Pod koniec września na stronach Benchmarka pisaliśmy o wsparciu jakie oferują chipy graficzne nVidia dla aplikacji firmy Adobe. Mowa tu o sprzętowej akceleracji ze strony GPU profesjonalnych kart nVidia Quadro jak i popularnych GeForce'ów. W czym rzecz? Otóż w tle premiery m.in. najnowszych wersji Adobe Photoshop, Adobe Premiere, dowiedzieliśmy się, że procesory graficzne nVidii będą sprzętowo wspomagać procesy realizowane przez najnowsze oprogramowanie Adobe. Gdy o tym napisaliśmy w komentarzu kobolda pojawiło się rozgoryczenia, a wavman uznał, że nie wszystko jest stracone. Jak się okazuje nie mylił się.
nVidia mogła solidnie namieszać ofertą sprzętowej akceleracji w tak potężnych narzędziach jak Adobe Premiere CS4 czy Photoshop CS4. Producent z pewnością zaskarbiłby sobie względy całej rzesz profesjonalnych użytkowników oprogramowania Adobe. Nie od dziś wiadomo, że walka na polu zastosowań profesjonalnych ma ogromne znaczenie nawet dla producentów silnie kojarzonych mainstreamem.
Okazuje się jednak, że ATI nie przespało ważnej chwili i bez większego rozgłosu podało dość zaskakujące informacje. Po pierwsze, GPU kart z serii Radeon będą wspomagały większość procesów obliczeniowych wykonywanych podczas prac w aplikacjach Adobe. Po drugie w przeciwieństwie do nVidii, w Adobe Premiere (edycja i montaż wideo) wystarczy mieć Radeona HD 4000 lub 3000, a nie droższe rozwiązanie takie jak nVidia Quadro.
Zatem użytkownicy nie tylko nowych Radeonów będą mogli w przypadku Adobe Premiere CS4, After Effects CS4 szybciej edytować (efekty przejścia, efekty 3D, itp.) i przetwarzać wideo. Również w przypadku uznanego Adobe Photoshop Radeony z serii 3xxx i 4xxx pozwolą na wrzucenie szybszego biegu. Od prostych czynności aż po zaawansowaną edycję obrazu GPU od ATI ma wspomagać główny procesor i przyśpieszać obliczenia. Efekt końcowy to oczywiście szybsze efekty naszej pracy.
Komentarze
14Myślę, że tylko test może rozstrzygnąć czy różnice między obiema platformami są znaczne czy wręcz przeciwnie.
Może Benchmark podejmie się przetestowania ATI vs NVidia w nowym CS4? Będzie okazja do zareklamowania się dystrybutora oprogramowania Adobe? ;)
Taki teścik na pewno wzbudzi zainteresowanie grafików.
Co do wypowiedzi DomWaw.
O jakich problemach piszesz i w jakich aplikacjach?
GPU na ten przykład przejmuje większość obliczeń związanych z przenikaniem scen i efektach specjalnych przy montażu wideo. Dużo programów z tej możliwości korzysta o ile użytkownik poprawnie je skonfiguruje.
Przykłady: CyberLink, Studio i Avid od Pinnacle, After Effects od Adobe.
W kwestii 3D - Rhinoceros (najlepszy moim zdaniem modeler NURBS), 3D Studio Max, Blender w trybie OpenGL zero problemów z wyświetlaniem.
Reasumując, nie mam pojęcia o jakich problemach piszesz?
Pozdrawiam.