Kupili iPhone i nie są zadowoleni z pewnych braków. Sprawa trafiła do UOKiK
Smartfony Apple kosztują w Polsce tyle, co za granicą (a czasem nawet więcej). Tymczasem okazuje się, że brakuje w nich kilku funkcji, np. Apple Intelligence. W związku z tym użytkownicy podpisali petycję do UOKiK.
Już od jakiegoś czasu wiadomo, że nowe iPhone pojawiające się na rynku europejskim (i w Polsce) nie mają tych samych funkcjonalności, co wersje sprzedawane choćby w Stanach Zjednoczonych. Powodem są unijne regulacje, których obawia się Apple. Polscy użytkownicy iPhone nie są jednak z tego zadowoleni i postanowili wziąć sprawę w swoje ręce.
Petycja do UOKiK podpisana przez 20 tys. użytkowników iPhone
Aż 20 tys. użytkowników smartfonów Apple zdecydowało się podpisać pod petycją. Została przekazana do UOKiK, który teraz powinien zająć się sprawą. Chodzi o brak pewnych funkcjonalności w najnowszych smartfonach iPhone. Użytkownicy - choć płacą pełną kwotę za telefon - nie dostają tego, co osoby z innych krajów.
Kluczowe funkcje, których brakuje w iPhone kupowanym w Polsce to między innymi:
- Apple Intelligence (zbiór narzędzi korzystających ze sztucznej inteligencji)
- korzystanie z łączności satelitarnej do wezwania pomocy
- funkcja Tap to Cash do szybkiego transferu pieniędzy między użytkownikami sprzętu Apple
- pełna obsługa w języku polskim klawiatury QuickType
Za inicjatywę i zgłoszenie sprawy powyższych braków do UOKiK odpowiedzialny był Bartosz Bodnar, który podzielił się w sieci zdjęciem pisma:
Co w tej sprawie zrobi polski UOKiK?
Póki co nie wiadomo, czy Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji zdecyduje się na rozpoczęcie postępowania wyjaśniającego. Jeśli jednak zdecydowałby się na taki krok, praktyki stosowane przez Apple zostałyby poddane ocenie. Nie wiadomo jednak, jakie efekty mogłoby przynieść to postępowanie. Pewne braki funkcjonalności w sprzęcie Apple wynikają w końcu z regulacji unijnych.
Komentarze
14To się nazywa Polska, tu kraść można, a złodziej to przeciętny Kowalski.
1. Słyszysz o premierze nowego iPhone'a.
2. Dowiadujesz się, że w Europie nie będzie dostępnych funkcji AI na chwilę obecną (informacja publicznie dostępna i nagłaśniana - w tym na oficjalnych filmach Apple).
3. Kupujesz telefon.
4. Płaczesz, że nie ma funkcji AI i podajesz Apple do UOKiK.
A teraz wybaczcie, ale przewróciłem się we własnym domu, skręciłem kostkę i podaję właśnie do sądu spółdzielnie mieszkaniową.