tego, który ma ładniejszy charakter pisma.
Potrzebne akcesoria:
- biała karta A4 nadająca się do użycia w drukarce (można zdobyć gotowy element ze szkoły)
- długopis w kolorze czarnym lub niebieskim
- smartphone lub iPhone z przyzwoitym aparatem oraz połączeniem do Internetu.
Bonus dla uczniów dysponujących limitowanym dostępem do Internetu:
Całkiem możliwe, że Internet będzie nam potrzebny przez dłuższy czas (kilka dni, ale realnie kilka godzin). Uczniowie, którzy zdecydują się na pobieranie mLegitymacji samodzielnie, mogą skorzystać przy tej okazji przechwycenia dodatkowych minut na Internet. W końcu to ważne sprawy: chodzi o szkołę i czystą kartotekę. Niedowierzającym rodzicom można pokazać artykuł na temat luki zabezpieczeń systemu mLegitymacji szkolnych.
Jak pobrać mLegitymację szkolną?
Wniosek o mLegitymację szkolną
Niezbędny jest kontakt ze szkołą w celu pobrania wniosku o mLegitymację. Bardzo często wystarczy wizyta na jej stronie internetowej. Szkołom zdarza się opublikować wzór wniosku w zakładce dotyczącej mLegitymacji.
Przykładowy wniosek o mLegitymację szkolną. Ważne!: należy wydrukować wzór ze strony własnej szkoły, ten nie zadziała wszędzie.
Pobrany dokument należy wydrukować, wypełnić oraz podpisać. Zamiast samodzielnego inwestowania w papier oraz zabawy z drukarką, można gotowy wzór wniosku otrzymać od szkoły. Wymaga to jednak wycieczki do sekretariatu lub obecności opiekuna prawnego na spotkaniu z rodzicami.
Wypełnić wniosek może uczeń lub jego opiekun. O tym, kto składa podpis, decyduje wiek ucznia. Dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia potrzebują podpisu opiekuna prawnego, a pełnoletni mogą parafować wniosek samodzielnie.
Zdjęcie do mLegitymacji szkolnej
Oprócz wniosku, szkoła musi także otrzymać zdjęcie właściciela dokumentu. Ma być to fotografia legitymacyjna w formacie .jpg lub .jpeg nie większa, niż 5 MB. Zdjęcie ma być na jasnym tle, uwzględniać całą twarz i można się na nim uśmiechać, ale nie szczerzyć. Zęby lub ich widoczny brak mogą nie zostać niezaakceptowane podczas weryfikacji.
Przesłać szkole możemy profesjonalne zdjęcia legitymacyjne, selfie lub zdjęcie wykonane przez kogoś, kto będzie w stanie zastosować się do poniższej instrukcji:
Instrukcja wykonania prawidłowego zdjęcia do mLegitymacji szkolnej. Źródło: passport-photo
Niektóre szkoły wymagają dostarczenia zdjęcia przepuszczonego przez konkretny kreator zdjęć do dokumentów. Jest to usługa online jednej z białostockich firm. Oferuje ona co prawda nic niewarte kreatory zdjęć do dokumentów, ale na potrzeby mLegitymacji udostępnia kreator z wystarczającymi możliwościemi, bezpłatny i bezpieczny. Z regulaminu tej usługi wynika także, że dane są usuwane po wykonaniu przeróbki, a od użytkownika wymagane jest tylko załadowania zdjęcia do kreatora.
Bez problemu możemy także skorzystać z programu graficznego lub innego kreatora zdjęć, któremu ufamy. Chodzi tylko o wycięcie tła, kadrowanie i zmniejszenie rozmiaru zdjęcia.
Dostarczenie dokumentów do szkoły
Tak przygotowane dokumenty trzeba przesłać do szkoły. Zazwyczaj wystarczy wsyłanie ich mailem. Wtedy robimy zdjęcie wniosku i razem ze zdjęciem dodajemy w załączniku wiadomości.
Niektóre szkoły chcą, aby wniosek przynieść do sekretariatu i tyko zdjęcie wysłać pocztą elektroniczną. Warto wtedy zmienić nazwę pliku zdjęciowego na swoje nazwisko, rocznik i klasę. Bezpieczniej byłoby użyc tylko inicjałów, a nie nazwiska, ale szkoły mogą takiego zdjęcia nie połączyć z odpowiednim wnioskiem i mLegitymacji nie wydać.
