Nvidia prezentuje technologię DLSS 3. Szykujcie się na kosmiczny wzrost wydajności w grach
Technologia Nvidia DLSS 3 to już kolejna generacja techniki skalowania obrazu. Tym razem rozpoczyna ono nową erę renderowania neuronowego, co przełoży się na potężny wzrost wydajności – producent wspomina nawet o 4-krotnym przyspieszeniu.
Prezentacja kart graficznych GeForce RTX 4000 to nie jedyne nowości, które przedstawiła Nvidia podczas konferencji GeForce Beyond. Producent zademonstrował także nową wersję technologii Deep Learning Super Sampling (DLSS).
DLSS 3 wprowadza nową erę w grach
Deep Learning Super Sampling to technologia skalowania obrazu, która pozwala poprawić płynność animacji. DLSS 3 wymaga wykorzystania rdzeni Tensor czwartej generacji oraz akceleratora Optical Flow. W praktyce oznacza to, że do jej działania wymagane są karty graficzne GeForce RTX 4000 (Ada Lovelace).
W nowej wersji wprowadzono sporo istotnych zmian.
Chodzi o technikę Optical Multi Frame Generation, która generuje całe klatki obrazu - akcelerator Optical Flow analizuje dwa sekwencyjne obrazy z gry i oblicza dane wektora ruchu dla obiektów i elementów, które pojawiają się w klatce, ale nie są modelowane przez tradycyjne wektory ruchu silnika gry. Nowy sposób renderowania klatek pozwala zredukować wszelkie anomalie obrazu (wszelkie elementy takie jak cząsteczki, odbicia światła, cienie czy globalne oświetlenie renderuje sztuczna inteligencja).
Dwie klatki z gry w superrozdzielczości, wraz z wektorami ruchu silnika i przepływu optycznego, są następnie wprowadzane do konwencjonalnej sieci neuronowej, która analizuje dane i automatycznie generuje dodatkową ramkę dla każdej klatki renderowanej przez grę.
W praktyce możemy liczyć na dużo lepszą płynność animacji. Połączenie ramek wygenerowanych przez DLSS z ramkami superrozdzielczości DLSS umożliwia technice DLSS 3 rekonstrukcję siedmiu z ośmiu wyświetlanych pikseli za pomocą sztucznej inteligencji, nawet 4-krotnie poprawiając płynność animacji w porównaniu ze scenariuszem bez DLSS.
Warto dodać, że funkcja DLSS Frame Generation wykonywana jest jako post-proces na układzie graficznym, więc może ona zwiększyć płynność animacji nawet wtedy, gdy gra mocno obciąża procesor komputera. Producent chwali się, że w przypadku gier ograniczanych przez procesor (np. w scenariuszach, gdzie dużą rolę odgrywa fizyka lub oferujących duże światy), DLSS 3 pozwala nawet 2-krotnie przyspieszyć płynność animacji.
DLSS 3 przyszłością gier komputerowych
Producent potwierdził, że zainteresowanie nową wersją DLSS jest ogromne – już wkrótce funkcja pojawi się w kilkudziesięciu grach i aplikacjach (w tym m.in. w nadchodzącej aktualizacji do Cyberpunk 2077). Poniżej lista:
Które gry obsługują DLSS 3?
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Bright Memory: Infinite
- Chernobylite
- Conqueror's Blade
- Cyberpunk 2077
- Dakar Rally
- Deliver Us Mars
- Destroy All Humans! 2 - Reprobed
- Dying Light 2 Stay Human
- F1 22
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- Frostbite Engine
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Loopmancer
- Marauders
- Microsoft Flight Simulator
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka Bladepoint
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl
- Scathe
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- The Witcher 3: Wild Hunt
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Warhammer 40,000: Darktide
Warto dodać, że technika ta trafia do najpopularniejszych na świecie silników gier, takich jak Unity i Unreal Engine. Lista powinna się poszerzać - DLSS 3 bazuje na technice DLSS 2, więc twórcy gier będą mogli ją zaimplementować w dotychczasowych tytułach, które wspierają DLSS 2 lub Nvidia Streamline.
