Technologie i Firma

Technologie kognitywne stają się megatrendem

przeczytasz w 2 min.

Rynek technologii kognitywnych gwałtownie rośnie. Korzysta z nich wsparcie klienta, działy HR a nawet Netflix. Jak to działa?

technologie kognitywne

Aż cztery na pięć największych światowych producentów oprogramowania dla biznesu deklaruje, że w najbliższym czasie wykorzysta technologie kognitywne (poznawcze) w swoich produktach. To o jedną czwartą więcej, niż w roku 2015 – wynika z najnowszego raportu Global TMT Predictions.

Globalny rynek inteligentnych rozwiązań gwałtownie rośnie. W 2014 r. wyceniano go na 579 milionów dolarów. Rok temu ta wartość wzrosła o 32%, a w 2022 roku ma sięgnąć 5 miliardów dolarów – podał Transparency Market Research. Takie są też potrzeby współczesnych klientów, którzy nie chcą rozmawiać z bankowymi konsultantami. Zamiast tego wolą kontakt z komputerowym algorytmem, który te same rady przekaże przez ekran smartfona.

Kognitywność w dziale HR i na Netfliksie

Technologie kognitywne stają się, tak zwanym, megatrendem, czyli kluczowym obszarem rozwoju, łączącym potrzeby biznesu i społeczeństwa. Rozwiązania poznawcze od lat z powodzeniem stosuje się w firmach branży telekomunikacyjnej, bankowej i e-commerce.

Jak to działa? Dobrym przykładem zastosowania są semantyczne bazy danych, które rozpoznają obrazy, przetwarzają język i samodzielnie się uczą. Sprawdza się to m.in. w automatycznych helpdeskach, które dzięki możliwości wnioskowania i planowania są w stanie udzielać klientom informacji i pomagać w rozwiązywaniu problemów.

Inny dobry przykład to interfejs Netflixa, który na podstawie informacji o filmach oglądanych przez użytkownika proponuje kolejne produkcje, które mogą mu się spodobać. Z technologii kognitywnych coraz śmielej korzysta branża HR. Zamiast przeglądać stos CV można uruchomić algorytm, który w kilkadziesiąt sekund wykona całodzienną pracę kilkunastoosobowego zespołu.

Polskie firmy a technologie kognitywne

Podczas ostatniego Forum Ekonomicznego w Krynicy uczestnicy podkreślali konieczność rozwoju technologii inteligentnych i digitalizacji. Polskie firmy są jednak bardzo zachowawcze i ostrożnie inwestują w nowinki. Na liście innowacyjnych krajów Bloomberga w 2015 r. nasze państwo znalazło się na 24 miejscu. Na aktualnej liście spadliśmy o jedną pozycję.

Tworzenie i rozwój inteligentnych technologii dla biznesu ma jeden podstawowy cel – przyspieszyć tempo rozwoju i zwiększyć jakość oferowanych usług przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych. Choć na pozór wydaje się to oczywiste, paradoksalnie innowacyjność polskich firm obarczona jest grzechem obawy przed nieznanym – boimy się inwestować w rozwiązania, które nie są popularne” – przyznaje Jacek Grzyb, Knowledge Engineer w firmie teamLeaders – dostawcy rozwiązań informatycznych opartych na wyszukiwarkach semantycznych.

Źródło: Teamleaders

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Akatzuky
    2
    Te artykuły brzmią tak fajnie, ale czy ziutek z pod sklepu z piwem ma jakąkolwiek szanse zająć sie takowym trendem? Czy jest to tylko dla tych co już zajeli ciepłe posadki?
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      Bardzo mnie ciekawi czy osoby, które odpowiedziały w sondzie, że: "bardziej ufają algorytmom niż ludziom" wiedzą, że te algorytmy, którym bardziej ufają są pisane właśnie przez tych ludzi którym mniej ufają.

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login