Możemy spotkać się także z sytuacją, kiedy do wysyłki należy użyć dziennika elektronicznego. Musi to zrobić rodzic ze swojego konta i szczegółwą instrukcje dostarczy mu szkoła. Najczęściej taka wysyłka wymaga umieszczenia dokumentów w chmurze i zalinkowania w treści wiadomości, ale wymagania szczegółowe mogą być różne.
Jak otrzymamy kod QR i numeryczny mLegitymacji szkolnej?
Czekamy na dostarczenie kodu QR i kodu cyfrowego. Większość szkół odsyła kod pocztą elektroniczną na adres, z którego zostało nadane zdjęcie lub cały komplet dokumentów. Zdarzają się też chlubne wyjątki, które te dane dostarczają tylko do rąk własnych. Bardziej rozsądna szkoły wpadają także na pomysł, aby korzystać z Google Teams lub wysyłają dane za pomocą bezpiecznej chmury i możliwości dziennika elektronicznego. Opcji jest dużo i każda szkoła może postępować odrobinę inaczej. Oczekiwanie może potrwać kilka dni.
Jak zapisać mLegitymację w telefonie?
Mając już kod QR oraz kod numeryczny, musimy pobrać mLegitymację na urządzenie mobilne i mamy na to 30 dni od momentu jego wydania. Na tym etapie należy też podjąć ostateczną decyzję jak chcemy używać mLegitymacji. Jest ona przypisywana do urządzenia i nie można jej pobrać na kilka telefonów lub tabletów.
Studenci, którzy mają kilka telefonów, powinni wybrać ten, którego używają najczęściej i zostanie z nimi na dłużej. Wyczyszczenie telefonu przed sprzedażą nie wystarczy, żeby pobrać mLegitymację ponownie na nowym urządzeniu. Potrzebny będzie nowy kod QR i wcześniejsze zastrzeżenie poprzedniej mLegitymacji.
Jeśli opiekun nie chce, aby dziecko z mLegitymacji korzystało swobodnie, może pobrać ją na swój telefon. Jeśli uczeń ma mieć mLegitymację u siebie, trzeba zainstalować aplikację mObywatel na jego telefonie, ustalić hasło i dodać dokument w następujących krokach:
- dodaj dokument
- z listy dokumentów wybierz odpowiednią mLegitymację (studencką lub szkolną)
- przeczytaj (lub chociaż przejrzyj) regulamin oraz informację RODO
- zakceptuj użycie aparatu
- zeskanuj telefonem kod QR i zatwierdź (jeśli pojawia się problem: wpisz kod numeryczny poniżej widoku z aparatu)
Skanowanie kodu QR mLegitymacji w aplikacji mObywatel
- podaj kod numeryczny i zatwierdź (jeśli już go podawałeś na poprzednim etapie, wpisz ten sam kod jeszcze raz)
Dodawanie kodu numerycznego i aktywacja mLegitymacji w aplikacji mObywatel
- zaznacz: aktywuj
mLegitymacja wyświetli się na ekranie i będzie się prezentować w podobny sposób:
Wzór mLegitymacji szkolnej w aplikacji mObywatel. mLegitymacja studencja prezentuje się podobnie.
Jak przedłużyć mLegitymację?
mLegitymacje wydawane są na określony czas i żeby korzystać z nich przez cały okres nauki, trzeba je przedłużać. Można poczekać do momentu, aż dokument straci ważność, ale kody przedłużające pobieramy tak samo, jak aktywacyjne. Tylko studenci otrzymują je od ręki. Uczniowie powinni się o nie postarać najpóźniej kilka dni przed terminem ważności, wskazanym w aplikacji. Mając kody przedłużające należy:
- uruchomić aplikację mObywatel i dokument mLegitymacja
- zaznaczyć więcej (w menu na dolnym pasku dokumentu)
Menu funkcji Więcej w mLegitymacji szkolnej. mLegitymacja studencja ma takie same opcje.
- wybrać: przedłuż ważność
- zeskanować kod QR
- wpisać kod numeryczny
- aktywować.
mLegitymacja zostanie przedłużona na następny sermestr lub rok.
Komentarze
2