Konsole do gier

PlayStation 5 na bazie procesora AMD Zen? Sony pracuje nad optymalizacjami pod nowe CPU

przeczytasz w 1 min.

Simon Pilgrim pochwalił się, że pracuje nad optymalizacją oprogramowania pod kątem nowych procesorów AMD. Czy to dobry trop jeżeli chodzi o specyfikację PlayStation 5?

Podobno już trwają pracę nad konsolą PlayStation 5, ale specyfikacja urządzenia jeszcze jest owiana mgłą tajemnicy. Czyżby na pewno? Pierwsze informacje na ten temat mógł ujawnić jeden z pracowników Sony.

Simon Pilgrim, który od lat zajmuje się optymalizacją kompilatorów dla konsol PlayStation, niedawno opublikował na swoim profilu LinkedIn dosyć ciekawą informację – podobno pracuje on nad optymalizacją stosu kompilatorów LLVM pod kątem pierwszej generacji architektury AMD Zen (znver1).

Simon Pilgrim - LinkedIn

Sprawa wydaje się o tyle zaskakująca, że jak na razie w żadnym z produktów Sony nie znajdziemy procesorów na bazie architektury AMD Zen. Można jedna podejrzewać, że producent dopiero pracuje nad takim urządzeniem. Czyżby zatem chodziło o nową konsolę PlayStation 5? Na pewno nie można wykluczyć takiego scenariusza (tym bardziej, że obecne PlayStation 4 bazuje właśnie na układzie opracowanym przez AMD). Mimo wszystko czekamy jeszcze na potwierdzenie tych informacji.

Źródło: Phoronix

Komentarze

56
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sn00p
    9
    W przypadku ps4 współpraca z AMD była strzałem w 10. Czemu z ps5 miało by być inaczej?
    • avatar
      piwo1
      9
      a tez mi zaskoczenie. moge obstawiac w ciemno ze play 5 to bedzie urzadzenie na zenie2 czyli w 7nm, malo tego, na 8 watkowym zen 2 i grafice vega lub navi . czyli cos na wzor obecnie tluczonego 2400g z duzo wieksza iloscia smd. ile? moze tyle co w obecnej vedze 10 czyli kolo 4000. play4 pro ma obecnie 2304 wiec 4000 jak w vedze 10 nie byloby jakims zaskoczeniem. proces 7nm ma byc wdrazany od konca tego roku wiec raczej tez nie zaskoczenie ze raczej w tym proceseie bylby nowy chip. 8 watkow zen 2 plus vega10 4000smd w jednym chipie 7nm nie zajelaby jakos wiele miejsca tzn 300mm2 mysle ze spokojnie by starczylo. przy ograniczonych taktach zuzycie pradu bedzie w ryzach. czas produkcji spokojnie mozna zrobic na wiosne 2019r, bo amd zakonczylo juz dosc dawno prace nad ze2, a vege tez juz mocno maja obcykana. jedyne problemy to 7nm proces GF ale i z nim maja zakonczyc prace pod koniec 2018 roku.
      pytanie czy amd znow sprzeda sie tanio jak ssak lesny czy moze w koncu zaczna zarabiac na swoich interesach.
      • avatar
        Dragonik
        2
        Ciekawe czy będzie chociaż natywne 4K/30kl/s
        • avatar
          mgkiler
          1
          Ciekawe ile Ramu będzie mieć.

          Każda kolejna generacja miała 16x więcej Ramu.

          PS1 - 2MB
          PS2 - 32MB
          PS3 - 256+256 (512) MB
          PS4 - 8GB

          To PS5 wypadało by 8x16 czyli 128GB Ram :)

          Ale to chyba nie realne :)

