Bezlusterkowiec Sony A6300 - kluczowe funkcje to autofokus, wideo 4K i szybki tryb seryjny LiveView
W Sony A6300 konstruktorzy postawili na technologię AF i 4K. Aparat dysponuje 425. punktami detekcji fazy w systemie 4D Focus.
Autofokus to jeden z elementów aparatu, który decyduje w dużej mierze o tym, czy nasze zdjęcia będą udane. Sprawnie działający układ pozwoli wyostrzyć właściwy motyw w mgnieniu oka i nie pozwoli umknąć tej niepowtarzalnej scenie. Dla kompaktu systemowego Sony A6300, mgnienie oka to 0,05 sekundy, a precyzja wyboru wyostrzanego motywu oznacza aż 425 punktów detekcji fazy.
System 4D Focus wykorzystuje piksele matrycy, dlatego choć liczba punktów AF robi wrażenie, to tak bardzo nie zaskakuje. Sam sensor to 24 Mpix konstrukcja CMOS APS-C wykorzystująca miedziane połączenia pomiędzy elementami co, jak twierdzi Sony, przyśpiesza odczyt i pracę w trybie foto i wideo. Zakres ISO wynosi od 100 do 25600 z możliwością rozszerzenia do 51200.
Choć na takiego nie wygląda, Sony A6300 jest konstrukcją uszczelnioną przed wpływem zanieczyszczeń i wilgoci. Korpus aparatu wykonano ze stopu magnezu.
Matryca pozwala na uzyskanie do 8 kl/s w trybie seryjnym wykorzystujących podgląd LiveView – podgląd zdjęć przypomina to co widzimy w wizjerze lustrzanki gdy szybko podnoszące się i opadające lustro przesłania pole widzenia na ułamki sekundy. Przy zastosowaniu migawki i wizjera szybkość wzrasta do 11 kl/s.
Pożytek z 425 punktów AF
Punkty AF pokrywają prawie cały kadr, co pozwala na stosowanie wyboru punktu detekcji fazy tak samo komfortowo jak przy AF opartym na detekcji kontrastu. Nic nie stało zatem na przeszkodzie by zastosować w A6300 nowy system śledzenia AF, który pozwala precyzyjnie śledzić zarówno duże jak i bardzo małe obiekty. Strefa AF w Sony A6300 składa się z mniej więcej 7,5 raza większej liczby punktów niż w A6000 co najlepiej obrazuje skok w dokładności śledzenia z detekcją fazy.
Wideo 4K z całej matrycy w formacie Super 35
Filmy 4K coraz odważniej wchodzą do świata aparatów systemowych. Czasem jednak musimy liczyć się z konsekwencjami ograniczeń w przetwarzaniu odczytywanego sygnału. Raz jest to łączenie sygnału z sąsiednich pikseli podczas odczytu całej matrycy, innym razem sygnał jest czytany pixel w piksel, ale musimy pogodzić się z użyciem tylko wycinka całej matrycy.
Sony A6300 pozbywa się tych ograniczeń. Aktywny obszar sensora, który jest odczytywany piksel w piksel podczas rejestracji wideo odpowiada filmowej klatce Super 35 mm. Liczba odczytanych pikseli wystarczyłaby do wygenerowania obrazu o rozdzielczości 6K, dlatego mamy w tym przypadku spory nadmiar, który zdaniem Sony dodatkowo poprawi jakość nagrań zapisanych jako 4K (w praktyce 3840 x 2160 pikseli).
Oprócz trybu 4K, dostępny jest również tryb FullHD z klatkarzem 120 kl/s. Podobne parametry oferuje zaprezentowany niedawno Canon EOS-1D X Mark II. 120 kl/s pozwala na 4- lub 5-krotne spowolnienie wynikowego nagrania.
Filmy zapisywane są z wykorzystaniem kodeka XAVC S (bitrate 100 Mbps dla 4K, 50 Mbps dla FullHD) lub AVCHD.
Zwolennicy filmowania bezlusterkowcem docenią także inne zalety. W tym wyjście czystego sygnału 4K/FullHD przez złącze HDMI, funkcje Zebra, wsparcie dla mikrofonów z portami XLR, rozbudowane profile obrazu oraz możliwość pracy przy podłączonym zasilaniu poprzez port USB.
Płynny obraz w wizjerze
Sony A6300 nie zachwyca rozdzielczością 3” ekranu podglądu LCD o rozdzielczośći 921 tys. punktów. Podobnie rozdzielczość wizjera EVF 2359 tys. punktów to już standard. Uwagę warto zwrócić na odświeżanie obrazu w tempie 120 kl/s co gwarantuje bardzo płynny podgląd rozwijającej się w polu widzenia obiektywu akcji.
Specyfikacja i cena
Sony A6300 został wyceniony na około 1250 euro za sam korpus. W zestawie z obiektywem kitowym 16-50 mm kosztuje o 150 euro więcej, a bardziej wyszukany obiektyw SEL 16-70Z będzie wiązał się z wydatkiem około 2250 euro (ceny dla rynku niemieckiego).
