GeForce GTX 1060 to kolejna karta graficzna z generacji Nvidia Pascal - tym razem jednak ma się ona uplasować w średnim segmencie.
W ubiegłym tygodniu Nvidia oficjalnie zapowiedziała kartę graficzną GeForce GTX 1060, ale postanowiła nie zdradzać wszystkich informacji na jej temat – przykładem tutaj może być dokładna specyfikacja, która do momentu premiery miała być owiana mgłą tajemnicy. Tak się jednak składa, że w sieci pojawiły się nowe informacje na ten temat i pełna specyfikacja karty już nie jest dla nas tajemnicą.
GeForce GTX 1060 bazuje na procesorze graficznym Pascal GP106, który dysponuje 10 blokami SM – łącznie dają one 1280 procesorów strumieniowych, 80 jednostek teksturujących i 48 jednostek rasteryzujących (tak jak podejrzewaliśmy na początku). Oprócz tego na pokładzie znalazło się 6 GB pamięci GDDR5 o 192-bitowym interfejsie, aczkolwiek pojawiają się też informacje o wersjach wyposażonych tylko w 3 GB pamięci wideo (przykładem tutaj może być model firmy Zotac).
Schemat procesora graficznego Nvidia Pascal GP106
Standardowe taktowania akceleratora to: 1506 MHz w trybie standardowym i 1709 MHz w trybie Boost 3.0 dla procesora graficznego oraz 2000 MHz (efektywnie 8000 MHz) dla pamięci wideo. Wartości te przekładają się nawet na 4,4 TFLOPS mocy obliczeniowej i przepustowość pamięci na poziomie 192 GB/s. Wiadomo jednak, że część autorskich kart zostanie fabrycznie przyspieszona, co przełoży się na jeszcze lepsze osiągi.
Płytka drukowana referencyjnej wersji karty GeForce GTX 1060 (zasilanie wyprowadzono na przedłużaczu)
Referencyjna wersja karty dysponuje pięcioma wyjściami wideo: DVI-D, HDMI 2.0b i 3x DisplayPort 1.4, a dodatkowe zasilanie doprowadza 6-pinowe gniazdo (pobór mocy oszacowano na 120 W). W przypadku niereferencyjnych konstrukcji także tutaj mogą pojawić się zmiany.
Model | GeForce GTX 980 | GeForce GTX 1060 | GeForce GTX 1070 | GeForce GTX 1080 |
Generacja | Maxwell - 28 nm | Pascal - 16 nm | Pascal - 16 nm | Pascal - 16 nm |
Układ graficzny | Maxwell GM204 | Pascal GP106 | Pascal GP104 | Pascal GP104 |
Procesory strumieniowe | 2048 | 1280 | 1920 | 2560 |
Jednostki teksturujące | 128 | 80 | 120 | 160 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 48 | 64 | 64 |
Taktowanie rdzenia | 1127/1216 MHz | 1506/1709 MHz | 1506/1683 MHz | 1607/1733 MHz |
Moc obliczeniowa | 4,6 TFLOPS | 4,4 TFLOPS | 5,8 TFLOPS | 8,2 TFLOPS |
Pamięć wideo | 4 GB GDDR5 256-bit | 6 GB GDDR5 192-bit | 8 GB GDDR5 256-bit | 8 GB GDDR5X 256-bit |
Taktowanie pamięci | 7000 MHz | 8000 MHz | 8000 MHz | 10 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 224 GB/s | 192 GB/s | 256 GB/s | 320 GB/s |
TDP (zasilanie) | 165 W (2x 6-pin) | 120 W (6-pin) | 150 W (8-pin) | 180 W (8-pin) |
Cena premierowa | $549 | $249 ($299 FE) | $379 ($429 FE) | $599 ($699 FE) |
Pozostało jedynie przypomnieć, że oficjalna premiera karty GeForce GTX 1060 została zaplanowana na 19 lipca i wtedy też dowiemy się na co stać nową konstrukcję Nvidii. W tradycyjnej sprzedaży mają pojawić się wyłącznie wersje niereferencyjne w cenach zaczynających się od 1279 złotych (wersja specjalna Founders Edition będzie dostępna na stronie Nvidii w cenie 299 dolarów).
Źródło: VideoCardz, Nvidia, inf. własna
Komentarze
71Tak was sobie wyobrażam:
https://cdn.meme.am/instances/500x/66254571.jpg
Co do samej 1060, w tej cenie to będzie furora na świecie w średnim segmencie a w Polsce ja zawsze marża sklepów +200% do ceny...
cena - remis
vRAM - 480
SLI/CS - 480
wydajność dx11 - remis
wydajność dx12, async, Vulkan - 480
prąd - 1060
NV ciągle wierzy w bajki że dx12 nie istnieje i że do 2018 da jakoś radę dociągnąć na tym co ma, czyli Maxwell z 2014 w 16nm. Zaklinanie rzeczywistości, no ale co innego im pozostaje?
TR po patch'u sprzed 3 dni najlepiej pokazuje różnicę dx12. Software < Hardware czyli Preemption < ACE, jak równierz ulepszenie SLI/CS.
Najnowsze wyniki porównujące przed i po patrchu:
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/rise_of_the_tomb_raider_directx_12_performance_update/2
SLI - to NV będzie nam mówić co jest dla nas lepsze - typowe.
Prawda jest taka że 1060 SLI wyszłoby szybciej i taniej niż 1080 a NV do takich rzeczy nie dopuszcza, więc SLI brak. A całe inne tłumaczenie to papka PR. I albo ktoś ma swój mózg i widzi o co chodzi, albo łyka co mu powiedzą bez własnej analizy. Do tego M$ chce ułatwić producentom implementację mGPU pod dx12, więc brak SLI boli jeszcze bardziej.
Gdy zobaczę jak 1060 pobija o 20% 480 w dx11 i o 10% w dx12, jest chłodniejsza, cichsza, żre mniej prądu i jest w podobnej cenie, wtedy pójdę do sklepu i ją kupię. (sprzedane bebechy z 960, w sierpniu wyruszam na zakupy). Ale jakoś średnio w to wierzę.
Wersja 3GB - no tu już bez komentarza, bo to nawet do 1080p się nie nada, chyba żeby zmniejszać jakość textur.
"we should not expect Nvidia's Maxwell GPUs to gain much performance"
No i bądź tu klientem NV. Ledwo co kupiłeś Maxwell'a typu 970/980/980ti a już jesteś w plecy bo się na async (preemp'a) nie mogą doczekać.
To samo czeka Pascala w 2018 czyli już za ok 18 miesięcy.
No nic... czekamy na testy.
Nie skreslabym jeszcze rx480... Pod dx12 bedzie prawdopodobnie przynajmniej tak wydajna jak 1060 (juz widzielismy ze przegania 980), a jak ceny obu kart sie ustabilizuja na normalnym poziomie, to prawdopodobnie bedzie tez wyraznie tansza.
Poczekać do 19 lipca i kupić GTX1060...
Jestem prostym człowiekiem, dostaje więcej za mniej to biorę.
lol przerażona nvidia zrobiła pasztet i okroiła kartę.
Coraz lepiej widzę się dzieje haha :D