Ruszyły testy prototypu TEB-1 - autobusu-tunelu chińskiej myśli technologicznej. Czy tak wygląda przyszłość transportu miejskiego?
Pamiętacie prezentowany w maju chiński pomysł na transport miejski. Wtedy była to tylko makieta – dziś, okazuje się, jest już działający prototyp. W Państwie Środka wystartowały testy autobusu-tunelu.
Rewolucyjny autobus TEB-1 ma 22 metry długości i 7,8 metra szerokości, a we wnętrzu mieści nawet 300 pasażerów. Jednocześnie w ogóle nie blokuje ruchu – jest pod nim dość miejsca, by inne auta (o wysokości do 2 m) mogły przejechać swoim normalnym tempem.
Od innych pojazdów TEB-1 różni się nie tylko z zewnątrz, ale też wewnątrz. W środku nie wygląda jak w typowym autobusie, lecz raczej jak na małej stacji – jest bardzo dużo miejsca zarówno dla siedzących, jak i stojących pasażerów, a niewielka przechadzka nie powinna stanowić żadnego problemu.
Autobus TEB-1 nie jest jeszcze gotowy, by wziąć udział w publicznych testach. Na razie jest poddawany próbom jedynie na 300-metrowym torze. Od czegoś jednak trzeba oczywiście zacząć. A co czeka na końcu tej drogi?
Niewykluczone, że projekty, takie jak TEB, odegrają ważną rolę w przyszłości transportu miejskiego. Choć wymagają pewnych modyfikacji infrastruktury, są one wielokrotnie tańsze niż budowa, na przykład, linii metra. Takie autobusy znajdą zastosowanie przede wszystkim w dużych, często zakorkowanych miastach.
Na finalny projekt przyjdzie nam jeszcze pewnie sporo poczekać, ale plany robią wrażenie. Inżynierowie chcą, by przyszłe wersje autobusu TEB mogły zabierać na pokład ponad 1000 pasażerów i rozpędzać się do 65 km/h.
Źródło: SlashGear, news.cn
Komentarze
9nie dziwią mnie też plany budowy busów zabierających po tysiąc osób, na jednej zmianie w wielu fabrykach pracuje znacznie więcej osób
za to dziwi mnie że te busy są dwukierunkowe, jakoś nie wyobrażam sobie by taki bus jechał w przeciwną stronę na drodze niż inne pojazdy, chyba że ich możliwości manewrowe są bardzo ograniczone ale i tak reakcja kierowców na początku będzie trudna do przewidzenia gdy bus będzie się przemieszczać w przeciwnym kierunku, zwłaszcza gdy tych busów w rzędzie będzie kilkanaście