Nowa wersja DLSS zapowiada się co najmniej intrygująco - możemy oczekiwać sporego przyrostu wydajności, ale do jej obsługi wymagane będą nowe karty graficzne GeForce RTX 4000 (póki co zapowiedziano bardzo drogie modele GeForce RTX 4090 i RTX 4080, których zakup wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy złotych).
Nie możemy się doczekać, by ją sprawdzić w praktyce. Jeśli będzie tak jak twierdzi Nvidia, technika może zrewolucjonizować działanie gier - będziemy mogli uzyskać odpowiednią płynność animacji przy dużo mniejszym zapotrzebowaniu na moc obliczeniową.
Źródło: Nvidia
Komentarze
28Trzeba być bardzo naiwnym, by uwierzyć, że jakikolwiek algorytm uczącej się sieci neuronowej będzie dokładać klatki w strumieniu w czasie rzeczywistym. Żaden, ale to żaden algorytm sieci neuronowej nie jest obecnie w stanie przetworzyć kilkunastu milionów pikseli w kilka milisekund, na to potrzeba sprzętu kilka rzędów wielkości szybszego. Stały algorytm przygotowany już wcześniej przez sieć neuronową owszem, ale to kompletnie co innego, niż algorytm AI.
1. potrzeba nowej karty graficznej (cos jak win10 vs win7, czyli sztuczne ograniczenie ktore dalo sie obejsc).
2. najlepiej to dziala w grach skrajnie obciazajacych cpu i gdy cpu jest zapewne slabe (nvidia nie podala konfigow wiec zakladam chamsko dobrany cpu zeby cyferki robily wrazenie). Jaki procent graczy to fanatycy mfs ze slabymi cpu?
3. nvidia nie podala wynikow w "normalnych" grach przy uzyciu "normalnych" cpu, czyli z min 8 rdzeniami (5800, 12700).
4. nvidia nie podala o ile wzrosla wydajnosc dlss 3 w stosunku do dlss 2. To tak jakby producent samochodow porownywal kolejna gen turbo diesla (210 km) nie do poprzedniej (200 km ) ale do modelu bez turbo (100 km). Przyznacie, ze jest to dosc malo rzetelne porownanie, prawda?
5. nvidia nie podala opoznienia generowanej klatki.
Czy tak ciezko jest piszacym recenzje trzymac poziom i byc nieco bardziej krytyczny to ekstremalnie naciaganych materialow reklamowych? Bo recencja to nie jest.
xx80 za 5000-8000PLN, kto by pomyślał, że do tego dojdzie ;]]]
I to oficjalnie, SCD.
Ponieważ na liście gier obsługujących tę "super" technologię nie ma np. DCS'a i Xplane'a to mogą ją sobie... reklamować.
Taki trochę lepsze "motion smoothing", zaczekamy na testy z porównaniem w zwolnionym tempie, czy robi artefakty.
Niestety nie pójdziemy do nieba, czyśćca czy nawet piekła to nie istnieje a może istnieje ale tylko w ludzkim mózgu.
Nie ma Boga, Szatana, Lucyfera, syna Bożego, aniołów, demonów itd.
Po śmierci nie otworzymy oczow w tzw zaświatach ponieważ ich nie ma.
Po prostu jak umrzemy to przestaniemy istnieć i nigdy nie narodzimy się na nowo!
Nie ma zmartwychwstania, reinkarnacji i czego tam jeszcze. Te wszystkie marzenia o innym lepszym swiecie powstały w naszych mózgach które maja tendencje do fantazjowania.
Zamkniesz oczy na zawsze i się rozpadniesz. Nigdy nie powrócisz za sekundę, minutę, dzień, tydzień, miesiąc, rok, 100 lat, 1000 lat, milion lat, miliard lat, bilion lat, trylion lat itd.
Wyobraź to sobie ze nigdy już cie będzie.
A teraz idź, żyj i ciesz się światem póki możesz. Nasze życia są tak krótkie a wszystko co robimy i tak nie ma żadnego znaczenia w skali istnienia wszechswiata czy wszechświatów.
Bardzo mi przykro ale taka jest prawda. Tez bym chciał aby było inaczej ale niestety nie jest.