Nowy procesor mobilny trafi do topowych tsmartfonów i tabletów.
Nvidia zapowiedziała na konferencji prasowej nowy procesor mobilny z rodziny Tegra, który został zaprojektowany z myślą o najwydajniejszych smartfonach i tabletach z systemem operacyjnym Android.
Mowa tutaj o procesorze Tegra K1 (wcześniej znanym pod kryptonimem Project Logan), a więc następcy obecnej Tegry 4(i). Układ będzie dostępny w dwóch wersjach – 32-bitowej bazującej na czterech rdzeniach ARM Cortex-A15 o zegarze do 2,3 GHz oraz 64-bitowej z dwoma rdzeniami Denver (bazującymi architekturze ARM v8) o taktowaniu do 2,5 GHz. Co ważne, obydwie wersje są kompatybilne pod względem styków, a więc można się spodziewać podobnych urządzeń z dwoma różnymi procesorami.
W obydwóch przypadkach producent zintegrował układ graficzny bazujący na architekturze Kepler ze 192 rdzeniami CUDA - dla porównania, obecny procesor Tegra 4(i) ma zaledwie 72 rdzenie CUDA. Nie da się zatem ukryć, że nowa Tegra została zaprojektowana z myślą o mobilnej rozrywce i nie powinny jej być straszne nawet najbardziej wymagające tytuły – już teraz producent współpracuje ze studiem Epic Games nad optymalizacją silnika Unreal Engine 4.
Jen Hsun Huang pochwalił się, że nowa konstrukcja jest znacznie wydajniejsza i energooszczędniejsza względem konsol poprzedniej generacji. Sam procesor jest przeszło o 50% wydajniejszy niż w Xbox 360 i o 90% niż w PlayStation 3, natomiast układ graficzny o 55% wydajniejszy niż w Xbox 360 i 3-krotnie wydajniejszy niż w PlayStation 3 – wszystko przy 20-krotnie niższym poborze energii elektrycznej.
Oczywiście nie obyło się bez prezentacji możliwości Tegry K1 w praktyce – w tym przypadku jeszcze na inżynieryjnej platformie testowej. Podczas konferencji można było podziwiać różnego rodzaju dema technologiczne (w tym wykorzystujące silnik Unreal Engine 4) oraz pograć w gry Serious Sam 3 i Trine 2.
Kiedy powinniśmy się spodziewać premiery pierwszych konstrukcji z Tegrą K1? Najprawdopodobniej w drugim kwartale tego roku – firma Lenovo ujawniła, że premierę swoich urządzeń planuje na lipiec.
To jednak nie koniec ciekawostek, bowiem producent przygotował również akcję promocyjną o kryptonimie Project 192 – obnoszącą się do liczby rdzeni CUDA w nadchodzącym procesorze. W tym celu na jednym z pól w USA umieścił „tajemniczy” znak dla maniaków teorii spiskowych spod znaku UFO – w rzeczywistości był to schemat układu Tegra K1 :)
Poniżej możecie zobaczyć filmik przedstawiający kulisy powstawania znaku.
Źródło: Nvidia, ComputerBase
Komentarze
64Troszeczkę przesadziliście :)
jesli ktos chce grac w kolejce do lekarza albo na przystanku, to sa od tego 3DS-y i Vity, a nawet starsze i duzo tansze PSP moze dac duzo wiecej frajdy niz najnowsze telefony, osobiscie wole God of War na PSP niz 90% produkcji na androida
Niestety dla PS3 od czasu jego GPU gry poszły mocno w efekty postprocess dlatego porównanie Nvidii z samymi jednostkami pixel shaderów (bo konkurencyjne zunifikowane wszystkie mają już możliwości co najmniej pixel shaderów).
http://www.benchmark.pl/uploads/article/37720/GALLERYINCONTENT/3e88ed5d93b7367c62c5455d91a764ad543ab87c.jpg
Ofc PS4 i Xbox One to zupełnie inna bajka i przykładowo GPU z Xbox One to 1.2 TFLOPS, a z PS4 1.85 TFLOPS... Tegra K1 jest urządzeniem mobilnym i swoimi 0.37 TFLOPS (tylko 192 rdzenie po 950 MHZ) może jedynie konkurować z low-endowymi PC czy laptopami, a nie z najwyższą półką PC czy nowymi konsolami (mogą być te same gry wydawane, ale efekty poobcinać trzeba jak na PC do low-endów).
Konsole kiedyś jeszcze wyznaczały nowe standardy w grafice, a teraz będą je skutecznie hamować!
Już się nie mogę doczekać jak taki Batllefield 6 zostanie odpalony na smartphone z Nvidia Tegra K4 w rozdzielczości 4K i 60 FPS, a na PS4 i XboxieOne będzie działać w 900 i 720p w 25 FPS!
PS4 ma Radeona - 2 TFlops czyli wzrost około 5x
Czyli Tegra K1 ma jakieś 3x wolniejsze GPU od PS4.
No i na razie jest w planach...
Liczyłem, ze nV pokaże coś podobnego do Mantle, co pozwoli na uzyskanie dużej wydajności i traktowanie ARM-a jako główne CPU. Intel by był bezużyteczny, a nV+Steambox mógłby walczyc z Sony i Microsoftem.
Polecam na zwałę:
http://innemedium.pl/wiadomosc/niezwykly-piktogram-polu-w-kalifornii
Dlaczego wspomniałem o powiększeniu rdzenia APU? Otóż mam na tyle wiedzę, że nie jest możliwe zmieszczenie na tak małej powierzchni superwydajnych układów, a nawet pojawia się problem ciepła, ale kto mówi, że podany wyżej AMD R9 290 ma posiadać wydajność 1:1, wiadomo, że mniejsza liczba rdzeni, częstotliwości itp. pozwoliłyby na takie posunięcie. Zresztą w komputerze stacjonarnym nie zależy mi ile zajmuje procesor, a bardziej patrzę na wydajność :] Więc mógłbym poświęcić ilość dostępnego miejsca dla APU.
Wiem, że może to być nie realne. Od razu przyznaję się że mam małe pojęcie, a właściwie podstawowe o architekturach i możliwościach jakie oferują układy, więc jestem świadom tego, że to jest tylko teoretyczne gdybanie :] Tylko nie piszcie, że gdyby było to możliwe to dawno AMD by wprowadziło taką możliwość do architektury. Otóż problemem lub znaczących argumentem przemawiającym za tym, że "nie jest to możliwe" byłoby stwierdzenie, że tak, można, ale nie opłaciłoby się to im, przez co możliwości techniczne byłyby spowalniane nie przez możliwości, technologię, a przez ekonomię ;) Również jestem świadom, że AMD APU jest wydajne, ale jest spowalniane przez pamięć. Co z tego, że wydajność układu graficznego dorównuje temu znanemu z kart rozszerzeń, skoro nie może rozwinąć skrzydeł z powodu pamięci.