13 Mpix matryca Omnivision OV13880 i 5 Mpix OV5880 wyróżniają się 1,4 um rozmiarem piksela. To odmienny kierunek rozwoju od obranego przez Samsunga
Omnivision to jeden z największych producentów matryc światłoczułych dla urządzeń mobilnych. Najnowsze konstrukcje, 13 Mpix sensor OV13880 oraz 5 Mpix OV5880, które mają niedługo oficjalnie zadebiutować, wyróżniają rozmiarem piksela 1,4 um. Większym w porównaniu z tym co znajdziemy w większości najnowszych smartfonów. Powiększenie piksela w porównaniu do poprzednich konstrukcji to odmienna strategia niż ta, którą jak wiemy, przyjął Samsung.
Rozmiar piksela to jedna z istotniejszych cech matryc światłoczułych, które świadczą o ich wydajności podczas pracy w słabym oświetleniu. Im większy piksel, i głębsza studnia potencjału, tym więcej ładunku jest on w stanie zakumulować, a to oznacza korzystniejszy stosunek sygnału do szumu.
Przy dzisiejszym zaawansowaniu technologii przetwarzania obrazu i nadmiarowej liczbie pikseli na matrycach, rozmiar piksela to jednak już nie tak krytyczny parametr jak kiedyś. Poza tym teoria teorią, a to co serwują nam producenci pokazuje, że sam rozmiar o wszystkim nie decyduje. Jednak większy piksel, na pewno daje szersze pole manewru.
Sensory Omnivision dysponują pikselami o rozmiarze 1,4 um. 13-megapikselowy układ ma rozmiar 1/2,4” (poprzednik miał 1/2,6”), a mniejszy 5-megapikselowy układ rozmiar 1/4”.
Obie matryce wykonano w warstwowej technologii PureCel-S, która wykazuje wiele podobieństw do technologii ISOCELL Samsunga. Obie dysponują pikselami detekcji fazy dla autofocusa, a także funkcją detekcji kontrastu. W przypadku sensora 13 Mpix działa ona z częstotliwością 240 Hz, a dla 5 Mpix sensora z częstotliwością 120 Hz.
Omnivision zastosował również technologię ClearPixel 2.0, która oznacza zastosowanie układu filtrów RWBW (Czerwony-Biały-Niebieski-Biały). Nad podobnym rozwiązaniem pracuje Samsung.
Cechą, która wyróżnia 13 Mpix sensor jest tryb 4K z prędkością rejestracji 60 kl/s. To coś na co czekają wszyscy zwolennicy filmowania w trybie 4K. Ten sam układ w przypadku rozdzielczości FullHD pozwala na filmowanie w tempie 240 kl/s - takim samym trybem mogą pochwalić się smartfony Apple.
Mniejszy z nowych układów oferuje tryb UHD (w praktyce prawie tyle samo co 4K) z tempem rejestracji 60 kl/s i FullHD przy 120 kl/s.
Pierwsze urządzenia z nowymi sensorami pojawią się w masowej produkcji już w przyszłym roku, ale jest szansa, że już niedługo (może na targach IFA) ujrzymy ich zapowiedzi.
Źródło: Unifore
Komentarze
1W układzie z opisu czyli RWBW nie jest wstanie odróżnić barwy zółtozielonej. Jeśli spotka się elementy niebiesko-czerwono-szare, to oprogramowanie nie jest wstanie tego rozróżnić. Szare czy zielone, nieistotne. Na zdjęciu/rejestrowanym obrazie oprogramowanie wypluje zielono-szary.
Jeśli chodzi o inne układy zawierające piksele RGB i dodatkowo białe piksele, to nie chodzi o nic innego jak o lepszy sygnał (z lepszą rozdzielczością bitową) luminancji. Kolor jest poświęcany. Działa to jak sprzętowy, bardzo ostry subsampling chrominancji. Jeśli są tacy marudzą na 4:2:0, a tu będzie taki odpowiednik 8:2:0. Co kto lubi.