Poniżej szczegółowe zestawienie parametrów aparatu:
Sony A6300 | |
Sensor | Exmor CMOS, 25 Mpix, APS-C (23,5 x 15,6 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 24,2 Mpix |
6000 x 4000 pikseli | |
Rozdzielczość wideo | 2160/30p, 25p 1080/120p, 60p, 50p, 30p, 25p,24p 720/30p, 25p |
Procesor obrazu | BIONZ X |
Mocowanie obiektywu | bagnetowe, Sony E |
Stabilizacja | zależy od obiektywu |
Mechanizm czyszczenia sensora | ultradźwiękowy plus powłoki antystatyczne |
Układ AF | hybrydowy, 425 punktów detekcji fazy 169 punktów detekcji kontrastu skuteczność: od -1 do 20 EV czas reakcji: 0,05s |
Pomiar światła | TTL, 1200 stref |
Czas ekspozycji | 1/4000s - 30s, Bulb |
Czułość ISO | w trybie foto: Auto, 100-25600 (rozszerzana do 51200) w trybie wideo: Auto, 100-25600 |
Tryb seryjny | 11 kl/s, 8 kl/s z LiveView |
Kodek zapisu obrazu i dźwięku | zdjęcia: JPEG, RAW (ARW, 14 bit) filmy: XAVC S / AVCHD / MP4 dźwięk: stereo |
Wizjer | elektroniczny TruFinder OLED, 2,36 miliona punktów 120kl/s odświeżanie |
Ekran | LCD 3", 921600 punktów odchylany o 90 stopni w górę, 45 stopni w dół |
Lampa błyskowa | wbudowana pop-up, stopka zewnętrznej synchronizacja 1/160s |
Łączność bezprzewodowa | Wi-Fi 802.11 b/g/n i NFC |
Złącza | uniwersalne (USB z funkcją ładowania), mikro HDMI typ D, gorąca stopka |
Tryby fotografowania | Auto (iAuto, Lepsze Auto), program, priorytet czasu, przesłony, manualny, SweepPanorama, wideo/tryb seryjny |
Ciekawe funkcje | wsparcie mikrofonów z portami XLR, kodyQR, Bravia Sync, ładowanie podczas pracy, 9 przycisków funkcyjnych z możliwością przypisania 64 różnych działań, wykrywanie oczu w trybie AF-C, mikrofon mono, tryb Zebra, Clear Image Zoom, profile kolorów, optymalizator zakresu dynamicznego DRO, tryby efektowe |
Pamięć | karty pamięci Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo SD / SDHC / SDXC (UHS-I) |
Akumulator | litowo-jonowy NP-FW50 wydajność 400 zdjęć (350 przy wizjerze EVF) |
Wymiary i waga | 120 x 66,9 x 48,8 mm 361 gramów (korpus) 404 gramów (z akumulatorem i kartą) uszczelniana obudowa, korpus ze stopu magnezu |
Źródło: Sony
Komentarze
18Jakie masz problemy z nagrywaniem wideo? Swoim a6000 nagralem dziesiatki godzin uzywajac 1080p 60fps i xavcs. Autofokus podczas nagran wideo deklasuje wszystko co widzialem. Jedyny aparat ktory sie zbliza do tego poziomu jakosci af podczas wideo to samsungi nx1 i nx500. Jakosc jest miazdzaca (zwlaszcza z dro ustawionym np na level3). Zalujesz ze wszedles w bezlusterkowce? Seriously? Dla mnie to blogoslawienstwo. Mozliwosc odstawienia lustrzanek to strzal w dziesiatke. Mozliwosc podgladu obrazu na biezaco zupelnie zmienilo mozje oblicze fotografii. Mozliwosc uzywania moich kilkudziesieciu starych obiektywow z wszelakimi mocowaniami to cos niesamowitego. Powiedz mi jaki inny system oferuje ci tyle opcji? A6300 to godny nastepca a6000 i na pewno go kupie (predzej czy pozniej) dla mozliwosci nagran 4k. I dla twojej informacji - to po prostu nie 'wlaczyli 4k' bo to wymagalo stworzenia zupelnie nowego sensora i procesora ktory bez binningu przeskalowuje 6k do 4k on-the-fly. Nie narzekaj, masz super aparat. Jedynie troche gorszy od a7r w wiekszosci wypadkow, a w dzien przy ostrym swietle praktycznie nie odstajacy od najlepszych aparatow dostepnych obecnie na rynku,
Mam A6000, która kosztowała mnie półtora roku temu około 2800 zł za korpus + kitowy obiektyw 16-50. Dodali punkty AF, włączyli 4K + uszczelnili korpus i w efekcie podnieśli cenę o 115%, a obiektywów jak nie było, tak nie ma.
Z wyjątkiem 3-4 sztuk reszta jest ciemna i wolna, nie mówiąc już o ich chorych cenach i problemach z nagrywaniem filmów w niektórych wersjach (niezorientowany klient może być rozczarowany)
Żałuję, że wszedłem w bezlusterkowce, poza poważnym plusem w postaci gabarytów, wciąż mają mnóstwo minusów, głównie chodzi o niską (czytaj prawie żadną) dostępność obiektywów
Za zwykłą stałkę 50/F1.8 APS-C dałem 900 zł, gdzie do nikona czy canona takie obiektywy można dostać za grosze i jest mnóstwo dobrej jakości zamienników.
Ciekawy kierunek, ale dla ludzi z zamiłowaniem do gadżetów i dużym portfelem.
Znowu Samsung aparat zrobił fajny tylko system żaden. Znowu system m4/3 posiada szeroką ofertę systemowych obiektywów.
Nic konkretnego ale skoro wydali GX8 i mają wydać GF8 , to i G8 będzie.
Mnie interesuje tylko Fuji Xpro2 więc i tak się tym na poważnie nie zainteresuje, ale jeśli wierzyć ludziom to AF jest naprawdę niezły (chociaż nie tak idealny jak w fuji).