Seria obiektywów Samyang XEEN dla filmujących aparatami i kamerami systemowymi to trzy stałoogniskowe szkła o wysokiej transmisyjności T1.5
Obiektywy Samyang XEEN to zdaniem producenta rewolucja w jego ofercie i w branży wideo, także tego o rozdzielczości 4K i wyższej. Trzy obiektywy o ogniskowych 24, 50 oraz 85 mm i przepuszczalności T1.5 zostały skonstruowane z myślą o filmujących aparatami systemowymi jak i kamerami z wymienną optyką. Samyang idąc za ciosem, już teraz zapowiada kolejne trzy obiektywy z nowej serii.
Wykonane z aluminium obiektywy Samyang XEEN dostępne są podobnie jak i normalne produkty tego koreańskiego producenta w różnych wersjach. Z mocowaniem PL, Canon EF, Nikon F, Sony E oraz Mikro Cztery Trzecie. Cena niezależnie od zastosowanego mocowania wynosi około 2500 dolarów za obiektyw (w USA sprzedawane są pod marką Rokinon). Do Polski obiektywy Samyang Xeen trafią na przełomie września i października.
Producent podkreśla, że wszystkie zębatki i pierścienie są umieszczone w tej samej pozycji, niezależnie od ogniskowej obiektywu. Dzięki temu zmiana obiektywu jest tak prosta jak to tylko możliwe. Dodatkowo można zmienić bagnet, co oznacza, że wystarczy nam jeden obiektyw dla różnych aparatów i kamer - oczywiście trzeba nabyć odpowiednie mocowanie.
Przed premierą pojawiały się pytania, czy nowe szkła to jedynie nowa obudowa dla już dostępnych fotograficznych stałek? Odpowiedź brzmi "i tak i nie". Co prawda układ soczewek jest taki sam jak w fotograficznych obiektywach, ale Samyang w serii Xeen zastosował dodatkowe powłoki X-Coating, a także zwiększył liczbę listków przesłony. Nie bez znaczenia jest także inna konstrukcja tubusu, pierścienia AF i przesłony, którą opracowano z myślą o filmujących.
A zatem nie będzie całkowicie inaczej, ale może być lepiej. Odpowiedź na pytanie, czy, by kupić szkło Xeen, warto dołożyć wielokrotność kwoty za zwykłą wersję obiektywów Samyang, zależy od tego jakie oczekiwania stawiamy nie tylko optyce, ale i konstrukcji całego obiektywu.
Wystarczy wziąć pod uwagę choćby wagę obiektywów, która w każdym przypadku znacznie przekracza kilogram (wynosi około 1200 gramów) i jest ponad dwukrotnie wyższa niż dla identycznych ogniskową wersji fotograficznych.
Źródło: FilmCyfrowy, xeenglobal.com
Komentarze
2