          Widać, że konsole w końcu dogoniły PC z ilością pamięci, a zapotrzebowanie też spadło. Jak będzie 4x więcej niż PS4 to będzie naprawdę dużo.
          • avatar
            WIDEL3C
            1
            czytam te wasze idiotyczne komentarze i nie mogę uwierzyć w to co widzę. Gdyby choć trochę ktoś z was mialby wiedzy na ten temet wiedziałby ze premiera PS5 będzie nie wcześniej jak w 2020 ale bardziej możliwy jest rok 2021 wiosna. Tamten napisał ze 10 teraflopów będzie miało Ps5 myślałem ze pęknę ze śmiechu. Co wam się rodzi w tych głowach, skad bierzecie takie głupoty. Co jeden to mądrzejszy inaczej, w drugą strone
            • avatar
              Konto usunięte
              1
              To z czego bedzie sie skladalo PS5 jest raczej pewne przynajmniej co do cpu. Zen 2 w 7nm. Jesli amd nie wymyslilo niczego innego to wiadomo ze aktualnie maja tylko vege. Pro dopiero co wyszlo, wiec wydaje sie ze nie ma potrzeby aby PS5 wyszlo przed 2020r, ewentualnie na Boze Narodzenie 2019.
              • avatar
                Gatts-25
                0
                Mocy konsol prawdziwie nowej generacji już nie powinno rozpatrywać się tylko kategoriami 5 razy więcej a właśnie mocą obliczeniową.Sam Huawei dał przykład ile można wyciągnąć z wyspecjalizowanego układu AI ,który jest niezwykle energooszczędny i wydajny na 1Watt.Według wstępnych zapowiedzi nowy SOC KIRIN 980 ma mieć ten wyspecjalizowany układ jeszcze mocniejszy ponad 260%.
                Już teraz zakładam ,że oprócz CPU+GPU będzie się tam znajdować wyspecjalizowany układ AI a te CPU+GPU nie koniecznie musi składać się z pojedynczego APU.
                Także zakładam ,że PS5 pojawi się w połowie listopada 2019 roku ale tak na prawdę wszystko jest uwarunkowane od dostępności litografii 7nm od GF jednak bardziej bym obstawiał tutaj TSMC bo Japończykom bliżej do Tajwańczyków.Kolejna sprawa może się okazać ,że projekt modularnej litografii jaką już przedstawiło TSMC może właśnie zostać tutaj zastosowane.
                Prędzej zakładałem ,że w PS5 będzie CPU z 16wątkami oraz czterema sztukami małych GPU połączonych ze sobą INFINITY FABRIC ale moja wizja trochę uległa zmianie i teraz widzę cztery sztuki APU połączone ze sobą IF gdzie każde takie ma po 4r/8w plus GPU z około 3600jednostek GCN co łącznie da ponad 14tys.jednostek GCN, każde APU posiadać będzie swoją pamięć HBM3x o pojemności 4GB i przepustowości około 500GB/s oraz dodatkowo 16GB pamięci GDDR6 do rozdysponowania dla ewentualnych braków czyli łącznie 16GB HBM3x plus 16GB GDDR6.Moc obliczeniowa to coś ponad 30TF w FP32 przy czym konsola będzie mogła wykonywać obliczenia pojedynczej precyzji i połówkowej w tym samym czasie zaś dodatkowy układ AI mający coś koło 100TF będzie wspomagał wszelkie wyspecjalizowane obliczenia do których zostanie wykonany i wbudowany po środku tych APU.
                Wizja jakże śmiała ale perspektywy obecnie dostępnych danych pozwalają na takie dywagacje.
                Opierać swoje założenia na obecnej technologii nie ma sensu bo widać ,żeby dojść do tego co jest teraz zabrało kilkadziesiąt lat a już pod koniec tego roku i w przyszłym przekonamy się ,że obecny rozwój to była powolna ewolucja ponieważ przez tyle lat osiągnęliśmy upakowanie tranzystorów na poziomie 40milionów na mm2 a jedna zmiana litografii właśnie pod koniec tego roku zwiększy tą ilość o przynajmniej 50milionów tranzystorów na mm2.
                To będzie rewolucja na całym rynku technologii i wszyscy na tym zyskamy bo z tego także weźmie się lepsze bezpieczeństwo.
                • avatar
                  Lara-Croft
                  -3
                  Na czym kolwiek nie była by oparta znów będą najlepsze gry :)
                  • avatar
                    Finear
                    -6
                    wiarygodne zródlo podrzuca koniec roku lub q1 2019 jako premiere ps5 wiec to by sie zgadzało

                    Witaj!

                    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                    Połącz konto już teraz.

                    Zaloguj przez 1Login