PlayStation 5 na bazie procesora AMD Zen? Sony pracuje nad optymalizacjami pod nowe CPU
Simon Pilgrim pochwalił się, że pracuje nad optymalizacją oprogramowania pod kątem nowych procesorów AMD. Czy to dobry trop jeżeli chodzi o specyfikację PlayStation 5?
Podobno już trwają pracę nad konsolą PlayStation 5, ale specyfikacja urządzenia jeszcze jest owiana mgłą tajemnicy. Czyżby na pewno? Pierwsze informacje na ten temat mógł ujawnić jeden z pracowników Sony.
Simon Pilgrim, który od lat zajmuje się optymalizacją kompilatorów dla konsol PlayStation, niedawno opublikował na swoim profilu LinkedIn dosyć ciekawą informację – podobno pracuje on nad optymalizacją stosu kompilatorów LLVM pod kątem pierwszej generacji architektury AMD Zen (znver1).
Sprawa wydaje się o tyle zaskakująca, że jak na razie w żadnym z produktów Sony nie znajdziemy procesorów na bazie architektury AMD Zen. Można jedna podejrzewać, że producent dopiero pracuje nad takim urządzeniem. Czyżby zatem chodziło o nową konsolę PlayStation 5? Na pewno nie można wykluczyć takiego scenariusza (tym bardziej, że obecne PlayStation 4 bazuje właśnie na układzie opracowanym przez AMD). Mimo wszystko czekamy jeszcze na potwierdzenie tych informacji.
Źródło: Phoronix
Komentarze
56pytanie czy amd znow sprzeda sie tanio jak ssak lesny czy moze w koncu zaczna zarabiac na swoich interesach.
Każda kolejna generacja miała 16x więcej Ramu.
PS1 - 2MB
PS2 - 32MB
PS3 - 256+256 (512) MB
PS4 - 8GB
To PS5 wypadało by 8x16 czyli 128GB Ram :)
Ale to chyba nie realne :)
Widać, że konsole w końcu dogoniły PC z ilością pamięci, a zapotrzebowanie też spadło. Jak będzie 4x więcej niż PS4 to będzie naprawdę dużo.
Już teraz zakładam ,że oprócz CPU+GPU będzie się tam znajdować wyspecjalizowany układ AI a te CPU+GPU nie koniecznie musi składać się z pojedynczego APU.
Także zakładam ,że PS5 pojawi się w połowie listopada 2019 roku ale tak na prawdę wszystko jest uwarunkowane od dostępności litografii 7nm od GF jednak bardziej bym obstawiał tutaj TSMC bo Japończykom bliżej do Tajwańczyków.Kolejna sprawa może się okazać ,że projekt modularnej litografii jaką już przedstawiło TSMC może właśnie zostać tutaj zastosowane.
Prędzej zakładałem ,że w PS5 będzie CPU z 16wątkami oraz czterema sztukami małych GPU połączonych ze sobą INFINITY FABRIC ale moja wizja trochę uległa zmianie i teraz widzę cztery sztuki APU połączone ze sobą IF gdzie każde takie ma po 4r/8w plus GPU z około 3600jednostek GCN co łącznie da ponad 14tys.jednostek GCN, każde APU posiadać będzie swoją pamięć HBM3x o pojemności 4GB i przepustowości około 500GB/s oraz dodatkowo 16GB pamięci GDDR6 do rozdysponowania dla ewentualnych braków czyli łącznie 16GB HBM3x plus 16GB GDDR6.Moc obliczeniowa to coś ponad 30TF w FP32 przy czym konsola będzie mogła wykonywać obliczenia pojedynczej precyzji i połówkowej w tym samym czasie zaś dodatkowy układ AI mający coś koło 100TF będzie wspomagał wszelkie wyspecjalizowane obliczenia do których zostanie wykonany i wbudowany po środku tych APU.
Wizja jakże śmiała ale perspektywy obecnie dostępnych danych pozwalają na takie dywagacje.
Opierać swoje założenia na obecnej technologii nie ma sensu bo widać ,żeby dojść do tego co jest teraz zabrało kilkadziesiąt lat a już pod koniec tego roku i w przyszłym przekonamy się ,że obecny rozwój to była powolna ewolucja ponieważ przez tyle lat osiągnęliśmy upakowanie tranzystorów na poziomie 40milionów na mm2 a jedna zmiana litografii właśnie pod koniec tego roku zwiększy tą ilość o przynajmniej 50milionów tranzystorów na mm2.
To będzie rewolucja na całym rynku technologii i wszyscy na tym zyskamy bo z tego także weźmie się lepsze bezpieczeństwo.