Procesor Tegra K1 i technologia VCM wkrótce w samochodach marki Audi.
Podczas targów CES 2014 firmy Nvidia i Audi zaprezentowały szereg nowych technologii, które lada dzień pojawić mają się w samochodach. Bez wątpienia najciekawszymi elementami pokazu były procesor Tegra K1 oraz nowy system multimedialny oparty na modułach Nvidia Tegra VCM.
Nvidia Tegra K1 to układ mobilny, który idealnie nadać ma się także do samochodów. Zapewniać ma on bardzo dużą wydajność obliczeniową przy jednoczesnej oszczędności energetycznej. Jest złożony z czterordzeniowego procesora CPU oraz 192-rdzeniowego procesora graficznego opartego na architekturze Nvidia Kepler i obsługuje platformę obliczeń równoległych CUDA.
K1 cechuje się między innymi obsługą zaawansowanych, wykorzystujących kamery wideo systemów wspomagania kierowców (ADAS). Ich zadaniem jest wykrywanie pieszych na drodze, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i czuwanie, aby kierowca nie zasnął za kierownicą.
Procesor Nvidia Tegra K1 ma być na tyle wydajny, aby umożliwić generowanie szczegółowych trójwymiarowych elementów graficznych i tym samym pozwalać producentom na dostosowanie wyglądu paneli do konkretnych samochodów. Co więcej, układy są w pełni programowalne, dzięki czemu oprogramowanie może być uaktualniane bezprzewodowo.
Nowe technologie firmy Nvidia mają więc wpłynąć przede wszystkim na wygląd wnętrza samochodów. Pierwszym producentem, który zdecydował się na zastosowanie systemów elektronicznych opartych na Tegra VCM jest Audi. Przygotował on trzy rozwiązania – system informacyjno-rozrywkowy, tablet samochodowy zintegrowany z systemem pokładowym oraz pełny, cyfrowy kokpit.
System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji Audi Connect umożliwi kierowcom korzystanie z nawigacji opartej na Google Earth i Google Street View i informowanie o ruchu drogowym i miejscach parkingowym w czasie rzeczywistym – wystarczy wydać komendę głosową lub skorzystać z panelu dotykowego. Całość ma być nawet dwukrotnie szybsza niż miało to miejsce dotychczas.
Smart Display to z kolei tablet przeznaczony do użytku na tylnym siedzeniu pasażera. Jest on zintegrowany z systemami audio/wideo w kabinie pojazdu i został dostosowany do pracy nawet w skrajnych warunkach temperaturowych – od -40 do 80 stopni Celsjusza, jest odporny na wstrząsy oraz wibracje. 10,2-calowy ekran i system Android to jedne z jego cech głównych.
Firma Audi zaprezentowała także w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Na 12,3-calowy ekranie wyświetlane są zegary, trójwymiarowe mapy i inne elementy, które kierowca może dostosować do własnych preferencji. System zadebiutuje w przyszłorocznym modelu TT, a jego wygląd możecie zobaczyć poniżej:
„Audi jest prawdziwym liderem w rozwoju zaawansowanych samochodowych technologii elektronicznych”, powiedział Taner Ozcelik, wiceprezes i dyrektor generalny działu produktów motoryzacyjnych w firmie NVIDIA. „Przełomowe rozwiązania, takie jak pierwszy na rynku system nawigacji oparty na Google Earth oraz pierwszy wyspecjalizowany tablet samochodowy są wynikiem strategii Audi, która dąży do szybkiego wdrażania do pojazdów nowoczesnych urządzeń elektronicznych”.
Źródło: Nvidia, Audi
Komentarze
50Z jednej strony ciekawy koncept.
Niestety z drugiej = więcej elektroniki = więcej elementów które mogą się psuć niestety...
- zimne luty Pan masz, jedź Pan do serwisu PC"
Na świecie jest lepiej, ale poza większymi krajami też jest słabo.
Z filmu jakiegoś, albo z jakiegoś anime... Że wojna na świecie trwała chyba... Albo jakiś inny kryzys... I ci co ocaleli mogli podróżować tylko jakimś starszym autem, które nie było wypchane elektroniką...
Nie wiem czemu o tym pomyślałem :S
Jeśli Audi, to tylko stare Quattro cupe z normalnymi (mechanicznymi) zegarami ;)
Android w samochodzie? Jasne, ale siedzący obok - w kieszeni pasażera :D Innej możliwości, nie przewiduje:)