Operator bezpodstawnie przedłużał umowy na czas określony. Oprócz kary finansowej musi też zwrócić pieniądze klientom.
30 milionów złotych kary będzie musiała zapłacić firma Orange Polska. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że automatyczne przedłużanie umów w przypadku tego operatora jest bezprawne.
Automatyczne przedłużanie umowy? Przecież wszyscy tak robią
Może nie wszyscy, ale faktycznie wielu usługodawców stosuje taką praktykę, że po zakończeniu umowy na czas określony, automatycznie przedłuża ją swoim klientom. Rzecz jednak w tym, że przemienia ją w umowę na czas nieokreślony, co oznacza, że klient może w dowolnym momencie ją wypowiedzieć bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Tymczasem firma Orange Polska, jeśli klient nie wyraził chęci zerwania umowy lub zmiany abonamentu, przedłużała umowę o kolejny czas określony – 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz od 12 do 24 miesięcy w przypadku innych usług stacjonarnych. Chęć wypowiedzenia umowy w takim przypadku wiązała się z naliczeniem sporej kary.
Firma Orange Polska ukarana przez UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, według której takie praktyki firmy Orange Polska są bezprawne. – „Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu”, czytamy w uzasadnieniu opublikowanym przez prezesa Marka Niechciała.
Decyzja nie jest prawomocna i operator może się jeszcze odwołać. Od czego konkretnie? Orange otrzymał od UOKiK karę finansową w wysokości niespełna 30 milionów złotych. Wpływ na tę kwotę miały długotrwały charakter i duża liczba potencjalnych poszkodowanych. Postanowiono też o dodatkowej karze…
Rekompensata publiczna dla klientów Orange Polska
UOKiK zadecydował, że osoby, które zostały dotknięte skutkami tych praktyk, mogą zwrócić się o rekompensatę publiczną. Firma Orange Polska została zobowiązana do zwrotu opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Aby skorzystać z rekompensaty należy spełniać trzy warunki:
„Z rekompensaty publicznej przewidzianej w decyzji będą mogli skorzystać konsumenci, którzy jednocześnie spełnią warunki:
- byli stroną umowy zawartej z Orange Polska w dniu wszczęcia postępowania, czyli 8 maja 2014 r.
- Orange Polska narzuciła im postanowienie o automatycznym przedłużeniu umowy w sposób domyślny, a nie zgodnie z ich wyraźnym wyborem.
- Orange Polska automatyczne przedłużyła ich umowy na kolejny czas oznaczony w wyniku braku aktywnego działania konsumenta”.
Polskie telekomy na celowniku UOKiK
Kara dla Orange Polska przychodzi zaledwie kilka dni po tym, jak wezwane do zapłaty łącznie ponad 40 milionów złotych zostały firmy Plus i Cyfrowy Polsat. W tym przypadku chodziło o wprowadzające w błąd reklamy dotyczące „LTE bez limitu” i oferty SmartDOM.
Wciąż trwają też postępowania wyjaśniające w innych sprawach – braku zwrotu niewykorzystanych środków w przypadku pre-paidów, nieudostępniania treści nagrań telefonicznych podczas spraw reklamacyjnych oraz wprowadzających w błąd reklam zachęcających do rejestrowania kart SIM.
Źródło: UOKiK, inf. własna
Komentarze
14A sama deaktywacja sms czasoumilacza wymaga wyslania DWÓCH SMS - drugi to potwierdzenie pierwszego !!! pazdzierz cebulowy...
Kumpel ostatnio zakupił NC+ i zdziwienie 1 rachunek +20 pln, za co, za wypożyczke dekodera, DZWONI tam - ale ja tego nie mam na umowie, - tam jest drobnym druczkiem, punkt xxx , - a to ja nie chcę takiej umowy rezygnuje, - nie może pan , - nie mogę, ciekawe co na to sąd ? - prosze dac mi chwilkę zobacze co da się zrobć ..... final taki , że ma to co miał mieć :)
Ogólnie, maskowanie nieetycznych reguł i (rzadziej ale jednak) niekompetencji złym traktowaniem klienta jest tam narzuconą przez szefów normą.
Jak ktoś jest ciekaw konkretnych przykładów/sytuacji:
Np. Twoja umowa kończy się np. 15 grudnia i chcesz rozwiązać umowę?
Złóż dokument na 1 miesiąc przed terminem kończenia się umowy - 15 listopada. Pomiędzy 15 października a 15 listopada. Zdecydowałeś się rozwiązać 3 miesiące przed czasem to super. Przyjdź do nas miesiąc przed. Nie 3 ani 2 miesiące przed bo nie przyjmiemy dokumentu (lokalny BOK). Nie 16 listopada - bo umowa przedłuży się automatycznie na kolejne pól roku / rok.
Chcesz zerwać wcześniej umowę - zapłacisz "kary umowne" w postaci zwrotu "wielkich zniżek na abonamencie".
Chcesz rozliczyć się ze sprzętu? Super przyjdź do nas dniu rozwiązania umowy. Nie tydzień przed mimo, ze własnie przeprowadzasz się na drugi koniec kraju bo nie będziemy chcieli przyjąć sprzętu (lokalny BOK).
Spóźnij się z czymkolwiek dzień. Nałożymy na Ciebie kary umowne lub automatycznie przedłużymy umowę.
Wypowiedziałeś umowę? Dziękujemy za współprace. Na twoim łączu 100Mbps w trakcie trwania okresu wypowiedzenia jakimś trafem parametry własnie spadły do 3Mbps kierunku na Download... Wsparcie techniczne jest bezsilne :)
Pozdrawiam szefów Vectry :). Szeregowi pracownicy rzadko są tam czegoś winni. Co najwyżej okazjonalnego współudziału w "praktykach". Chyba że się mylę - i lokalne towarzystwo funduje nam większą cześć tej karuzeli niz mi sie wydaje.
Vectra robi podobnie!