Ogniwa wodorowe wydajniejsze niż diesel? Future is now, old man
Loop Energy, producent wodorowych ogniw paliwowych ogłosił 18 września, że ich nowy system ma wyższą wydajność niż wysokoprężny silnik na olej napędowy.
Loop Energy
To kanadyjska firma z fabryką w Burnaby w Kolumbii Brytyjskiej, która projektuje i produkuje systemy ogniw paliwowych przeznaczone do elektryfikacji pojazdów użytkowych. Zasilane takimi ogniwami są lekkie samochody, ale też autobusy tranzytowe i ciężarówki o średniej i dużej ładowności (a nawet wózki widłowe). Jest to ekologiczne rozwiązanie dla transportu ciężkiego, bo elektryczne samochody ciężarowe niestety są mało wydajne bo konieczność zapewnienia niezbędnej liczby akumulatorów znacznie zwiększa masę pojazdu, a z tym też pobór mocy. Ogniwa wodorowe zapewniają dużą moc będąc jednocześnie lżejsze niż akumulatory, a teraz jak się okazuje mają też wydajność wyższą niż tradycyjny napęd.
Wodór ponad diesla
Firma zakomunikowała, że w oparciu o średnio-europejską cenę oleju napędowego ( która 5 września kiedy przeprowadzano test wynosiła 1,91 USD za litr, czyli 9,07 zł/litr) i średnią cenę kilograma wodoru (10 USD/kg, czyli około 47 złotych) pojazd wyposażony w jej nowy model ogniw ma lepsze osiągi niż ten z silnikiem diesla.
W takich warunkach ciężarówka wyposażona w wodorowe ogniwa paliwowe S1200 może za koszt 100 dolarów przejechać nieco ponad 111 mil (czyli około 176 i pół km), za to taka sama ciężarówka z tradycyjnym silnikiem na olej napędowy przejedzie tylko 109 mil (175 i pół km). Prawda, że różnica nie powala na kolana? Prawda, zwłaszcza że najnowsze ogniwa dorównują silnikom diesla tylko ze względu na podwyższoną cenę ropy naftowej, a firma nie ujawnia szczegółów swojej procedury testowej.
Mimo wszystko obrazuje to dobrze trend w branży motoryzacyjnej, który dąży do zmniejszenia emisyjności transportu drogowego. Produktem reakcji w generatorze wodorowym jest zwykła woda, więc nie ma strachu o ekologię, a dalszy rozwój i zwiększanie wydajności ogniw mogą wkrótce w realny sposób wpłynąć na zmniejszenie emisji spalin na drogach. A kto wie, może wkrótce doczekamy się nawet jeszcze bardziej futurystycznych rozwiązań.
Źródło: Reuters, technology.org
Komentarze
18Robiłem Beat dla tego projektu za młodego!!!
https://m.youtube.com/watch?v=x4UdWjE-fds
dodam też, że obecnie produkcja wodoru to jest jakaś ściema, bo produkuje się go z ........ metanu. czyli nadal lipa, paliwo kopalne.